Nekromanti Löner

entomophobiac

Low Prep High Play
Ok, så vad är relevant, ers excellens?

Det var du som kallade mig egoist -- fundera över vem som blandar in personen eller inte. Jag förklarade i mitt första inlägg att jag tycker den här sortens ståndpunkter ofta bara ger uttryck för avundsjuka och därför i slutänden är gnäll -- slöseri med tid.

Det är jävligt viktigt med "varför" någon för en viss typ av argument. Om jag pratar med någon som är en 15 år gammal vänsteridealist och aldrig haft ett jobb i hela sitt liv så värderar jag dennes åsikt en aning lägre i detta sammanhang, exempelvis. Men om vi pratar med Mattsson som jobbat på Ericsson med att skärma kabel i 30 år, då finns det plötsligt tyngd i det.

Folk får tycka exakt precis vad de vill, men "varför" de tycker någonting är ofta vad argumentation bottnar i till att börja med. Och om allt bara bottnar i någons frustration över att pengarna inte räckte både till leasingen för en ny HDTV och två helger på krogen, när VD:n gick och köpte en fräsig bil, då tycker jag seriöst det bara är gnäll och avundsjuka...

entomophobiac

Low Prep High Play
Och nej, jag tycker inte att vissa förtjänar att ha mer inflytande än andra, särskilt inte när de ofta är de som redan sitter i maktposition.

Det här börjar nå helt absurda proportioner...

På de arbetsplatser där jag jobbat, vilket är en hel del och i olika branscher, så har det aldrig rört sig om någon sorts förtryckardårar som fått extra tusenlappar. Din bild av mänskligheten måste vara en ganska grav aning skev.

Folk är giriga. Ja. Folk är maktfullkomliga. Ja. Men folk är också människor.

Där jag jobbar nu skulle det inte förvåna mig om VD:n tjänar lika mycket på en månad som jag gör på tre-fyra eller fler månader. Men med tanke på vilket ansvar det innebär och hur snabbt det kan vända för ett företag från bra till dåligt, och vem som får ta konsekvenserna, så tycker inte jag det är omotiverat.

Är han viktigare än mig eller någon annan i produktion? Inte som producent, nej. Men för att vi ska kunna producera -- ja.

Titta på en genomsnittlig förening och du ser ett väldigt välkänt mänskligt fenomen. Total ovilja och kanske rent av oförmåga att ta ansvar. Folk drar sig i det sista. Folk säger att "någon" ska fixa det och väntar på att någon annan ska ta upp domarhammaren.

Redan där ser man vilka som kommer förtjäna högre lön.

Sedan är arbetsmarknaden styrd av tillgång och efterfråga, som allt annat. Därför hotell och restaurang ofta har så galet låga löner, just för att det finns en strid ström människor som är ute efter extraknäck och korttidsjobb, sällan med några riktiga krav på garantier.

Det är inte synd om en lågavlönad eller hemskt att någon blir högavlönad. Oftast är det faktiskt alldeles ypperligt berättigat.

Troberg

Sinister eater
Eller kasta sten på Polisen du med, som alla goda anti-globaliseringsdemonstranter måste göra
OK, ska vi bli låga så kan jag ställa följande fråga:

Kan du ge ett historiskt exempel på en diktator/diktatur som inte haft polisens stöd? Ett enda?

Är det då så konstigt att ställa frågan om man ska ha en så odemokratiskt lagd organisation, speciellt i en nominellt demokratisk statlig regi? Är det rätt att man på medborgarnas bekostnad, både ekonomiskt och på andra sätt, ska upprätthålla ett statligt våldsmonopol som bara syftar till att försvaga individen i relation till staten? Är det orealistiskt att vilja ha ett system som inte är baserat på att man har en väpnad gren av styret med odemokratiska tendenser och istället vill ha ett system där makten utgår från folket?

Någon, kommer inte ihåg vem, skrev: "Folket ska inte vara rädda för staten, staten ska vara rädd för folket.".

Eksem

Champion
Man har en genuint tokig världsbild när man på fullt allvar påstår att skattepengarna försvinner i ett enormt svart hål. Eller när man svarar "amen" på det.

Ento och Marco, ni gör er minst sagt onödigt dumma här.

Eksem

Champion
Det handlar givetvis inte om avundsjuka, utan om att se på hur olika typer av samhällsmodeller påverkar samhället. Ett samhälle med större klasskillnader blir kallare men effektivare. Bättre ekonomi men mer våld.

Det är inte nödvändigtvis något som är inbyggt i av kapitalism framodlade klasskillnader, men det är lika givet som förtryck i kommuniststater. Kommunisterna har börjat göra upp med sin historia. När ska flumliberalerna göra upp med sin?

För jag är inte intresserad av huruvida det är "rättvist" att någon tjänar si eller så mycket mer än nån annan, men när spelregler ställs åt sidan, då blir jag vred. Och särskilt förbannad blir jag på slötänkta individer som tror att det rör sig om avundsjuka.

Eksem

Champion
"Skulle jag slippa betala statlig skatt skulle jag gärna lägga de pengarna på konsumtion istället, något som i sin tur skulle skapa arbetstillfällen "

Jo, eftersom staten inte skapar arbetstillfällen med skattepengar, eller hur tänkte du nu egentligen? Skattepengar driver inte bara ett minst sagt stort antal anställda, utan används också till inköp från privata företag, som i sin tur anställer.

Eller hur var det nu när jag tänker efter? Just fan, pengarna försvinner ju bort i svarta hål. Ja, nu när jag vet att det är så det ligger till, då tycker jag ju att det är dumt.

Big Marco

Läskig
Jag ser nu att citeringen blev annan än jag avsåg, att skattepengar försvinner i ett svart hål var inte min poäng, utan det är det första stycket som citerades - det att vi har så otroligt framstående effekter av vårt höga skattetryck ("världens bästa X") som jag menade att svara på.

My bad.

Tvärtom så tycker jag att det är en av sakerna som är rätt bra med Sverige, att iaf den upplevda statliga korruptionen som ofta drabbar individer i andra länder i Sverige är förhållandevis låg, samt att den när den förekommer, oftare slår mot organisationer, institutioner och företag.

Dock så tycker jag att vi får rätt svag utväxling per skattekrona mtp att vi faktiskt är världsbäst på att ta ut skatt från människor. Det som är paradoxalt är dock att företagsbeskattningen i Sverige ligger i ett mellanskikt, i jämförelse med andra länder. Här är det i stället individen som skall beskattas, och gärna flera gånger. Det är det jag inte gillar. Marginalskatteeffekterna blir helt absurda och skapar apati.

Eksem

Champion
"och skapar apati. "

Jo, de legendariska apatiska svenskarna som alla talar så mycket om, men som man aldrig ser. Jag går hellre på lina för att jag vill prova och har ett skyddsnät under, än att tvingas gå den för att jag har ett lejon i hasorna. Att svälta någon är den lägsta sortens motivationsteknik, måhända den effektivaste.

Eksem

Champion
Någon borde då slänga ut dem på gatan så att de måste ta tag i sig själva? Synd bara att det redan är sådan konkurrens med rumänerna.

Eksem

Champion
"aldrig haft ett jobb i hela sitt liv så värderar jag dennes åsikt en aning lägre "

Så, de långtidsarbetslösa ska inte få ha åsikter om fördelningspolitik? Vad är nästa steg? Socialbidragstagare förlorar rösträtten?

krank

Går ondskans ärenden
Det var du som kallade mig egoist -- fundera över vem som blandar in personen eller inte. Jag förklarade i mitt första inlägg att jag tycker den här sortens ståndpunkter ofta bara ger uttryck för avundsjuka och därför i slutänden är gnäll -- slöseri med tid.
Du gav uttryck för en egoism-baserad moral. Det vill säga, den moral du förespråkar är egoism-baserad. Den utgår från att det är en bra grej att vara egoistisk.

Däremot är inte t.ex den moral jag förespråkar avundsjuke-baserad. Den hävdar inte att avundsjuka är något bra som ska sättas i system och uppmuntras.

Om jag pratar med någon som är en 15 år gammal vänsteridealist och aldrig haft ett jobb i hela sitt liv så värderar jag dennes åsikt en aning lägre i detta sammanhang, exempelvis.
Men om vi pratar med Mattsson som jobbat på Ericsson med att skärma kabel i 30 år, då finns det plötsligt tyngd i det.
Den här typen av tänk begriper jag inte. Om ett vettigt resonemang kommer in, spelar det verkligen en sådan roll vem som kommer med det?

men "varför" de tycker någonting är ofta vad argumentation bottnar i till att börja med.
Med andra ord är det du pysslar med egentligen inte så mycket diskussion, som gräl. Det är nämligen där man hamnar om man inte klarar av att lyfta diskussionen från det personliga till det generella planet.

krank

Går ondskans ärenden
och vem som får ta konsekvenserna, så tycker inte jag det är omotiverat.
Intressant nog brukar det bli de anställda, som får gå när företaget behöver spara pengar pga någon VD's klantighet...

Redan där ser man vilka som kommer förtjäna högre lön.
"Förtjäna" är jag fortfarande skeptisk till.

Sedan är arbetsmarknaden styrd av tillgång och efterfråga, som allt annat.
...i ett kapitalistiskt samhälle, ja. I ett demokratiskt samhälle skulle det kunna se annorlunda ut. Tillgång och efterfrågam "den osynliga handen", måste demokratiseras för att det inte ska leda till rent socialdarwinistiska tendenser.

Fast å andra sidan är det ju just socialdarwinism du förfäktar, så det har du nog inga problem med.

Organ

Out of time, out of mind
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

och vem som får ta konsekvenserna, så tycker inte jag det är omotiverat.

--------------------------------------------------------------------------------

Intressant nog brukar det bli de anställda, som får gå när företaget behöver spara pengar pga någon VD's klantighet...
Enligt min erfarnehet stämmer inte det för fem öre. Jag har, under mitt nästan 20-åriga arbetsliv, flera gånger arbetat i företag där VDn klantat sig och fått dojjan, men ALDRIG varit med om att det resulterat i uppsägningar bland personalen. Oftast så har det inte resulterat i mer än ett nytt namn på VDns kontorsdörr. På underhuggsnivå har det knappt märkts.

/Anders

Krille

Super Moderator
Man har en genuint tokig världsbild när man på fullt allvar påstår att skattepengarna försvinner i ett enormt svart hål. Eller när man svarar "amen" på det.
Jag svarar gärna "amen" på det, efter mina erfarenheter i svenska sjukvården. Se, jag tillhör nämligen en av de få som inte tycker att svensk sjukvård är bäst i världen. Varför inte det? Jo, för att jag en gång i tiden hade cancer och behövde den där sjukvården, och därigenom upptäckte hur rutten den var.

Under efterbehandlingen så ingick till exempel röntgenundersökningar av lungor, datortomografi av buk, samt en hel klase blodprover. Röntgen och blodprover gick rätt snabbt och smärtfritt, och tur är väl det, för när det gäller cancer så är blodprover det säkraste tecknet på att något är fel. Vad som är fel kräver dock datortomografi, och där uppstod själva problemet. Det var halvårslånga köer till datortomografen på Kärnsjukhuset i Skövde. Det gjorde att titt som tätt så kunde man inte planera in mina datortomografiundersökningar förrän i värsta fall ett par månader efter uppföljningsbesöket på urologen.

Till slut insåg ju till och med landstinget att situationen var ohållbar och... tillsatte en utredning. Utredningen tog tre år på sig och kostade ungefär fyra miljoner skattekronor, och kom fram till att nog fan behövs det en datortomograf för tre miljoner.

Det enda positiva är väl att priset på datortomografen sjönk från tre miljoner till två miljoner, så istället för tre miljoner så lade landstinget ut sex miljoner. Jag är övertygad om att vården i Skaraborg hade mått mycket bättre av att köpa en datortomograf på stubben och anställa en läkare och ett par tre sköterskor i tre år istället, istället för en utredning av det uppenbara och en datortomograf tre år senare.

Svart hål? Jajjemen!

entomophobiac

Low Prep High Play
Och särskilt förbannad blir jag på slötänkta individer som tror att det rör sig om avundsjuka.

En aningens missplacerad vrede, i mitt tycke, eftersom jag kommer fortsätta se avundsjuka. Att bli arg på mig för att jag har en viss åsikt -- eller för den delen kalla mig slötänkt -- är verkligen vad krank yrade om på annan plats, nämligen att ta det till en personlig nivå och glömma perspektivet.

"Flumliberalerna" vet jag inte riktigt vilka det är. Och exakt vad kommunisterna gör för att "göra upp med sin historia" vete faen. Som nazisterna, eller? De förtränger att förintelsen ägde rum? ...

när spelregler ställs åt sidan, då blir jag vred

Det här håller jag med om. Fusk av något slag överhuvudtaget är skevt. Men vem avgör vad som är spelreglerna, mer än lagen, som trots allt i teorin är demokratiskt nedtecknad?

Förutom att Sverige inte uppfyller FNs kriterier för en demokrati, förstås, då vi har en statschef som ärver sin titel och en frihetsberövande värnplikt (light numera)... Men ändå :gremwink:

Eksem

Champion
Jag tror att om man vill uppmuntra folk att starta eget är det bättre att göra det genom att ha ett skyddsnät för de som försöker och misslyckas, än att tvinga dem att göra det och låta dem falla om de misslyckas.

Eksem

Champion
Helt enkelt, du menar att det hade varit bättre om du hade betalat 2 miljoner själv.

entomophobiac

Low Prep High Play
Ento och Marco, ni gör er minst sagt onödigt dumma här.

Är det här ett argument av något slag?

Man har en genuint tokig världsbild när man på fullt allvar påstår att skattepengarna försvinner i ett enormt svart hål.

Kan det rent av vara så att jag kanske överdrev en aning? Eller är det såpass att kritik av vårt land, mot någon som är så propagandainskränkt som du verkar vara, bemöts av samma sorts rabiata snack som protester mot presidenten bemöts av i vissa amerikanska kretsar?

Jag visste inte att man blev dum av att iaktta saker. Jag har jobbat som journalist och själv haft åtskilliga jobb inom industri och annat. Att mina iakttagelser råkar vara att det vare sig är synd om "proletärer" eller att vi har ett särskilt bra system, betyder det att jag är dum, för att jag inte bara sväljer allt som sägs i valrörelsen med hull och hår?

Vi har inte "bäst" någonting i det här landet. Men vi betalar högst skatt i världen. Och det är inte en ekvation som går ihop i min bok. Därför uppstår det svarta hålet som en liknelse.

Men skulle man rannsaka det och titta på budgeten så tror jag det "svarta hålet" utgörs bland annat av arbetsmarknadsåtgärder och andra låtsaskampanjer, med mera.

Eller vänta nu... Jag är lite för dum för att göra egna slutsatser tror jag. Ska försöka värja mig nästa gång...