Re: Lamior är inte RIKTIGA vandöda
Jag skulle vilja röra till det hela med fler bevis, kommentarer och motargument utan att specifikt stödja någondera sidan
Alltså bevisen, om vi tar det från början, är som följer:
1. Lamior måste dricka blod.
Detta är ett bevis som kan motsägas; då lamian är en mycket speciell vandöd genom att den är en av de två religiöst skapade vandöda kan detta förklaras på ett annat sätt, som jag i skrivande stund kommer på och drar upp som ett tredje alternativ (början är nu utdaterad, men orka ändra
)
Ett argument för levande-och-död-teorin kan vara att blodet måste försvinna någon stans - och om det inte förbränns i en matsmältning, så vart?
Ett motargument till detta är att 8 dl blod (minimum men nekrojord) låter som lite magert käk, även för en död, och att det inte förklarar skillnaden mellan besjälat och obesjälat blod.
Lamian är en mycket speciell typ av belial, nämligen en halvdemonisk sådan. Med detta antagande ska jag nu försöka förklara alla förmågor, bevis etc.
1. Lamior måste dricka blod, och besjälat blod är "värt" tre gånger mer.
I belialtesen förklaras detta genom antagandet att besjälat blod innehåller en viss mängd psykotropi, vilken lamian behöver för att upprätthålla sin demoniska del. Att detta behov minskas om den får sova på nekrotropiskt laddad jord kan förklaras med att lamian då inte behöver använda lika mycket energi till att upprätthålla sin vandöda del (detta kan förklaras ännu bättre genom Ymirs fältprincip, men det orkar jag inte ta nu).
2. Lamia tar organskador.
En av de svåraste punkterna, speciellt som informationen om demoner är mycket bristfällig. Därför lämnar jag denna punkt därhän tills en bra idé eller Demoner och demonologi kommer vandrandes
Tillsvidare heter förklaringen "demoner är konstiga.
Organskadorna har dessutom en ganska marginell effekt på lamiorna, då skada från vanliga vapen försvinner oerhört snabbt och de inte tar kvävning eller utmattning.
3. Lamian tar inte blödningsskador.
Tja, de processerar väl blodet för snabbt för det?
Och dessutom tror jag att chansen att någon får in en träff som öppnar magsäcken så att eventuellt blod kan rinna ut känns ganska osannolik...
4. Lamior har en absurd läkningstakt.
Att lamians självläkningstakt för vanliga skador är fem gånger högre än lischens, vars kropp ständigt genomströmmas av nekrotropi från dess länk med dödsriket, förklaras enligt mig bäst genom demonteorin: demoner har udda och gärna extrema förmågor.
5. Tiraker är immuna och tirakblod odrickbart.
Jag har aldrig sett en kommentar om att Mahktah inte skulle gilla vandöda annat än i lamiatexten, och att de fullständigt tycks sakna skydd mot andra vandöda (förutom fysisk styrka, då) kan med lite vilja ses som en indikation på att demondelen överväger, precis som att den alls nämns (förmodligen det mest lättmotargumenterade argumentet
)
6. Så länge hjärtat är kvar och halsen intakt är lamian odödlig.
Detta visar att de andra organens roll inte är särskilt dominant, vilket kan förklaras med att de är en "rest" från livet, som till en viss del återuppväckts av den demoniska delen, men detta är ett svagt argument.
7. De tar ingen skada av biotropi. Skador från magi och eld läks långsamt.
Det första kan ses stödja på levande- och demonteorin. Ett svagt argument mot levande lamia-teorin kan dock vara att de inte helas av biotropin. Att magi och eld läks långsamt kan förklaras med mitt mantra "demoner är konstiga"
8. Väggklättring.
Ok, i och med de nekrotropiska förmågornas minst sagt varierande natur är detta mycket vagt, men det finns faktiskt inget i dess tillblivelse som kan förklara denna egenskap, utom förklaringen "demoner är konstiga" (observera att denna förmåga återfinns i än bättre version hos Anticultorn). Vi har ett nytt svagaste argument
9. Lamian kontrolleras inte av sin skapare.
Ytterliggare ett faktum som svagt kan stödja demonteorin.
Nr. 10 är en L&H-spoiler
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">
10. Thanata är en mörkerherre, och borde därför minst räknas som en "demonisk gud" à la Xinu och Azradeus</font></td></tr></table>
Sådär, kvantitet före kvalitet är ju vad man ska sträva efter, så här har vi kvantitet! Nu har jag säkert glömt något och gjort några missar, men det får vi ta senare, för nu ska jag blir tömd på blod