Lagom många färdigheter i "de flesta fall"™

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,285
Location
Stockholm
Finns det något system med kombinatoriska färdigheter / egenskaper? Tänker mig att det ibland går att sammanfoga flera kunskapsområden på ett framgångsrik sätt. En hög färdighet i Pistol och Jonglering indikerar någon som är bra på trickskytte, och blir annan känsla än någon med färdighet i Pistol och Genomsöka, som går med ficklampa och pistol i högsta hugg och söker igenom rum efter gärningsmän.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,075
Location
Nordnordost
Finns det något system med kombinatoriska färdigheter / egenskaper? Tänker mig att det ibland går att sammanfoga flera kunskapsområden på ett framgångsrik sätt. En hög färdighet i Pistol och Jonglering indikerar någon som är bra på trickskytte, och blir annan känsla än någon med färdighet i Pistol och Genomsöka, som går med ficklampa och pistol i högsta hugg och söker igenom rum efter gärningsmän.
Trolleri funkar typ så i Ars Magica. Typ.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,266
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Finns det något system med kombinatoriska färdigheter / egenskaper? Tänker mig att det ibland går att sammanfoga flera kunskapsområden på ett framgångsrik sätt.
Har det konceptet i Skodon. Dels är alla färdigheter är lite teori, praktik och hantverk.

Men kombinerar du Kämpa, med specialiseringen dans och erfarenhet svärd. Har du dödlig svärdsdans. Kombinerar du Leka, svärd och erfarenhet lajv så är du duktig bofferkrigare.


Men annars +1 på Ars M och dess magisystem.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,315
Location
Helsingborg
Finns det något system med kombinatoriska färdigheter / egenskaper? Tänker mig att det ibland går att sammanfoga flera kunskapsområden på ett framgångsrik sätt. En hög färdighet i Pistol och Jonglering indikerar någon som är bra på trickskytte, och blir annan känsla än någon med färdighet i Pistol och Genomsöka, som går med ficklampa och pistol i högsta hugg och söker igenom rum efter gärningsmän.
Vampire, typ ...

Matiné har så man kan kombinera Kunskap: krog med Vapen, Övertala och vad man nu kan tänkas hitta på. Djurträning eller Akrobatik med Vapen var väl den vanligaste kombon. Tror jag fick det från något BRP-system, kanske RuneQuest eller HeroWars.
 

damogn

Swordsman
Joined
4 Feb 2018
Messages
569
Finns det något system med kombinatoriska färdigheter / egenskaper? Tänker mig att det ibland går att sammanfoga flera kunskapsområden på ett framgångsrik sätt. En hög färdighet i Pistol och Jonglering indikerar någon som är bra på trickskytte, och blir annan känsla än någon med färdighet i Pistol och Genomsöka, som går med ficklampa och pistol i högsta hugg och söker igenom rum efter gärningsmän.
Jag försökte mig på något sådant en gång för länge sedan, men har aldrig utvecklat idén vidare
 

damogn

Swordsman
Joined
4 Feb 2018
Messages
569
Det finns en närminnestumregel ("Miller's law") som säger att de flesta kan ha 7 +/-2 saker i närminnet. Så om du vill att spelare ska fatta beslut hyfsat fort och inte snegla på sina rollformulär för att läsa närtidsproblem så är nog mellan 5 och 9 ett bra antal "saker", om det så är färdigheter eller något annat.
Om vi nu ska ha 7 färdigheter kan de väl helt enkelt vara:

Screenshot_20240816_004728_Firefox.jpg
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Finns det något system med kombinatoriska färdigheter / egenskaper? Tänker mig att det ibland går att sammanfoga flera kunskapsområden på ett framgångsrik sätt. En hög färdighet i Pistol och Jonglering indikerar någon som är bra på trickskytte, och blir annan känsla än någon med färdighet i Pistol och Genomsöka, som går med ficklampa och pistol i högsta hugg och söker igenom rum efter gärningsmän.
Jag har inte kört någon som funkar precis så men:

I Västmark så kombinerar man mest lämpliga egenskap med färdighet. Så där kan det bli många kombinationer.

I Noir så är en färdighet kombinationen av två egenskaper (och det finns en färdighet för alla kombinationer). Det ger lite samma känsla, men eftersom alla varianter är uppradade så är det mest ett sätt att härleda färdighetsvärdet.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,521
Alltså, den här typen av problem har ju fantasy oavsett vad. Men jag tänker mig snarare att det blir som med andra färdigheter, ett filter att tolka saker genom.

Hade städer du bott i som färdigheter i ett projekt. Det kunde du använda lite hur som helst. Kanske för att få fördel när du navigerar gatorna, eller försöker lista ut vilket gäng som har en avbruten treudd som symbol, etc.

Tänker att Race as Skill blir lite samma sak. Använd den där den passar.

Men det skulle ju förstöras av min/maxare. Som allt annat.

"Ahme, jag har Dvärg 1,000, och vi slåss ju mot goblins, så jag måste ju få +1,000 i mördarskada mot goblins juejuejue!"
Whitehack har inte färdigheter, utan grupper. Grupperna kan vara yrken, grupptillhörigheter, eller vilken art man är. I korta drag så får du slå med fördel om du kan förklara hur din tillhörighet till en grupp hjälper dig i handlingen. Att t ex ha Yillisby Dvärgklan på ditt papper skulle kunna ge fördelar på grottutforskning, lokala seder och politik i Yillisberg, prospektör, osv. Det gör att ens ”färdigheter” kopplas samman med miljön och världsbygget, och jordar karaktären i världen. Tycker att det är ett ganska snyggt sätt att lösa färdigheter på i ett relativt avskalat ”OSR”-igt spel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,075
Location
Nordnordost
Men seriöst... Går det inte att spela DoD så här? Man slår fram gubben som vanligt, men låter GE vara färdigheterna. Man borde kunna använda det mesta material som finns på detta sätt?
Nästan alla OSR-spel är sex grundegenskaper 3-18 och sedan när man gör saker så slår man mot dem på ena eller andra viset. Och det går tydligen utmärkt, så din fundering på att spela DoD så kan nog gå utmärkt. :)
 

damogn

Swordsman
Joined
4 Feb 2018
Messages
569
Nästan alla OSR-spel är sex grundegenskaper 3-18 och sedan när man gör saker så slår man mot dem på ena eller andra viset. Och det går tydligen utmärkt, så din fundering på att spela DoD så kan nog gå utmärkt. :)
Använder man standardformulären från 1991 så står ju också massa färdigheter tryckta med grundegenskapen inom parentes, vilket hjälper en att se vilken grundegenskap man ska slå mot, samt ger inspiration om vad man kan hitta på. Detta låter som en riktigt cool idé!

Eftersom man får mycket plats över skulle man nog (om man är duktig på sådant) komprimera formuläret så att det inte längre är dubbelsidigt.

Framida:

Baksida:
 
Last edited:
Top