Nu har jag läst
Les Cordes Sensibles, och ärligt talat tycker jag nog bättre om Psychodrame!
För det första, LCS är mer eller mindre ett helt nytt spel. Ingen del av regelsystemet är oförändrad. Karaktärsklasserna är borta*, attityderna och känsloparen likaså. Det finns inte längre ett centralt problem, som sagt, utan istället har varje karaktär ett personligt problem och en mätare som tickar upp tills det är löst. Känslor är inte längre i par, utan istället har var och en egna känslor som definieras efter hand. Pacingen är också mycket tajtare; det finns två scentyper, varje scen har en insats. Jag ser influenser från
Fiasco och andra spel (antingen sätter du din egen expositions-scen, eller så sätter de andra spelarna en utvecklingsscen åt dig), medan Dogs in the Vineyard-konfliktsystemet är helt annorlunda. Konflikter sker nu endast i ett "drag", och endast en person påverkas av konflikten efteråt. Det är en herrans massa kortdragande och sedan använder man sin bästa kombo.
Min spontana reaktion är som sagt att jag gillar Psychodrame bättre. Det är friare i upplägget och samtidigt tajtare i tematiken. LCS känns överreglerat och mekaniserat. Men jag har ju inte spelat det, så jag vet inte. Som tur är har vi ju kvar Psychodrame, och kan spela det så mycket vi vill!
* Det finns till och med en starkt formulerad varning om att inte använda psykologiska termer i spel, då mental sjukdom inte är något att skämta om, vilket känns som en reaktion på någon eller några som tagit illa upp. Själv såg jag alltid karaktärsklasserna som personlighetstyper, och jag tror ingen tolkade sin rollperson som psykiskt störd när vi lirade.