Re: Alexander, Alexander...
<table width=70% align=top>
<tr>
<td>
"Om stämningen är sådan - Så varför inte ? Vampire-lajv är tämligen flexibla så
att hålla till i en lånad skola kan vara bra om det rent naturligt hör till kampanjen.
Man brukar få hitta på nödlösningar när man ska spela Vamplajv
för folk uppskattar inte att ha lavjare med dragna vapen
mitt inne i en stad (poliser i synnerhet, och det är inne
i städer som vamplajven lämpar sig bäst för att man ska få
en maffig känsla). Några ifrån Carlstad by Night spelade
på krogen Glada Ankan utan att störa någon - Det var ett
bra initiativ."</I>
Då får gärna precisera vilken slags "stämning" du refererar till - ska primogenerna mötas i en skola? Det är lite väl krystat för min smak, varför inte en hyrd herrgård/nattklubb? Man kan självklart ha kampanjer på div. krogar, i stan, etc, men alltför ofta används lokaler som är lättillgängliga, när man skulle kunna lägga ner lite tid på att finna en <B>bra</B> lokal.
<I>"Okej, så hur ska man klara sig i skogen för att vara så
inlajv som möjligt hela tiden utan saker du kan lära dig
på scouterna. Mer lajvinsatta människor (s.k överhet) skulle
gnälla ihjäl sig om man hade plockat med sig gasolköket
eller satt och åt varmkorv vid lägerelden !!!"</I>
Man behöver inte ha varit medlem i en scoutförening för att klara av att åka på fantasylajv - visserligen kan sådana kunskaper komma till användning. Är det fel av mig att förmoda att sunt förnuft</I> existerar? - De flesta jag känner har de kunskaper som krävs för att exempelvis göra upp en eld och sköta sin hygien - på ett sätt som fungerar "inlajv".
Att ordna med mat på fantasylajv är enkelt - är man lat eller helt enkelt en klåpare på att laga mat köper man denna på värdshuset. Om man inte har möjlighet till detta så är det inte svårt att ordna med tidsenlig mat - som dessutom är lättlagad (det måste inte vara konserver..).
Ett gasolkök är ju självklart opassande, men det är heller inte svårt att laga mat över öppen eld (ställ en gryta/panna på elden....)
<I>"Sen när härjade vampyrer i timrade hus ? ;-)
... å andra sidan kanske det är en Gangrel-grej, men
vamplajv brukar ha mindre pengar att röra sig på än Fantasy-
inriktade (de är oftast större och tar mer medlemsavgifter,
lajvavgifter, bättre orgianiserade, m.m.) så att helt
plötsligt ge sig i kast med att sätta upp scener här och
fungerar nog inte."</I>
Om du läser det stycket i sitt sammanhang kommer du antagligen fram till att den pekade på engagemanget hos arrangörer/deltagare, och hade inte med lämpliga platser för vampirelive att göra. När det gäller arrangörernas ekonomiska resurser så stämmer det att de som arrangerar fantasy har en större budget - men även högre kostnader. Vampire-arrangörer har inte lika stora utgifter.
<I>"Eh... du säger att vamplajvare är okunniga om Fantasy, här.."</I>
Det du referar till är förmodligen "du verkar inte särskilt insatt i fantasylajv", inte "vampirelajvare är okunniga om fantasylajv", vilket är något du själv hittat på... Om du läst igenom mitt inlägg på ett noggrant sätt så hade du förmodligen märkt detta.
<I>
"..visar du hur pricksäker du är på Vampyrlajv - Men som du
sa i ditt inlägg "Behöver du inte bry dig" om det.
En simpel och kort förklaring: En vampyr som fick den
odödliga kyssen vid 16 års ålder ser därför ut som en
16-åring. Om denne exempelvampyr levt i 200 år bör denne
vara ganska mäktig, utan att det syns på denne. Hur i hela
fridens namn visar man det på ett bra sätt ? Jag tycker
systemet fungerar med detta som bakgrund." </I>
Trots att en roll är mäktig så måste det inte synas, eller hur? Om en person inte har förmågan att genom vare sitt rollspel framstå som en mäktig individ så är det så - att använda regler för detta är IMHO väldigt krystat. Makt kan visas på flera sätt, bl.a. genom att ha en passande rekvisita, eller att andra spelare i förtid informeras om vem rollen är - och spelar efter detta.
<I>
"Nödlösningar är bra att ha på vampyrlajv och t.o.m Fantasylajvarna använder sig av det så klagandet var väll lite i onödan."</I>
Visst, nödlösningar finns det alltid - men de skall användas i nödsituationer, och inte pga. lathet eller avsaknad av initiativ. När det gäller "klagandet" så var mitt inlägg "Då får du bli det!" ett bemötande på Nightfangs inlägg, och inte en allmän känga till Vampire (som du kanske märker handlade den större delen av det inlägget om bristande engagemang..)
//Stefan Gunnarsson
</td>
</tr>
</table>