Nekromanti Löner

entomophobiac

Low Prep High Play
Eller så kanske det illustrerar att de som anser att de har det förjävligt, som gangster-rapparna i det här fallet, i perspektivet bara är gnällspikar?

Att de gör något är inget dåligt på något vis -- det var ju poängen i deras texter gentemot hur de faktiskt levde som fick journalisten att reagera.

Eksem

Champion
"Att de gör något är inget dåligt på något vis "

Ändå var det ju precis det som var din poäng. Jösses vad du gjorde bort dig nu, hahaha!

Om du visste något om hiphop skulle du veta att det rör sig om image och berättelser. Inte gnäll. Storytelling.

entomophobiac

Low Prep High Play
som alltid förundras över hur liberaler vill sparka på de som ligger, men menar att det är ju naturligt; de som ligger på bottnen av samhället gör ju det, i deras världsbild, för att de "förtjänar" att ligga där...

Liberal?

Sparka på de som ligger?

Genom att anse att det oftast bara är gnäll när folk piper över höga löner?

Du är uppenbart otroligt duktig på att bestämma dig för vad andra tycker. Däremot är arbetsmarknadsåtgärder och likadant Krilles exempel med maskinen till sjukhuset i Skövde också exempel på byråkrati, mer än något annat.

Däremot detta:

större och tjockare socialt skyddsnät

Det hoppas jag innerligt att det inte går i uppfyllelse. Folk är tillräckligt passiva som det är.

Arfert

Facit
Jag tror att du har fel när du säger att ett samhälle med stora klasskillnader blir effektivare, sannolikt är det tvärtom... den delen av världen med relativt små klasskillnader (större delen av Europa, USA - jag sa "relativt", Kanada, Australien, Japan osv) är de mest effektiva länderna i världen, medan länder med större klasskillnader, som i sydamerika exempelvis är betydligt mindre effektiva. Det behövs en stor stabil välutbildad medelkass, som dessutom ska vara i klar majoritet, för att ett land ska ligga på topp.

De flesta länder med stora klyftor tenderar att bli "bananrepubliker"... heck, till och med Ryssland är det. Hade det landet varit som västeuropeiska länder hade de totaldominerat den här kontinenten, precis som USA dominerar Amerika.

Nu kommer säkert en del ta upp Kina som exempel på motsatsen, men frågan är om de ligger i närheten av nordeuropeiska länder när det gäller "effektivitet per capita".

Observera att det här inte har med kapitalism eller kommunism att göra, utan klyftor oberoende av system. En av kommunistländernas största nackdelar var ju de gigatiska klyftorna (jag kan berätta mer vid behov, men orkar inte här), och just avsaknaden av en välmående medelklass.

entomophobiac

Low Prep High Play
Skola mig, vettja, ers excellens. Tala om för mig vad som var min poäng också. Skulle vara kul att veta.

Inte lätt för mig att veta som dum och oförmögen, trots allt.

Eller så läser du inläggen. Ordentligt. De är skrivna på svenska och du verkar ju förstå åtminstone några av orden i texten -- försök läsa alla. I följd.

Foggmock

Myrmidon
Ett tak jag själv bara nått på industriarbetsplats, alltså som "proletär" om man så vill.

Det är ju toppen. Slitiga industrijobb ska belöna folk, så jag är glad för din skull. Däremot tror jag att du använder "proletär" fel. Jag åsyftade att en större del av befolkningen inte producerar någonting själva, utan det enda de har att sälja är sin arbetskraftstid. Detta beror på att produktionsmedlen oftast är kontrollerade av privatägda företag, där en oproportionerligt liten klick människor bestämmer villkoren, vilket tvingar fram fackföreningsförelsen för att vi ska få någon form av balans.

Väldigt bra. Inte bäst. I vissa fall bara "helt ok".

Okej, jag skulle helt uppenbart ha satt fnuttar på "världens bästa", det räckte inte med "påstår" och en smiley. :gremlaugh:

Jag ville inte påstå något som du inte skulle få bemöta eller så, jag bara försökte markera att just DEN biten av den här diskussionen är något som jag gått igenom många gånger och inte egentligen har lust att debattera närmare - den dyker ju upp i varje politisk diskussion med självrespekt och är lite uttjatad vid det här laget liksom. :gremwink:

Så ta hela den svenska stoltheten och svälj den, please.

Bara för att klargöra så är jag inte stolt över saker jag inte själv åstadkommit, då det är ganska irrationellt. Vill jag identifiera mig med någon så gör jag det på bättre grunder än "råkade födas i samma land" också, dessutom. Nationalism är korkat.

Svenska skattepengar försvinner i ett enormt svart hål

Okej, om du som ogillar att betala skatt tycker att det är jobbigt när dina pengar försvinner, tänk då hur det måste kännas för mig, som GILLAR att betala skatt! :gremgrin:

Min poäng är mer att det finns konstruktivare saker att göra än att gnälla ett slentrianmässigt "varför" inför en VD-lön. Faktiskt.

Ja, jag hade tänkt överge tråden och spela World of Warcraft när folk började svara på de inläggen som svarade på mina (tack krank och Eksem, jag är snart på level 66!), men sen blev jag brutalt påhoppad. :gremwink:

Har själv växt upp i en "två semestrar i en livstid" familj, men jag skulle aldrig tycka synd om mig själv för det.

Nej, det var inte så jag menade heller. Men när man som barn i en sådan familj (nu har jag förvisso åkt på semester fler gånger än så, så jag talar inte helt ur mitt eget perspektiv) ska försöka att "ta sig ur träsket" för att kunna erbjuda sina barn mer än man själv fick, och möts av ett systematiskt motstånd som liksom sitter i väggarna, då är det inte konstigt om man blir förbannad efter ett tag när "ta dig i kragen" och "hårt arbete lönar sig" inte riktigt funkar.

Eksem

Champion
Tramsa lagom. Du skrev att security kills. Det gjorde security uppenbarligen inte i ditt exempel. Alltså är du sjukt sämst som drar fram exempel som ger dig själv fel. Såvida du inte håller med mig och bara försöker göra ironiska poäng på folk som tycker att "security kills".

Eksem

Champion
Nåja, jag försökte mest ge någon positiv egenskap till klasskillnader. Men dåså, det finns ingen poäng med klasskillnader.

Arfert

Facit
Jag var ju gift med en sjuksköterska i 17 år, så jag kan dra säkert ett hundratal sådana där historier.. så jag håller med dig krille. Plus viss personliga erfareheter som har vart mindre kul (som när min 4-åriga dotter höll på att dö på akuten pga underbemanning, och hade jag vart invandrare och inte "vit som kunde argumentera på riksvenska" hade hon säkert vart stendöd)...

..men nu vet man ju att man ändå får höra här i tråden "anekdoter har inget bevisvärde" så jag avstår. :gremgrin:

Men totalt medhåll annars!

(jag tycker för övrigt att de flesta jag träffat i vården har vart bra som yrkes-kvinnor och män, det är någon annanstans felet ligger)

entomophobiac

Low Prep High Play
Detta beror på att produktionsmedlen oftast är kontrollerade av privatägda företag, där en oproportionerligt liten klick människor bestämmer villkoren, vilket tvingar fram fackföreningsförelsen för att vi ska få någon form av balans.

Kanske Anno 1920, men idag är det inte riktigt så enkelt. Fackföreningarna jag haft kontakt med personligen har varit stora skämt allihop som pratat mer än de gjort. Därför är jag idag inte längre med i några fackrörelser och betalar heller inte A-kassa.

Däremot känner jag till fall där fackföreningarna faktiskt gjort nytta. Men de är färre än motsatsen. Långt färre, tyvärr. Vad som i mitt tycke inträffar när fackföreningarna får leka lite för länge på sina egna villkor.

Okej, jag skulle helt uppenbart ha satt fnuttar på "världens bästa", det räckte inte med "påstår" och en smiley.

Hehe. Det är hur lugnt som helst. Du har ännu inte blivit kallad dum eller oförmögen i alla fall :gremwink:

Men när man som barn i en sådan familj (...) ska försöka att "ta sig ur träsket" för att kunna erbjuda sina barn mer än man själv fick, och möts av ett systematiskt motstånd som liksom sitter i väggarna, då är det inte konstigt om man blir förbannad (...).

Tja, människor har olika erfarenheter av saker och ting. Själv har jag inte upplevt något motstånd någonsin någonstans, men så har jag också halkat på bananskal genom stora delar av livet.

Många gånger tror jag att folk bestämmer sig för att de är motarbetade. Lite som vi hade en tjej jag pluggade med i USA som prompt påpekade vilka rasister vi var så fort vi inte höll med henne i något sammanhang.

Men det är ju min högst personliga syn på det. Mind over Matter, helt enkelt.

entomophobiac

Low Prep High Play
"Security kills" betydde inte att folk dog, det betydde att folk får det för jävla bra och tappar verklighetskontakten. Att de tillåter sig själv skapa problem med jätteproportioner ur luften när de på sin höjd har ett mjölkpaket med utgånget datum att oroa sig över.

I detta sammanhanget: rap-artister som sjunger om en värld de aldrig någonsin skådat och gör det som om det vore deras vardag.

Och det är inte jag som tramsar, i min bild av den här farsen, ers excellens.

Eksem

Champion
Kort sagt: De flesta organisationer är inte perfekta, och ju störra desto krånglare. Jag förstår inte alls vad det har med skattepengar att göra.

I länder där man betalar för sjukvården själv gnälls det tydligen mycket mindre på sjukvårdens kvalitet, dessutom. Därmed föreslog jag att Krilles poäng var att om han bara hade fått betala själv, då hade allting gjorts mer effektivt.

entomophobiac

Low Prep High Play
I länder där man betalar för sjukvården själv gnälls det tydligen mycket mindre på sjukvårdens kvalitet, dessutom.

Säg det till en Amerikan... Eller se Michael Moores "SiCKO"...

Eksem

Champion
""Security kills" betydde inte att folk dog"

Jo, det fattade jag. :gremsuck:

"I detta sammanhanget: rap-artister som sjunger om en värld de aldrig någonsin skådat och gör det som om det vore deras vardag."

Hahaha, det är väldigt roliga ord från nån som hänger på ett rollspelsforum. Du kan inte riktigt det här med rap va?

entomophobiac

Low Prep High Play
Vad JAG kan är inte så väsentligt, eftersom det var en amerikansk journalist som fick upp ögonen för det och åkte hit för att göra en dokumentär om svensk gettho-rap och hårda svenska förhållanden.

Om du missade den poängen och istället börjar ifrågasätta vad jag kan om rap så undrar jag lite över hur din diskussionsmetodik egentligen ser ut.

Eksem

Champion
Din kunskapsbrist är ju orsaken till att du tog ett helt felaktigt exempel på ditt påstående, så ur det perspektivet blir det ju relevant. Så skärp dig vafan.

Journalisten är uppenbarligen en exotist som vill frossa i elände. Till sin besvikelse upptäckte han att rapparna bara var ett gäng historieberättare och imagebyggare, när han ville ha äkta vara. Det enda ditt exempel visar är att goda förhållanden kan skapa goda berättare, drivna artister och vara grogrund för kreativitet. Säkerheten dödade ingenting. Förutom för journalisten som gick miste om det elände han så gärna ville dokumentera.

entomophobiac

Low Prep High Play
Tja. Antingen väljer du att missa poängen eller så framför jag den otydligt. Oavsett vad var det en väldigt träffande liknelse och berättelse för samtliga som såg föreläsningen, så någonstans felar det uppenbarligen.

Men eftersom jag inget vet och lider av lite oförmåga att förstå det så är det väl säkrast att jag backar undan innan du kommer med nästa påhopp.

Om du verkligen inte fattar vad jag försöker säga så finns det liksom inget att diskutera. Utom möjligtvis vem som egentligen är dum. Men dit tänker jag inte gå.

entomophobiac

Low Prep High Play
Kan du ge ett historiskt exempel på en diktator/diktatur som inte haft polisens stöd? Ett enda?

Förstår inte riktigt vad det har med odemoraktiska våldsmetoder att göra, egentligen. Polisen i vårt moderna land har nästan inga befogenheter, vilket illustrerades med all önskvärd tydlighet i Göteborg när de blev trängda och använde lite väl drastiska medel.

Men vilken demonstrant som helst kan kasta gatsten, eftersom det inte direkt finns etik bland dem -- uppenbarligen.