Nekromanti La Commedia Guerra

Quadrante

Grisbonde
tillägg: fokus - jag glömde fokus [ANT]

Handlingsdeklarationsordningen bör givetvis vara så här

Man skulle kunna göra så här med deklarationsordningen.

1) alla visar sitt kort (den av de 8 man valt) väljer huvudmål/fiende - fokus
2) men deklarera vilken handling man gör (anfall,kontringsmanöver, avvärjning + om man avancerar eller retirerar)
3) man avgör turordningen och slår eventuella FV-slag, eventuella skador räknas ut
4) striden fortsätter eventuellt

-----------------------

Sen kom jag på att man skulle kunna ha ett kort för förflyttning och ett kort för handlingar, jag vet inte om det är bättre, men det blir överskådligt...

alltså... ett kort där man visar vad man gör

(anfall-snabbhugg ; kontringshugg-kontringsmanöver ; avvärjning-undvikande ; annan handling)

...och ett kort för rörelse, som har en sida för, stå kvar och en med en pil som man kan vända åt det håll man är på väg...

Quadrante

Grisbonde
journal pour combattolito IV

<font size="4"> journal pour combattolito IV </font size>
(Handlingsdeklarationsordningen)

Deklarationsordningen:

(0)... -alla väljer huvudmål/fiende -
Man kan max ha ett fokus, fokuset är en riktning och alla åt det hållet är i fokus, förenklat i spel så väljer man en huvudfiende och alla andra blir sekundära mål/hot.. Så länge de andra målen är framför och snett framför en, räknas de som lika. Hamnar sekundärmålen bakom den stridande, tappar denne sitt fokus över den fienden. Antagonist som anfaller och inte är under uppsikt/inte är i fokus, får bonus. Både på anfall och i turordningen (+)

1) alla visar sitt kort (den av de 8 man valt)
(offensiv,defensiv,gard,pose)

Korten ger +, 0 , - ; på turordningen.

2)Den som är lägst i turordning efter punkt ett, deklarerar vilken handling denne gör,
därefter den som är näst högst osv..

(anfall,kontringsmanöver, avvärjning,snabbhugg, annan handling
+ om man avancerar, retirerar eller "står kvar")

Detta kan ändra på den reella turordningen, men oftast gör det inte.
Handlingar ger +, 0, och - på turordningsräknandet.

3) Den som är först i turordningen slår eventuella FV-slag,
eventuella skador räknas ut

4) striden fortsätter eventuellt om det finns kombatanter.. osv

-----------------------

Quadrante

Grisbonde
Viva La Commedia Guerra

Eftersom jag spenderar både tid och pengar på fel saker, så fortsätter utgivningen av tidskriften trots den låga förtjänsten.

/Viva La Commedia Guerra, viva la revolution, vivatt, guutor..

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Viva La Commedia Guerra

Vi är stumma av beundran, naturligtvis. Det är därför ingen kan svara något.

/Dimfrost, rätt allvarlig

Bunny

Crazy like a fool
Re: Viva La Commedia Guerra

"Vi är stumma av beundran, naturligtvis. Det är därför ingen kan svara något."

Helt enig. Det är därför jag gav tråden betyget 5.

Så: Vivatt. Den klart mest läsvärda tråden på Rollspelsmakarforumet på mycket länge. Kudos till skribenten.

Quadrante

Grisbonde
journal pour combattolito V;VI

specialnummer

<font size="4"> journal pour combattolito V ; journal pour combattolito VI </font size>
(DUBBELNUMMER - träffmallar, stridsscenmall, vapen, lös gard och vilande pose)

-----------------------------
(lös gard och vilande pose)
Först tänkte jag ta upp det minst viktiga, eller så har jag fel och det ÄR det enda vettiga jag skriver just nu. Jag hade skrivit något om specialkort och öppna kort .. vet inte om de var en så bra idé egentligen. Man vill ju helst minimera antalet kort, det är ju många redan (8). Fast vi har ju ändock situationer när man kan tänka sig att det inte är helt självklart vad fienden väljer och återigen vissa stunder när fienden inte kunna välja..

Oftast får man anta att detta kvittar, just för att en som går in i en duell alltid är beredd, att en som är totalt överrumplad missar sin första chans (och troligen alla efter också)..

Man kan tänka sig att under vissa omständigheter, i vissa situationer, folk håller en lös gard eller är beredd i en vilande ställning (pose). En beredskap som de håller en längre tid, till exempel när de går/står på vakt... och eftersom jag hoppas att detta i första hand ska resultera i något man använder i rollspel, så skulle det vara kul att definera hur man löser detta. Lösningen är enkel, först definerar man om man håller "gard" eller "pose" ; eller (observera att jag skriver eller) om den är "hög" eller "låg". Övrigt hålls öppet. (detta skulle förvisso kunna tillämpas i början av en strid/duell också..) när faran uppstår får soldaten välja själv vilket kort den använder, med den restriktionen att den bara kan välja inom sitt spann (gard,pose,hög eller låg).
Man ger detta givetvis en negativ modifikation på turordningen ("initiativ").

Man skulle också kunna tänka sig att den som är helt överraskad/överrumplad först och främst inte får handla/agera. Men om det så var fallet, så skulle denne bara få välja defensiva kort (som en "naturlig reaktion")...

-----------------------------
(träfftabellen och stridsscenmallen)

Här har jag inte så mycket att säga annat än att jag funderade på en kombinerad träfftabell, om det nu skulle förekomma träfftabell överhuvudtaget..

När man är i gard, tänkte jag att en träffpunkt var mer skyddad, på samma sätt med sköld, men jag vet inte ... det kanske borde vara inbyggt på nåt sätt (modifikation på anfallsvärdet?) ...

Här är det en för höga träffar och en för låga, 3, 4, 5, och 6 är gemensam för bägge träff tabellerna, nu är det mer principen jag funderar i och omkring. Det intresantaste är nog raden längst ner...

Vilket är en "avståndsmodell/tabell" där man för bok över på vilket avstånd man är från sin fiende. Nu är den avpassad för strid mot en enskild fiende.. vilket fick mig att göra en "avståndssnurra"/"stridsscenmall" (eller vad man nu ska kalla det!?), där man håller reda på fiendernas avstånd från en själv.. på samma gång kan man hålla reda på om fienden är inom "fokusradien".

---------------------------------
(vapen turordning och annat...)

Jag funderade lite på vapen.. dels hur man ska dela upp dem erfarenhetsmässigt. Användningsområde, tyngdpunkt, ..eller vad. Inte mitt initiala problem egentligen, men jag gissar att jag måste ta itu med detta senare. Sen har vi stridserfarenhet, nu delar jag upp den i tre delar, duellstrid, strid mot många fiender, ryttarstrid..

Hur viktig är erfarenhet när man avgör vem som har övertag i turordning ?

Med turordning menar jag här något som liknar initiativ och övertag.

... det får räcka för tillfället.

Bunny

Crazy like a fool
Tanke

Ang. avståndssnurran: kan det tänkas att personer beväpnade med längre vapen som spjut, lans och liknande kan börja bråka redan på avstånd II, medan de som strider mot dem endast får försvara sig och/eller försöka forcera framåt till avstånd I (vilket inte borde vara riskfritt). Samtidigt borde stridande med längre vapen få en minusmodifikation när motståndaren kommer för nära. För ryttare med lans innebär inte det ett så stort problem eftersom de snart kommer att ha passerat sin motståndare.

Hur har du tänkt lägga upp arbetet egentligen? Just nu finns det en massa specialregler om det mesta, men det är svårt att få en riktig översyn, för mig känns det som för många modifikationer att hålla i huvudet. Det pedagogiska upplägget är viktigt, alternativet är att skära ner det hela lite.

Alltså: hur har du tänkt att fortsätta? Hur ska detta gå från ritbordet till ett system?

Quadrante

Grisbonde
Re: Tanke

Du hajade poängen med avståndstegen och avståndssnurran !
Det var så jag tänkte man skulle kunna använda sig av dem i förlängningen, som en ersättning för att placera ut figurer på en karta (eller nåt). Jag tänkte att man skulle kunna representera sådan här information, på ett sånt här oexakt sätt; då kombatanter i regel inte står stilla i strid.

Hur har du tänkt lägga upp arbetet egentligen? Just nu finns det en massa specialregler om det mesta, men det är svårt att få en riktig översyn, för mig känns det som för många modifikationer att hålla i huvudet.

Det pedagogiska upplägget är viktigt, alternativet är att skära ner det hela lite.

Ja steget nu är att baka ihop regler, så att de kommer av sig självt som en del ur en helhet. Sen ska jag, borde jag sätta mig ner rätt snart och sammanställa detta till ett överskådligt och enkelt dokument.

Tror jag har kommit så pass långt nu att det tål att sammanfattas och reduseras. Behöver det också av den anledningen att det är svårt att överblicka eventuella hål eller buggar.

/sen hoppas jag att andra kan få ideér av detta, och göra något ännu bättre...

Quadrante

Grisbonde
Kortutkast

Här är ett exempel på hur ett duellkort skulle kunna se ut,
det är spegelvänt nertill, så att kortet blir tydligt åt bägge hållen.

Här är ett exempel på "Handlingskortet"...

Re: Kortutkast

Jag har nog inet riktigt hängt med i varje idé med det här systemet. Vad är tanken med Följdvalsalternative? Ska de simulera hur man kan röra sig mellan garder? Det är en väldigt svår simulering och jag undrar om den verkligen behövs.

Quadrante

Grisbonde
Re: Kortutkast

Jag har nog inte riktigt hängt med i varje idé med det här systemet.
Jag har inte varit särskilt strukturerad, så det är inte så underligt.

Vad är tanken med Följdvalsalternative? Ska de simulera hur man kan röra sig mellan garder?

Ja, en slags simulering av hur man rör sig mellan garder, men jag gör inte anspråk på att det ska simulera verkligheten. Bra att du nämner det. Jag är inte heller säker på om det är nödvändig detalj, men ville ha en spelmäsig "det du väljer påverkar vad du kan välja sen"..

Tanken är att man ganska snabbt ska kunna gå mellan de olika korten, men att du ibland måste gå i mer än ett steg för att nå dit du vill.

Det är en väldigt svår simulering och jag undrar om den verkligen behövs.

Jag gissar att inget system kan simulera det med rättvisa till verkligheten.

Quadrante

Grisbonde
mer om Kortutkast

I den "dubbelsidiga" upplagan av korten hade jag valt att lägga in avståndskort. Först hade jag tänkt att man skulle använda sig av markörer på ett papper för att hålla reda på hur långt borta ens fiende var...
Men om det är en stid mellan två, så kan man lika väl använda sig av kort.. då man bara behöver ha en markör/indikation för bägge kombatanterna (bägge är ju lika långt bort som varandra)

Om dessa hade jag inte tänkt att orda så mycket mer...

men det var ett par andra av de "nya" korten, som inte var lika självklara...

B och C, kommer jag kanske att skrota, då de inte är helt nödvändiga. A däremot behöver en närmare förklaring, då det är ett stridsfas/moment kort. Till för att hålla räkning på handlingar och vilken fas av stiden man är i.

Quadrante

Grisbonde
tanken bakom A (kort)

Tänkte att jag kanske borde förklara lite om tanken bakom kort A.

Kort svar :

man kan ha det liggande framför sig och hålla räkningen på tidens gång, om man tycker det är svårt att hålla i huvudet.

På just den här kortdesignen ritade jag in tre stridsmoment.
Varje stridsmoment uppdelat i två delar på kortet, i regel så hoppar man hela moment, men när någon gör en stressad handling, averkas bara halva stridsmomentet .

En normal handling tar ett (1) fullt strismoment i anspråk, en stressad tar ett halvt (1/2) stridsmoment i anspråk. Stressad handling är svårare (-) att utföra och har sämre (-) effekt.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: tanken bakom A (kort)

Vad du egentligen borde göra är inte att förklara tanken bakom kort A, utan ta och skriva ihop alltsammans till ett enda sammanhängande inlägg. Som det är nu tror jag inte att någon annan än du själv riktigt har greppat vad det hela handlar om. Du postar hela tiden små intressanta regeldetaljer och små vackra bilder, men sammanhanget är svårt att fatta. Grundidén, med garder och poser som skiftar, är väldigt intressant. Utgå från den och försök göra en sammanfattning av dina idéer. På så sätt kanske du rentav kan få lite respons. :gremgrin:

/Dimfrost

Quadrante

Grisbonde
Re: Vad jag borde göra med mina (kort)

Du postar hela tiden små intressanta regeldetaljer och små vackra bilder, men sammanhanget är svårt att fatta.

Jo, jag vet. Jag borde göra något vettigt av detta nu.
Jag kan ju börja med att presentera grundidén på ett vettigt sätt, kanske med ett exempel.. Typ något sådant, eller vill man hellre ha en mer "färdigt utkast", på snudd på färdigställd (baserat på det jag dutt-postat hitentills)..

Det var egentligen det jag skulle göra, då min onda kusin tvingade mig att skriva det där inlägget.

Quadrante

Grisbonde
journal pour combattolito VII

<font size="4"> journal pour combattolito VII </font size>
(funderingar omkring erfarenhet i väntan på diskursionsunderlaget)

Färdigheter och stilar eller närliggande erfarenheter och närliggande färdigheter.

Tänk följande:
Vi har två personer som utsätts för följande två situationer och vilka har olika erfarenhet i närliggande färdighet, en duell och en mass-strid. Den ena är en van duellant som lärt sig utnyttja duellernas regler till fullo, den andre är en van gatukämpe vilken vet att utnyttja vad helst som kommer till buds.

Så länge gatkämpen följer reglerna i striden(duellen), är denne begränsad i sin fulla potensial; emedans den andre tränat just för dessa begränsningar. Om nu gatkämpen bryter mot duellreglerna/codexen, är gatkämpen i sin fulla potensial, emedans duellanten inte kan utnyttja alla sina inövade trix.

Skulle de bägge hamna i en mass-strid, typ ett slagfält eller formations strid, vilken ingen av dem har erfarenhet, kan ingen av dem utnyttja sin färdighet till fullo. Gatkämpen har dock fördel av att ha erfarenhet av att kämpa med alla medel till buds.

Här har vi nu exempel på närliggande erfarenhet, närliggande färdighet. Vi har här också exempel på dominans i färdighet, situation och erfarenhet. Följer gatkämpen reglerna i duellen, dominerar duellantens erfarenhet, bryter gatkämpen reglerna så tvingas duellanten in i en situation, vilken dominerar över hans erfarenhet.

Mass-striden är exempel på en situation, i vilken gatkämpen har en mer närliggande erfarenhet än duellanten.

A-färdighet dominerar i A-situation (men kan brytas av..)
B-färdighet dominerar över A-färdighet men står under A-situation.
C-situation dominerar över A och B-färdighet.

I en A-situation är en B-färdighet mer närliggande än C-färdighet..

???

(relaterat)

Modifikationsproblematik
vapenfundering
satsning och färdighet

Quadrante

Grisbonde
Ett litet kortspel

Här under postar jag ett litet kortspel jag kom på medans jag höll på med "det där andra"...

Lite rollspel är det nog över det..
Håll till godo (det är långt).