Nekromanti Lapptäcksvärldar

Doctor_Hell

Veteran
Jag ser absolut inget problem med lapptäcksvärldar jag tycker det är uber mega awsome

jag älskar att ha conan uppe i norr och tusen och en natt i öster och pirates of the carribean nere i söder och rommariket i mitten och asiater med krutvapen brevid nånstans ...

sen varför dom olika kulturerna ligger på olika nivåer inte inte har tagit lärdom av varandra eller haft något som helst kulturellt utbyte ja hrmmm , det kan bero på rasliga , kulturella , religiösa tabun osv

det är fantasy det behöver inte vara logiskt , visst det behöver inte vara ologiskt men det behöver inte vara logiskt heller ..

om drakar , orcher , alver och dvärgar kan leva under samma himmel utan att nån höjer på ögonbrynen så kan det nog existera lapptäcksvärldar också

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ubereil said:
rjonas said:
* Logiskt? So what? Vad är så himla logiskt med fantasy anyway?
Går det överhuvudtaget att bygga historier utan någon form av orsak-verkan relation? Och nog behöver väl ändå orsak-verkan någon form av inneboende logik för att funka?

Übereil
När jag konstruerar spelvärldar nuförtiden använder jag begreppet "inre logik", det vill säga att en värld (oavsett hur fantastisk den må vara) ska ha "naturlagar" som visar vad som är möjligt och omöjligt just där. Mina spelare vill ha ett sådant fundament att bygga sitt spelande på.

Arfert

Facit
Förr hatade jag lapptäckvärldar. Skrev Arcaria för att jag tyckte Ereb Altor sög. Jag ville ha en övertygande anledning till varför spelvärlden såg ut som den gjorde.

Men på galmla dar har jag tänkt om - länder ska vara funktionella (när det gäller vanlig fantasy). De behövar inte hänga ihop. Utan det kan finnas ett skräckland, ett vikingaland, ett piratland, ett trollkarlsland osv ..vad som roar. Som i Grayhawk, Golarion, Mystara... Det är viktigare att vara en bakgrund för spelledarens äventyrsideer än en logisk värld.

Ibland vill man bara ha "D&D-oseriöst-kul". Vill man ha kulturspel så kan man spela Saga eller Eon i stället.

Rickard

Urverk speldesign
Arfert said:
Förr hatade jag lapptäckvärldar. Skrev Arcaria för att jag tyckte Ereb Altor sög. Jag ville ha en övertygande anledning till varför spelvärlden såg ut som den gjorde.

Men på galmla dar har jag tänkt om - länder ska vara funktionella (när det gäller vanlig fantasy). De behövar inte hänga ihop. Utan det kan finnas ett skräckland, ett vikingaland, ett piratland, ett trollkarlsland osv ..vad som roar. Som i Grayhawk, Golarion, Mystara... Det är viktigare att vara en bakgrund för spelledarens äventyrsideer än en logisk värld.
+1

/Han som mest behöver en struktur för ett land och sedan skapa resten själv

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vitulv said:
Dude, vilket jävla rövhål du lyckas vara ibland. Omedvetet, hoppas jag.
Regel 2: Respektera andra användare. Gå inte till personangrepp, vare sig i forumen eller via privata meddelanden. Att angripa idéer eller argument är okej, men angrip inte personer eller grupper. Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra tillmälen är förbjudet.
Ta detta som en varning.

kefka

Hero
Lapptäckesvärldar är ofta ett resultat av att folk inte fattar konsekvenserna av landvinningar, och hur megahårt rövpisk romarna hade fått av Timuriderna om de faktiskt möttes på ett slagfält.
Är du säker pà det? Jag har spelat mycket civilization och där brukar mina tanks fà stryk av pikinerare :gremfrown:.

Doomhamster

Swordsman
Det jag tycker utmärker lapptäcksvärldar är inte att det finns skillnader mellan kulturer, utan att gränser dras på så ologiska sätt.

Robert Jordans Wheel of Time har t.ex. en lapptäcksvärld, tycker jag, trots att alla har samma teknologi och t.o.m. samma språk. De har ju inget kulturellt utbyte, utan man har alltid mer gemensamt med de som bor i ens lands huvudstad 20 mil bort än med de som bor strax på andra sidan gränsen, 2 mil bort. Trender finns inte, utan man kan alltid se var nån kommer ifrån genom att titta på hans frissa och klädstil.

hakanlo

Hero
Vitulv said:
J
* Med lapptäcksvärldar menar jag då (i huvudsak) fantasyvärldar där det skiljer stort mellan olika länder/kulturers teknologiska framsteg. T.ex. att det i ett land bor typiska medeltidsriddare, och i landet bredvid bor typ romerska legionärer eller renässansmänniskor.
Med din definition av lapptäcksvärldar så måste jag säga att jag tenderar att gilla dem, för spel som har ambitionen att spelas mycket och länge.

Noterar i förbigående att det var smart att definiera termen så här på ett tydligt sätt i trådstarten - alltså bara i termer av teknologisk/kulturell/x variation - och inte som att det inte skulle förekomma kontakt/utbyte/interaktion mellan kulturerna. Dock verkar många ta just det som den egentliga definitionen av begreppet. Men eftersom du faktiskt definierat vad du avser i trådstarten, så är ju det stickspår.

Jag skulle vilja ställa lapptäcksvärldar (enligt din definition) mot "monolitiska världar". Det är världar som helt domineras av en idé eller en företeelse. Exempelvis upplevde jag Gemini som monolitisk -- extremt fokus ligger på en viss konflikt. En annan monolitisk värld är Mouse Guard. Enligt mitt sätt att tycka är även Chronopia monolitisk - i det fallet för att världen är så låst till en viss (geografisk) miljö (en enda stad, låt vara stor och proppad av gojs).

De har ett specifikt syfte som de fyller (oftast) väldigt bra. Men de kan "ta slut" på ett annat sätt. Man kan tröttna på dem, eller man kan vara klar med de äventyr de rymmer.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Svarte faraonen said:
Vitulv said:
Dude, vilket jävla rövhål du lyckas vara ibland. Omedvetet, hoppas jag.
Regel 2: Respektera andra användare. Gå inte till personangrepp, vare sig i forumen eller via privata meddelanden. Att angripa idéer eller argument är okej, men angrip inte personer eller grupper. Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra tillmälen är förbjudet.
Ta detta som en varning.
Okidoki, trodde att nivån var lagom, med tanke på att t.ex. inte det här inlägget modererades (och nej, jag tycker heller inte att det borde ha modererats).

Edit: sorry, insåg precis att man inte får svara på modereringsinlägg, så bortse från det här.

Vitulv

Hakanlo said:
Noterar i förbigående att det var smart att definiera termen så här på ett tydligt sätt i trådstarten - alltså bara i termer av teknologisk/kulturell/x variation - och inte som att det inte skulle förekomma kontakt/utbyte/interaktion mellan kulturerna. Dock verkar många ta just det som den egentliga definitionen av begreppet. Men eftersom du faktiskt definierat vad du avser i trådstarten, så är ju det stickspår.
Jo, jag tyckte också att det var smart, men av någon anledning valde folk att bortse från det.

Vitulv

Hakanlo said:
Jag skulle vilja ställa lapptäcksvärldar (enligt din definition) mot "monolitiska världar". Det är världar som helt domineras av en idé eller en företeelse. Exempelvis upplevde jag Gemini som monolitisk -- extremt fokus ligger på en viss konflikt. En annan monolitisk värld är Mouse Guard. Enligt mitt sätt att tycka är även Chronopia monolitisk - i det fallet för att världen är så låst till en viss (geografisk) miljö (en enda stad, låt vara stor och proppad av gojs).

De har ett specifikt syfte som de fyller (oftast) väldigt bra. Men de kan "ta slut" på ett annat sätt. Man kan tröttna på dem, eller man kan vara klar med de äventyr de rymmer.
Jag håller med dig precis. Monolitiska världar kan absolut bli bra, men om den monolitiska världen är "standardvärlden" för ett rollspel så håller jag mig undan, på grund av den korta hållbarheten.

Spel som däremot har en uppsjö spelvärldar kan däremot unna sig en eller ett par monolitiska världar, t.ex. D&D's Midnight.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Jo, jag tyckte också att det var smart, men av någon anledning valde folk att bortse från det.
Grejen är väl att du börjar med att prata om att du fått intrycket av att många på forumet ogillar lapptäcksvärldar - för att sedan komma med en definition som inte stämmer med vad det är de faktiskt ogillar.

Det de lapptäcksogillare du verkar ha märkt av ogillar, är brist på sammanhang, eftertanke, konsekvens och logik - vågar jag påstå. Inte bara att det är olika kulturer i olika delar av världen, eller olika teknologisk nivå. Utifrån din definition finns det nog inte alls särdeles många som ogillar lapptäcksvärldar.

Bunny

Crazy like a fool
Vitulv said:
Okidoki, trodde att nivån var lagom, med tanke på att t.ex. inte det här inlägget modererades (och nej, jag tycker heller inte att det borde ha modererats).

Edit: sorry, insåg precis att man inte får svara på modereringsinlägg, så bortse från det här.
Länken du bifogar går till ett inlägg som gjordes under ett av Föreningen WRNU:s styrelsemöten. Det faller utanför moderatorkårens uppdrag att moderera föreningens styrelse. Inte heller vore det lämpligt - föreningens diskussionsnivå är deras interna fråga att sköta.

Det här är det sista inpasset i den här deltråden. Diskussionen kring ordningsfrågor och modereringar ska hållas på rollspel.nu-forumet. Länka gärna till de fall du vill ta upp, men övriga diskussionsforum ska hållas fria från sådana inlägg.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag gillar när saker hänger ihop. När man får en känsla av att världen har en historia och att saker och ting hänger samman. Visst, det kan finnas områden som har varit totalt isolerade från andra, eller områden med en teknologisk och kulturell nivå som är väldigt främmande. Men blir det för många av dessa blir det väldigt ointressant för mig.

Dock, det som jag ogillar mest med lapptäcksvärldar är när det blir taskiga pasticher på mänskliga kulturer utan någon slags charm. Vill ni ha exempel låt mig då presentera:

NALLOVANIA

1. Du har en vikingakultur där man dyrkar guden Oden. Man har skägg och runmagi.

2. I grannlandet ägnar man sig åt värjfäktning, man har fina mustascher, kvinnorna bär korsetter och männen har kragstövlar a la musketörer.

3. Strax på andra sidan havet finns det en ö. I norr så har folket kilt och springer omkring med säckpipor och tutar.

4. I söder finns det ett land där man bygger pyramider, det är öken och varmt. De dyrkar solen och härskare använder magi för att väcka sina tjänare till liv och skapa väldiga vandöda arméer.

5. Det finns en stor skog. I den bor det alver. Alverna har blont hår och gröna kläder.

6. Det finns ett ask/ökenrike där det bor något som heter Morgoth eller Sauoroun... oavsett namn är han en mörk härskare som vill föra krig mot tja... alverna med sina orcharméer.

7. Dvärgarna bor under marken och har skägg. De är jättebra på att smida och säljer metall. De dricker öl och av någon anledning ogillar de alverna. För så är det.

8. Det finns ett ryttarfolk som målar sina hästar och ansikten i olika krigsmålningar. De tror på andar och leds av schamaner. De har tält som de bor i och brukar dansa runt elden.

9. Det finns ett rike med ormdyrkre som ägnar i att peta i sig droger och giftmörda varandra. De bor alltid i en djungel eller i en träskmark.

10. Bredvid träskmarken/djungeln ligger Rom. *host* nej inte Rom. Det heter Imperiet eller nått. De har centurioner och legionärer. Stora hjälmar med plymar, kastspjut, sköldar, kortsvärd. PS. De gillar slavar, gladiatorspel och vin också.

11. Mellan Rom och värfjäktarriket ligger det ett bergigt område. Här finns det gott om borgar och små byar. Det är nästan alltid natt här och alltid fullmåne. Vargar springer och ylar, vampyrer jagar bybor och det finns kultister lite överallt.

12. På andra sidan havet så ligger det ett rike med samurajer. De brukar ibland skära ut magen på sig själv... när de inte blir lönnmördade av ninjas det vill säga.

och så vidare

och så vidare

Poängen är att alla dessa kulturer antingen är en rip off av en mänsklig kultur, gravt fantasyfierad eller en stulen fantasyklyscha. Det finns ingen som helst samspel mellan dem - det är som att de aldrig träffats. Eller jo... Sauron har kanske anfallit alvriket några gånger enligt deras historia... men thats it.

När jag tänker på en sådan värld känner jag FY FAN!!! jag blir illamående av att tänka på det. Jag vill typ kräkas över mig själv och sedan slå mina framtänder mot asfalten upprepade gånger. Att spelkonstruktörerna inte ens försökte lappa ihop det lite i alla fall.

De gånger där sådanahär saker faktiskt kan funka är:

A Det är en over-the-top superskum fantasyvärld där man driver med schablonerna. Man går in på ett handelshus och köper ett +3 magic longsword of Dragonslaying. Sedan far man iväg till enhörningsdalen, räddar prinsessan, dräper draken, dvärgen skrattar och dricker öl, alven badar naken och gnider sitt kön mot träden, hoberna röker på och är glada, byborna är sävliga, adelsmännen är korrupta och Saurooun är jätteond!

Detta skulle ändå vara rätt så kul att spela. I alla fall ett tag.

B Det finns någon förklaring till det som är grundad i spelvärlden. Exempelvis som D&D's Ravenloft som verkligen är ett lapptäcke men det funkar eftersom det finns en förklaring i spelvärlden till varför det är så.

själv gillar jag lapptäcksvärldar då variation för mig
Variation på vilket sätt? Att det blir mer udda typer av äventyr? Att man ena spelmötet bryter bröd med Thorleif och blotar med Oden och andra dan är på 1700-tals bal?

Jag menar... sådant går ju att göra (typ) utan att skapa en lapptäcksvärld (i form av ovan beskrivna ripp off-skapelse) även om det självklart kräver lite mer från spelarna och spelledaren då kulturerna kanske inte blir exakt "jordiska" utan mer anpassade för den världen.

Hur ser folk på det här egentligen? Är det okej att man har ett rymdfarande land i samma kampanjvärld som det finns länder där folk bor i lerhyddor?
Jadå... det är ju så i vår värld.

Sedan tycker jag att vår värld är rätt så fucked up men... så kan det vara.

Vitulv

Blasphemy said:
Vill ni ha exempel låt mig då presentera:

NALLOVANIA
Jag ser absolut inga problem alls med de världen du presenterade. Jag gillade den, faktiskt.

Blasphemy said:
När jag tänker på en sådan värld känner jag FY FAN!!! jag blir illamående av att tänka på det. Jag vill typ kräkas över mig själv och sedan slå mina framtänder mot asfalten upprepade gånger.
Lugn! Lugn! Du tar hobbyn på för stort allvar.

hakanlo

Hero
Stort plus för härligt ironisk ton och underhållande inlägg! Och bra poäng.

Nedan ett experiment.
Blasphemy said:
NALLOVANIA

1. Du har en vikingakultur där man dyrkar guden Oden. Man har skägg och runmagi.
~Jorduashur
Blasphemy said:
2. I grannlandet ägnar man sig åt värjfäktning, man har fina mustascher, kvinnorna bär korsetter och männen har kragstövlar a la musketörer.
~Trakorien (Paratorna)
Blasphemy said:
3. Strax på andra sidan havet finns det en ö. I norr så har folket kilt och springer omkring med säckpipor och tutar.
~Pass. Men i Ransard flyger man på gripar.
Blasphemy said:
4. I söder finns det ett land där man bygger pyramider, det är öken och varmt. De dyrkar solen och härskare använder magi för att väcka sina tjänare till liv och skapa väldiga vandöda arméer.
~Öken finns i Krun och nedåt Morelvidyn. Pyramider - pass.
Blasphemy said:
5. Det finns en stor skog. I den bor det alver. Alverna har blont hår och gröna kläder.
~Den där stora skogen norr om Zorakin. Mfl.
Blasphemy said:
6. Det finns ett ask/ökenrike där det bor något som heter Morgoth eller Sauoroun... oavsett namn är han en mörk härskare som vill föra krig mot tja... alverna med sina orcharméer.
~Nidland. Men kanske pass på öken.
Blasphemy said:
7. Dvärgarna bor under marken och har skägg. De är jättebra på att smida och säljer metall. De dricker öl och av någon anledning ogillar de alverna. För så är det.
~I grynnerbergen och några områden till.
Blasphemy said:
8. Det finns ett ryttarfolk som målar sina hästar och ansikten i olika krigsmålningar. De tror på andar och leds av schamaner. De har tält som de bor i och brukar dansa runt elden.
~ I Barbia är det väl iallafall barbarer med schamaner. Pass på detaljerna.

Blasphemy said:
9. Det finns ett rike med ormdyrkre som ägnar i att peta i sig droger och giftmörda varandra. De bor alltid i en djungel eller i en träskmark.
~Pass, men kontrar med alla trollen i Cereval.

Blasphemy said:
10. Bredvid träskmarken/djungeln ligger Rom. *host* nej inte Rom. Det heter Imperiet eller nått. De har centurioner och legionärer. Stora hjälmar med plymar, kastspjut, sköldar, kortsvärd. PS. De gillar slavar, gladiatorspel och vin också.
~Jorpagna.

Blasphemy said:
11. Mellan Rom och värfjäktarriket ligger det ett bergigt område. Här finns det gott om borgar och små byar. Det är nästan alltid natt här och alltid fullmåne. Vargar springer och ylar, vampyrer jagar bybor och det finns kultister lite överallt.
~Hmm... pass. Men kontrar med Erebos, där det är klassisk handelshusintrigerande, och dessutom Hynsolge, där det är Robin Hood-stil på doningarna. Tusan också, minns inga vampyrer...
Blasphemy said:
12. På andra sidan havet så ligger det ett rike med samurajer. De brukar ibland skära ut magen på sig själv... när de inte blir lönnmördade av ninjas det vill säga.
~Jih pun.

Poängen? Du beskrev närapå (Ereb) Altor. Kanske är det arketypen för en lapptäcksvärld? Nu har inte jag använt Ereb Altor själv på sådär en 15 år, så jag kan missminnas mig lite.

Jag gissar att det mycket riktigt är så att du kräks även på Altor. Men det har spelats väldigt, väldigt mycket i denna och liknande världar med god behållning.

Sedan vill jag påpeka en gradskillnad i lapptäcket: man gör ofta ett försök att sy ihop lapparna - typ, ett lager av beskrivningar av handel mellan vissa, hur vissa länder isolerat sig från andra, alla länder av riddartyp är i ena hörnet, de av troll-och-barbar-typ är i det andra, etc. Det kan skapa en trovärdighetsillusion som räcker för många för att man ska acceptera världsbeskrivningen.

Men såklart - går det till sådana excesser som beskriver ordagrannt - då ska det till stark tråd...

Krille

Super Moderator
Hakanlo said:
Jag gissar att det mycket riktigt är så att du kräks även på Altor. Men det har spelats väldigt, väldigt mycket i denna och liknande världar med god behållning.
Klart den har spelats väldigt mycket. Det är en värld som kom till för sisådär 25 år sedan.

Major Boothroyd

Veteran
Håller med.
A: Är ett lapptäcke som är ett sammanhängande täcke av lappar.
B: Är en massa lappar som ligger brevid varandra som ett täcke. Hmmm fick en ide till Memory Impossible hitta två kulturer som passar ihop logiskt.

Dock tänkte jag fråga vilka "lapptäckesvärldsspel" ni spelat, älskat och hatat.

Två spel som dyker upp i skallen är:
7th Sea: En värld typ A. Detta var i mitt tycke underbart men det kan bero på en underbar spel-grupp och -ledare och härliga intriger.

Torg: En värld typ B. Här kan man verkligen prata om ologisk värld. Fastnade aldrig för det varken för värld eller system.

Blasphemy

Swashbuckler
Det kan skapa en trovärdighetsillusion som räcker för många för att man ska acceptera världsbeskrivningen.
Ja eftersom allt bara är hitta på är ju illusionen om "trovärdighet" viktig för mig. Samtidigt som det skall finnas saker i världen som är spännande och intressanta.

Jag har också spelat en hel del i Altor men faktiskt redan då jag var ung och dum kunde jag irritera mig på vissa saker. Grejen med Altor är att det känns inte som att de ansträngde sig. De satt typ och drack lite kaffe och ritade ut på en karta, "Ehumm... ett alvrike lägger vi där" och så vidare. Hade de bara lagt ned lite, lite mer tid tror jag att de hade kunnat få till det snyggare.

Men... det behövdes ju samtidigt inte för det var ju den enda svenska rollspelsfantasyvärlden som fanns vid det laget (förutom de hemmaskapade) så man tog vad man fick.