Lady Blackbird som tradspel/hack?

Badmojo

Old’s cool
Har ju fastnat för Pew Pew! Bounty Hunters in Space, och moddar för fullt till ett komplett Star Wars för årliga spelträffen. Inser att spelsystemet (samma som Havoc Brigade) bygger på Lady Blackbird, men utan Keys, egen pöl och annat meta (utöver Doom Pool som istället är lånad från Marvel Superheroic Roleplaying). Det jag gillar är att i princip allt styrs av samma mekanism; skills, traits, gear = alla ger en tärning. Alla lyckade slag ger en success. Easy peasy. Supersnabbt och passande för Star Wars.

Pew Pew går mer åt enkelt trad än LB och det passar mig. Behöver dock se lite fler versioner för att kunna fixa till The Force mm.

Det verkar ha gjorts en hel del hacks av LB. Har någon koll på en mer tradig hackversion (med ability/gear = 1D6 etc) som inte kräver pregens o en massa samskapande, utan där man skapar sin rollperson på ´vanligt´ sätt. Setting; helst Sci-fi så klart, men fantasy/steampunk etc går bra. Är ute efter smarta regelidéer o inspiration.

Badmojo

Old’s cool
Är inte Lady Blackbird = Solar System = The Shadow of Yesterday?

EDIT: Alltså, inte att det är samma sak, men att det är samma system.
Jo, precis. Hittade dessa också i min rollspelsarkeologi (sådär 15 år efter alla andra... :) ) Letar en enklare tradversion för inspiration av dessa (dvs utan interna metaregler, Keys, Secrets etc). Bara skills istället för undertags osv. Ngn borde gjort det tidigare än Havok o Pew Pew?

Pew Pew! tar bort egen dicepöl (7st) från LB och har ett system där en D6 som ger 4-6 räcker för success (inte fler 4-6:or som satt svårighetsgrad som i LB). Tänkte använda 4 till 6 som svårighetsgrad istället i egna hacket, där 4+ är lätt, 5+ normalt (och default) och 6 krävs för svårt slag. Fler lyckade tärningar ger bättre effekt. Både vid unopposed rolls (dyrka ett lås) och opposed rolls (primärt strid, smyga förbi vaktdroid, hacka datacore med larmprogram etc), där GM kastar några D6:or som blockar spelarsuccesser.

Badmojo

Old’s cool
Jo, både SS o TSOY känns krångligare än LB. Vill åt så enkelt som möjligt dvs få igång spel efter max 20 minuters regelförklaring.

Klurade på att ersätta grund-d6:an med tre egenskaper; typ Brawn, Agility o Smarts där man får sätta ut 3 poäng t ex en alien species tup Wookie kan då välja att ha B2, A1 o W0, dvs få två grundtärningar för styrkerelaterade skill tests. Men.. då blir det säkert mer snack om vilken grundegenskap som skall användas, risk för optning och speltempo tappas.

Vad gäller Force lutar jag åt låta varje bortvald gear/trait (av fem möjliga) ge en force point per session att använda "friare" än rena statiska Force skills. Bränn en Force point för att göra en typisk jedieffekt; exempel och svårighetsgrad nedan:

• Lift an object with your mind 4+
  • Disarm an enemy from a distance 5+
  • Lift or push a creature with your mind 6+

• Ease the panic of an ally 4+
  • Mask your presence from enemies 5+
  • Leap a great distance or height 6+

• Read a creature’s surface thoughts 4+
  • Influence a creature’s behavior 5+
  • Project your image to others 6+

• Hurt a creature 6+
  • Resist the influence of the Dark Side... 6+ & 6+
Jedis slår 1D6 i grund, plus 1D6 Use the Force skill. Varje använd Force point ger en d6 till.

En ljussable ger dock +2D6 i anfall och försvar.

Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Jo, både SS o TSOY känns krångligare än LB. Vill åt så enkelt som möjligt dvs få igång spel efter max 20 minuters regelförklaring.
Frågan är nu bara är du ens har kvar mycket av LB längre? (Inte mig emot, är inget fan) Känns ju spontant som du tagit inspiration av det och nu gör något helt eget. Dvs borde du inte sluta kalla det ett hack eller mod och kalla det ett eget spel istället. :)

Badmojo

Old’s cool
Frågan är nu bara är du ens har kvar mycket av LB längre? (Inte mig emot, är inget fan) Känns ju spontant som du tagit inspiration av det och nu gör något helt eget. Dvs borde du inte sluta kalla det ett hack eller mod och kalla det ett eget spel istället. :)
Jao, det bygger mest på Pew Pew! som det är nu, så ett hack av det då :)... (skaparen av Havoc Brigade (som Pew bygger på i stort) creddar LB som inspiration för skillsystemet, därav mitt grävande efter källan andra hack.

...men tänker även sno duellreglerna från Honour + Intrigue till viktiga/filmiska ljussabelsdueller (detta kan ta lite tid, men passar Star Wars och kan vara kul även för betraktare).
Dvs deltagare börjar med 3 "Advantages". Vid träff och efterföljande skada kan den skadade välja att tappa advantage istället för att ta skada, dvs pressas bakåt, snubbla etc. När ngn går ned på noll i advantage är det vinnaren som bestämmer vad som sker = tappas sabel/ger upp/tillfångatagen/dödas etc. Vinnaren av varje duellomgång får en extra advantage, dessa kan vaskas och istället gå en/flera extra anfallstärning(ar), dvs offrar lite fördel för en våldsammare attack.

Badmojo

Old’s cool
Okej, mekanismen med en tärning per skill/gear/etc fanns ju tidigare än LB, SS, TSOY, PP och HB. Verkar som om dice-pöl i rollspel kom först via Ghostbusters/Star Wars (men då kumulativ ihopräkning mot target number) och senare Shadowrun 1ed o Storytelling-systemet, men då i antal duttar per attribut/skill, där varje dutt gav en tärning icku-kumulativt (slå över TN).

Kommer nog inte längre i grävandet, men vore kul att hitta ett liknande enkelt system för fantasy/scifi/pulp.

LB och PP som jag hackar nu är ju "lättare" än SW/Story, med max en D6 per skill/gear mot ett icke-kumulativt TN. Funderar på att köra med 5+ som default TN, tror det blir för lätt med 4+: så för TN blir det Easy 4+, Normal 5+ & Hard 6+. Dvs skjuter man med en blaster så blir det grund D1, om man har Shooting 1D, och en Blaster som gear 1D = 3D att rulla, varje succ (5+) ger en hit.

Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Fantasy!-syskonet Sci-fi! är ju ett till "rulla framgångar med t6"-spel som kanske är nåt att kolla på.

Badmojo

Old’s cool
Fantasy!-syskonet Sci-fi! är ju ett till "rulla framgångar med t6"-spel som kanske är nåt att kolla på.
Tackar, jo det verkar rätt likt med lyckade slag på 4-6 etc och en svårighetsgrad där flera lyckade slag behövs beroende på svårighet. Skall kolla in!

Genesis

Ni dés ni maître
Don't Rest Your Head är ett tärningspölsspel och extremt hackbart. Det är ganska enkelt, men mekaniken är otroligt smart och intressant. Det hade en stor inverkan på mig på den tiden jag skrev spel med tärningar i.

EDIT: Däremot kanske inte så "traddigt"? Jag vet inte. Men det har en spelledare!

Badmojo

Old’s cool
Meckar vidare. Ni som kört liknande system där varje tärning från en pool slås mot ett Target Number - några (matematiska) funderingar.

I grund kommer man att ha en d6 som starttärning, ev en till D6 om du har relevant färdighet och så en till om du har någon utrustning som är till hjälp. Typ du vill skjuta en pistol = 1D6 i grund, + 1D6 för Skjuta, + 1D6 för en pistol.
Du vill bryta upp krypterad dator = 1D6 i grund, + 1D6 för Hacka, + 1D6 för en kodknäckare. Har du inte kodknäckaren = 2D6 istället.

Mot detta slag sätts ett TN , där en D6 över TN ger ett lyckat resultat. Sett några system som har 4+ i TN som default. Vissa system har tillägget att 4+ skall nås men egentlig TN är antalet framgångar som krävs för att lyckas = 1 framgång lätt, 2 för lite svårare osv).
Jag är inne på att köra 5+ som standardkrav för att nå framgång, och att varje extra tärning över 5+ ger ytterligare lyckat resultat (mer skada, fler ledtrådar hittas, hackningen märks inte senare osv). Detta kan justeras, är det lättare så är det 4+ ( t ex du ligger i bakhåll) och är det något svårare +6 för framgång (måltavlan är lång bort).

Nu till min fundering. Rent matematiskt: grundslagen kommer troligen att ligga mellan 1-3 st D6:or (låt vara att systemet kan ge fler tärningar vid vissa tillfällen), troligen 2 st i snitt (grund o skill).

Någon som erfarenhetsmässigt kört liknande system och kan rådge lite hur stor är skillnaden mellan att slå 2 d6 och försöka komma över 5+, jämfört med att slå 2 st tärningar mot 4+ men då ha ett framgångskrav på säg 1-2 framgångar? Vissa tycker att 4+ är för lätt att lyckas med. Då har en helt oskillad karaktär 50% chans att lyckas med en framgång. Jag vill ha lite utmaning, men det får inte bli för svårt att lyckas heller. Vill inte ha +/- modifikationer eller liknande, det skall vara så intuitivt och enkelt/snabbt som möjligt. .Finns det något enkelt regelalternativ jag inte tänkt på?

Badmojo

Old’s cool
Kan rekommendera den här skalade versionen av OpenD6. Mini six, den finns gratis som pdf.
Tackar, har koll på den och det vore perfekt som system iom att man kan porta över i princip allt relevant från gamla WEG-SW-moduler. Men, det är ändå för crunchigt för mina spelare & speltillfällen (typ ngn gg per år). Vi måste ha ett intuitivt, enkelt och supersnabbt spelsystem, därav moddning av Pew Pew!/LB, till Star Wars (pga alla vet hur settingen funkar så ingen uppstart där heller).

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Om du vill titta på siffror för hur sannolikheten skiljer sig mellan 4+, 5+ och 6 så är AnyDice en bra resurs:
4+: https://anydice.com/program/ee27
5+: https://anydice.com/program/7abe
6: https://anydice.com/program/f243

Min uppelvelse från Mouse Guard (4+, räkna framgångar), De fördömda (5+, räkna framgångar) och Flodskörden (minst en 6:a) är att det ofta känns svårare än sannolikheten säger, så även om siffrorna börjar säga 70-85% så känns det inte så pålitligt när du faktiskt rullar.

Att hålla sig till en svårighet och lägga till/dra ifrån tärningar ger mindre hopp mellan svårighetsgraderna än att byta vad man ska slå på tärningen. Att försöka slå en 6:a med mindre än 4-5 tärningar är nog främst frustrerande (det är ju kritiken År noll-motorn fått - och då har man ofta 5+ tärningar).

Badmojo

Old’s cool
Om du vill titta på siffror för hur sannolikheten skiljer sig mellan 4+, 5+ och 6 så är AnyDice en bra resurs:
4+: https://anydice.com/program/ee27
5+: https://anydice.com/program/7abe
6: https://anydice.com/program/f243

Min uppelvelse från Mouse Guard (4+, räkna framgångar), De fördömda (5+, räkna framgångar) och Flodskörden (minst en 6:a) är att det ofta känns svårare än sannolikheten säger, så även om siffrorna börjar säga 70-85% så känns det inte så pålitligt när du faktiskt rullar.

Att hålla sig till en svårighet och lägga till/dra ifrån tärningar ger mindre hopp mellan svårighetsgraderna än att byta vad man ska slå på tärningen. Att försöka slå en 6:a med mindre än 4-5 tärningar är nog främst frustrerande (det är ju kritiken År noll-motorn fått - och då har man ofta 5+ tärningar).
Jo, det ligger något i det. Sett lite diskussioner här på forumet om hacks av Cthulhu Dark m fl spel, och där körde man 4+ för lyckat slag. I Pew Pew har man dock rerolls (2 per spelare) som kan spenderas på en annan spelares slag för ett omslag, vilket jämnar ut oddsen för dåliga slag ngt.

Kungfetti

Veteran
Jag höll i en Vampirekampanj där vi körde ett eget regelsystem som i korthet gick ut på:

Spelarna får dela ut värdena 1, 0 och -2 på de tre grundegenskaperna Sinne, Kropp samt Ekonomi.

När du gör något där det spelar roll för berättelsen om det går eller inte fundera på vilken av de tre grundegenskaperna som är relevanta för slaget. Ska du smyga förbi vaktkuren på Brödfabriken är det Kropp, ska du hacka polisens hemsida är det Sinne och ska du muta en tulltjänsteman är det Ekonomi, etc. Slå en tärning och lägg till modifikationen på den relevanta grundegenskapen och jämför med tabellen:
6: Du lyckas
4-5: Du lyckas, men något jobbigt händer
1-3: Du misslyckas, ajajaj.

Om din arketyp eller din bakgrund spelar roll för slaget får du en bonustärning per grej. Samma om det spelar roll att du är vampyr. Högsta resultatet räknas.

Arketyperna såg ut så här:
  • Nosferatu (Tecken: Monstruöst ful) Extra tärningar: Informationssökning, Gömma sig. Svaghet: Kan inte visa sig ute.
dvs ett fysiskt drag (Tecken), två saker de får extra tärning på att göra samt en svaghet som påverkar narrativet.

En bakgrund var yrke+adjektiv, t.ex. dopad friidrottare eller avtrubbad barnskötare och gav rätt stora möjligheter för spelarna att få till extratärningar.

Eftersom de nästan alltid försökte göra vampyriga saker hade de oftast två tärningar i grund, en för att göra det och en för att vara vampyr. Sen lyckades de ofta få till en tärning till. Eftersom alla hade en svag grundegenskap så var det alltid någon gång per spelmöte som det var riktigt spännande slag, annars så var det pulpigt på så vis att de oftast lyckades. Men eftersom 4-5 var "Du lyckas, men något jobbigt händer" som jag snott från PBTA, så kändes slagen ändå relevanta. Dessutom, de gångerna som någon med sin +1 stat och fyra tärningar ändå bara slog ettor och tvåor så blev det än mer minnesvärt.

Jag tänker att ett sådant upplägg också skulle passa bra för lite pulpigt starwars. Säg grundegenskaperna Body, Mind, Force med 1, 0 och -2 (jag såg alltid Sinne som mental styrka men majoriteten av spelarna tolkade det direkt som en dumpstat och spelade korkade muskeltyper, jag skulle nog gått igenom det på session 0...)

Bakgrunder som
Hemlighetsfull prisjägare
Våghalsig pilot
Skrävlande smugglare
Föräldralös skrotsamlare
Naiv farmarson

Arketyper som
Wookie (Tecken: Hårig och Stor) Extra tärningar: Närstrid och Vildmarksvana. Svaghet: Kan inte prata Basic
Adlig (Tecken: Alltid fina kläder) Extra tärningar: Diplomati och Ledarskap. Svaghet: Måste ta plats
Jedi (Tecken: Kombinerar kåpa och ljussvärd) Extra tärningar: Ljussabel och Jeditricks. Svaghet: Måste hålla sig till den ljusa sidan

Men det är klart, det här kanske kommer allt för långt från din vision?

Badmojo

Old’s cool
Jag höll i en Vampirekampanj där vi körde ett eget regelsystem som i korthet gick ut på...
...Men det är klart, det här kanske kommer allt för långt från din vision?
Nejdå! All input o smarta lösningar uppskattas - så stort tack till alla som tar sig tid!

Kommer nog att köra 4+ efter att ha funderat lite till, med en extra framgångsgrad per lyckat 4+slag. Tror att det blir för svårt att nå 5+/6+ med en liten pöl (2-3 D). Striderna (med abstrakta motståndsslag från en grupp stormtroopers eller en skurk) tar för lång tid annars, om enstaka framgångar dessutom blockas bort för ofta. Nu kommer t ex en grupp stormtroopers med (HP o moral 7) ges max 2 tärningar i anfall och 1 i försvar.
Det som stör mig med 4+ är att man alltid har typ 50% som minst på att lyckas, med bara en grundtärning.

Över hälften 1:or = fummel kör jag med också.

Lutar åt att alla har några få (1-3) Hero Points/Force Points/Destiny Points (istället för Pews' "You Owe Me One" & "A carefully Crafted Plan"). Används för omslag, micro scen-edit, boosta slag med extra D6, borsta av sig skador osv. Force Points (alla kommer ändå att kalla dem det även om det egentligen är "Hero Points") kan återfås om man aktivera sin Svaghet (Burden/Flaw/Hindrance etc) (alla har minst en sådan, typ Debts to pay, Old, Naive, Wanted, osv). Jedis har fler sådana poäng och kan göra andra saker med dem också.

Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Tänkte mig ett (lånat från D6 Dungeon) enkelt Creditsystem också, där det finns 6 nivåer av kostnad/rikedom:

Småsaker som medpacs, granat, enklare vapen kostar 1 C, blasters, toolkits, jetpacks etc 2 C, tyngre vapen, en begagnad landspeeder, standarddroid 3, . Lite vagt motsvarar varje kostnadssteg en *5/10-ökning av listade credits i diverse moduler/spel typ 1-250, 250-1000, 1000-2500, 5000 -10000, 100000, 1000000 (har inte kollat så noga, blir lite på "känn").

Instead of keeping track of individual credits, your wealth is represented by a Credit Rating number (from 0-6), indicating what you can and cannot afford. Gaining or losing a few credits doesn't affect your wealth, so don't worry about things like buying drinks at the cantina or searching dead sand people for trinkets. Only big purchases and striking it big effect your Credit Rating.

You can readily afford anything below your CR value without affecting it, though bulk purchases could lower it. You may purchase something equal to your CR, though this always drops your CRby 1. Most traders aren't interested in second-hand goods, so they usually won't buy weapons and armor looted from enemies, though they might be interested in valuable artifacts.

In order to pool wealth between characters, every character involved rolls a number of dice equal to their CR, adding a single 1, one-time use, to the buyer’s total CR if they roll at least one 6+. A critical failure leads to a reduced CR for that character.
This can be done once per session, usually in a spaceport/marketplace.

Every character starts with a Credit Rating of 2, but also with the starting class equipment at no cost. The narrator is always free to decide if something will increase or decrease your Credit Rating, depending on the situation.

Sedan kan man såklart få mer temporära credits genom uppdrag/handel/fynd etc som kan spenderas som vanligt. Tänkte mig att man med 5 eller till och med 10 extra Credits man lyckats spara, kan levla upp till nästa CR-statusnivå "permanent". Eller som i D6: Treasures allow a player to roll a die; if the roll is higher than the character's current wealth, it increases by 1. Rolling a 6 always increases a character's wealth.

EDIT: tror att man måste göra som jag har för mig Svavelvinter löste det - separata credithögar (typ ni får 3 c i betalning) måste hållas separata (2+3 blir inte 5) och kan inte kumuleras i o m att de högre stegen är ungefär 5 till 10 ggr högre än föregående.

Vad tros?

Last edited: