Quadrante
Grisbonde
tillägg: fokus - jag glömde fokus [ANT]
Handlingsdeklarationsordningen bör givetvis vara så här
Man skulle kunna göra så här med deklarationsordningen.
1) alla visar sitt kort (den av de 8 man valt) väljer huvudmål/fiende - fokus
2) men deklarera vilken handling man gör (anfall,kontringsmanöver, avvärjning + om man avancerar eller retirerar)
3) man avgör turordningen och slår eventuella FV-slag, eventuella skador räknas ut
4) striden fortsätter eventuellt
-----------------------
Sen kom jag på att man skulle kunna ha ett kort för förflyttning och ett kort för handlingar, jag vet inte om det är bättre, men det blir överskådligt...
alltså... ett kort där man visar vad man gör
(anfall-snabbhugg ; kontringshugg-kontringsmanöver ; avvärjning-undvikande ; annan handling)
...och ett kort för rörelse, som har en sida för, stå kvar och en med en pil som man kan vända åt det håll man är på väg...
Handlingsdeklarationsordningen bör givetvis vara så här
Man skulle kunna göra så här med deklarationsordningen.
1) alla visar sitt kort (den av de 8 man valt) väljer huvudmål/fiende - fokus
2) men deklarera vilken handling man gör (anfall,kontringsmanöver, avvärjning + om man avancerar eller retirerar)
3) man avgör turordningen och slår eventuella FV-slag, eventuella skador räknas ut
4) striden fortsätter eventuellt
-----------------------
Sen kom jag på att man skulle kunna ha ett kort för förflyttning och ett kort för handlingar, jag vet inte om det är bättre, men det blir överskådligt...
alltså... ett kort där man visar vad man gör
(anfall-snabbhugg ; kontringshugg-kontringsmanöver ; avvärjning-undvikande ; annan handling)
...och ett kort för rörelse, som har en sida för, stå kvar och en med en pil som man kan vända åt det håll man är på väg...