Nekromanti [Löst prat] Simulationism?

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
bra bra, då kan vi återvända till OPs primära frågeställning som bara rör simulationism, (så jag ska helt undvika att dra in Narrativism och Gamism den här gången.)

En av de frågor jag tyckte Krank undrade över var om man kunde simulera berättandet av en berättelse.
På detta är mitt svar att ja, det kan man, för jag har gjort det med min spelgrupp..

Det hela började med att vi satt och spelade Star wars D20. Där fick spelarna i uppdrag att välja ut en skådespelare som skulle stå som modell utseendemässsigt för deras karaktär. Då de flesta var människor så gick detta riktigt bra. Det var också rätt kul när man försökte föreställa sig stjärnor som Ben Affleck, Dolph Lundgren och Brittany Spears på samma set. Det hela utvecklades till ett running gag att om en spelare var försenad eller inte kunde komma till mötet, så var det för att det var Ben Affleck som låst in sig i sin trailer och vägrade komma till inspelningen.

Vi spann vidare på det där, och jag skapade en kortlek med Film-klicheer som varje spelare fick dra ett kort ifrån varje spelmöte och använda. Dessa kunde vara saker som att "john Woo gästregisserar det här avsnittet" vilket gjorde att karaktären kunde använda en speciell feat i 1t6 stridsrundor, till att en karaktär kunde få en bonus till sin Charisma till vilket slag som helt under förusättning att det först skedde lite "fanservice"

Nästa steg kunde ha blivit att man gjort någon form av system för att avgöra en episods popularitet och tittarsiffror..
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
mateyasu said:
Nästa steg kunde ha blivit att man gjort någon form av system för att avgöra en episods popularitet och tittarsiffror..
Det där förekommer på sätt och vis i Primetime Adventures. Den huvudsakliga mekanismen för att få folk att göra saker är "fanmail" -- så jag kan säga till dig "om du gör X får du fanmail". Dessa poäng kan sedan användas för att få större inflytande över konflikter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Det är intressant att jämföra PTA med mateyasus Star Wars-hack, eftersom PTA är narrativistiskt med tvserietema, medan mateyasus hack låter som riktig genresimulationism. Skillnaden här ligger i vad systemet försöker åstadkomma. mateyasu försöker simulera den sortens grejor man ser i filmer, vilket man på sätt och vis kan se som en genre, men utan att beröra filmernas budskap/tema/premiss (tolka som ord, inte termer). Den forgeiga termen för det är "pastiche":

The Provisional Glossary said:
Pastiche
An artistic production which relies on invoking pre-existing productions' features for its primary effect; at worst, a simple imitation, but at best, potentially a strong secondary comment on the original text. Often associated with "fanfic" or other forms of homage.
PTA, i sin tur, centrerar spelet kring just berättelsen och dess innebörd, och behandlar genren mer som fluff. Spelet centreras kring rollpersonernas Issues, och hur man hanterar dem är centralt för hur spelet spelas.
 
Top