Eva Florén
Swashbuckler
Har precis slagit igång en kampanj i en värld som jag håller på att skapa, dvs jag speltestar en världsidée som jag länge grunnat på hur jag ska få att fungera.
Nu är mitt problem att jag inte har något bestämt spelsystem. Första speltillfället använde jag Mutant (Berlinvarianten inte UA) och blev mindre nöjd. Mycket beroende av att jag utgår från en spelstart i Vår Verkliga Värld av idag och handen på hjärtat så stödjer det Mutant vi spelat mer "Shoot and Slash and use the computer"-spel än att verkligen få med kunskapsfärdigheter av idag.
Mitt nästa försök blir det till att nyttja gamla goda Skuggornas Mästares regelsystem, men hoppa över dold ID och liknande.
Nu undrar ni säkert vad jag har för problem - för så här långt verkar allt helklart i mina tankar.
Jag vill inte behöva skapa ett helt/halvt system innan jag spelar och det intressanta är inte spelsystemet utan världen i sig. Jag är sådan, så nu behöver jag stöd och tankar och bollplank i tankegångar till vilken form mitt spelsystem behöver för att funka med Min Värld... och här vänder jag mig till er, det får gärna vara ett spelsystem som finns, men har ni tips om hur jag får min något fladdriga värld att funka med redan kända spel så lyssnar jag gärna.
Till världen då. Jag har tidigare pratat (långt tillbaka i tiden) om världar med "portaler". Nu har jag kommit så långt som att börja bolla med konceptet i olika varianter. Nuvarande variant ser ut så här:
Utgångsvärld för spelet;
Vår värld av idag, med alla fel och brister denna värld besitter. Lägg därtill Spioner (därav kom Skuggornas mästare i tankarna), ninjas, agenter osv Ok, sånt existerar ju redan men inte fullt lika glamoröst som i James Bond, Burnt Notice och andra filmatiserade dito. Lägg sedan till sleven med det övernaturliga (spöken gastar och utomjordingar). Återigen tillbaka till Skuggornas Mästare som redan haft det i bagaget...
Men nu kommer vi till det roliga - Portalerna!
I många sammanhang tar man upp parallella tidslinjer, men min tanke är att kunna nå till dessa på olika sätt.
Just nu har jag gjort det enligt konceptet "surprise - something is wrong with this picture". Tanken är, rollpersonerna tar ett steg och befinner sig plötsligt i en annan verklighet. Hittills har det fungerat bra, mina spelare befinner sig i en alternativ värld, samma år, men istället för trevlig el som lyser upp Uppsala så finner de att gasljus driver gatlyktorna, Zeppelinare är högaktuellt, flintlåsbösser och hillebarder används i krig... Sverige är (hör och häpna) i krig med Finland sedan sju år tillbaka (och det måste vara en freudiansk slipp för mig, jag improviserade och plötsligt var finnländarna ärkefienden).
Som ni hör så bollade jag fram den alternativa världen friskt. Men jag är ute efter att rubba rollpersonernas självsäkerhet, och tvinga spelarna att använda sig av sina hjärnor när de utforskar (vilket visserligen pressar min improvisering till max) en värld som har likheter, men också skiljer sig grymt mycket från verkligheten som de känner den.
Hm, räcker ovanstående för att få en bild av vad jag försöker skapa? Vi provar.
Jag vill ha ett spelsystem som ger utrymme för:
- Magi och psions (har någon en vettig översättning på det senare)
- Science fiction (laservapen, rymdskepp etc)
- fantasy (ok, ok... men ni hajar?)
- Färdigheter/kunskaper som man normalt sett inte hanterar under spel (teoretiska saker, praktiska saker)
- Stridssystem som inte fokuserar på tretton slag för att få reda på att A) fienden har hillebarden genom halsen B) du slår ytterliggare fem slag för att veta om du träffade nästa gubbe som är din vän. Gärna med tankegången att lura spelarna att verkligen Rollspela striden. (jag är så less på att bara slå fram saker)
Tror jag fick med allt nu, men det visar sig...
Nu är mitt problem att jag inte har något bestämt spelsystem. Första speltillfället använde jag Mutant (Berlinvarianten inte UA) och blev mindre nöjd. Mycket beroende av att jag utgår från en spelstart i Vår Verkliga Värld av idag och handen på hjärtat så stödjer det Mutant vi spelat mer "Shoot and Slash and use the computer"-spel än att verkligen få med kunskapsfärdigheter av idag.
Mitt nästa försök blir det till att nyttja gamla goda Skuggornas Mästares regelsystem, men hoppa över dold ID och liknande.
Nu undrar ni säkert vad jag har för problem - för så här långt verkar allt helklart i mina tankar.
Jag vill inte behöva skapa ett helt/halvt system innan jag spelar och det intressanta är inte spelsystemet utan världen i sig. Jag är sådan, så nu behöver jag stöd och tankar och bollplank i tankegångar till vilken form mitt spelsystem behöver för att funka med Min Värld... och här vänder jag mig till er, det får gärna vara ett spelsystem som finns, men har ni tips om hur jag får min något fladdriga värld att funka med redan kända spel så lyssnar jag gärna.
Till världen då. Jag har tidigare pratat (långt tillbaka i tiden) om världar med "portaler". Nu har jag kommit så långt som att börja bolla med konceptet i olika varianter. Nuvarande variant ser ut så här:
Utgångsvärld för spelet;
Vår värld av idag, med alla fel och brister denna värld besitter. Lägg därtill Spioner (därav kom Skuggornas mästare i tankarna), ninjas, agenter osv Ok, sånt existerar ju redan men inte fullt lika glamoröst som i James Bond, Burnt Notice och andra filmatiserade dito. Lägg sedan till sleven med det övernaturliga (spöken gastar och utomjordingar). Återigen tillbaka till Skuggornas Mästare som redan haft det i bagaget...
Men nu kommer vi till det roliga - Portalerna!
I många sammanhang tar man upp parallella tidslinjer, men min tanke är att kunna nå till dessa på olika sätt.
Just nu har jag gjort det enligt konceptet "surprise - something is wrong with this picture". Tanken är, rollpersonerna tar ett steg och befinner sig plötsligt i en annan verklighet. Hittills har det fungerat bra, mina spelare befinner sig i en alternativ värld, samma år, men istället för trevlig el som lyser upp Uppsala så finner de att gasljus driver gatlyktorna, Zeppelinare är högaktuellt, flintlåsbösser och hillebarder används i krig... Sverige är (hör och häpna) i krig med Finland sedan sju år tillbaka (och det måste vara en freudiansk slipp för mig, jag improviserade och plötsligt var finnländarna ärkefienden).
Som ni hör så bollade jag fram den alternativa världen friskt. Men jag är ute efter att rubba rollpersonernas självsäkerhet, och tvinga spelarna att använda sig av sina hjärnor när de utforskar (vilket visserligen pressar min improvisering till max) en värld som har likheter, men också skiljer sig grymt mycket från verkligheten som de känner den.
Hm, räcker ovanstående för att få en bild av vad jag försöker skapa? Vi provar.
Jag vill ha ett spelsystem som ger utrymme för:
- Magi och psions (har någon en vettig översättning på det senare)
- Science fiction (laservapen, rymdskepp etc)
- fantasy (ok, ok... men ni hajar?)
- Färdigheter/kunskaper som man normalt sett inte hanterar under spel (teoretiska saker, praktiska saker)
- Stridssystem som inte fokuserar på tretton slag för att få reda på att A) fienden har hillebarden genom halsen B) du slår ytterliggare fem slag för att veta om du träffade nästa gubbe som är din vän. Gärna med tankegången att lura spelarna att verkligen Rollspela striden. (jag är så less på att bara slå fram saker)
Tror jag fick med allt nu, men det visar sig...