Nekromanti learn to know each other - one step further

Bunny

Crazy like a fool
Re: Major geek...

ATLANTIS
Defend Atlantis! Blast Gorgon vessels before they come close enough to demolish Atlantis with the deathray. Score big and you can replace parts of the city the Gorgons have hit. Game ends when all seven of Atlantis' installations have been levelled and none is left in reserve.
Vilket deprimerande spel... vad man än gör så kommer de onda Gorgons vinna och förstöra Atlantis. Nej, det är bättre att undvika att slåss och söka en fredlig lösning - finns det något "diplomacy option"?

Annars så verkar de flesta spelen grymt bra, och verkar hålla även idag. T ex boxningsspelet såg väldigt realistiskt ut... :gremwink:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
28.00789% - Total Geek …

Hmm … inte så farligt ändå.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag gjorde om testet nu...

Jag gjorde om testet nu för att se om det verkligen var så illa att jag hade över 40%...

Resultatet blev...

*Trumvirvel*

57.79093% - Extreme Geek

>_<

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
16.96252% - Geek [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Ymir

Liten kantbaron
Re: 9.66469% - Geekish Tendencies

...men jag finner det egendomligt att det klassas som nördigt att tex se icke-amerikansk film eller läsa historia på fritiden. Att klassa kvalitetskulturella tendenser som nördiga i samma fack som Star Trek bevisar bara hur inskränkta de som gjort testet själva är. Fast jag antar att jag inte orkar diskutera min definition av nördbegreppet...

- Ymir, undrar hur negativt laddat 'nörd' egentligen är...

Dimfrost

Special Circumstances
Om testets natur

Testet tycks bara testa hur långt ifrån mainstream man är inom några utvalda områden, såsom underhållning och teknik. Och att obskyr kinesisk film inte är mainstream är väl tämligen uppenbart? :gremgrin:

Att det sedan är en enorm obalans till "fördel" för de som är tekniknördar jämfört med andra sorters nördar är ju en helt annan sak. Själv plockade jag de flesta poängen på vad jag skulle kalla allmänbildning (att veta att vatten fryser vid 273.15 kelvin, till exempel) och böcker jag har läst.

/Dimfrost

Insignia

Swashbuckler
Re: Om testets natur

"Själv plockade jag de flesta poängen på vad jag skulle kalla allmänbildning (att veta att vatten fryser vid 273.15 kelvin, till exempel)"

Det tycker jag också att alla borde veta. Men jag fick inga poäng på den frågan eftersom jag bara kan frys- och kokpunkterna på två skalor istället för tre (har ingen vidare koll på Fahrenheit, tyvärr) :gremfrown:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Kanske är tanken snarare att visa hur folk i gemen uppfattar det. I en inskränkt värld kan mna inte hoppas på en icke-inskränkt definition av en term som menats som en förolämpning.

Foggmock

Myrmidon

eller läsa historia på fritiden.

Har du inte sett en enda amerikansk college/high schoolfilm/-teveavsnitt? De Populära(fjortisarna) ägnar sig inte åt sånt, utan det är bara De Nördiga (här klassas alla andra in, särskilt de då som har intressen utöver att supa skallen i bitar, svettiga panikhångel och att maniskt övervaka sitt utseende) som frivilligt LÄR sig saker.

Hur enkelt som helst att se var den fördomen kommer ifrån.

hur inskränkta de som gjort testet själva är.

jag tror att det är nördar från olika fack som gjort det, som dessutom har lite självdistans. En icke-insatt hade inte klarat av att veta om alla dessa fördomar mot folket inom den här kategorin. Varför gjorde de det? För att visa hur inskränkta folk är!

Fast jag antar att jag inte orkar diskutera min definition av nördbegreppet...

Detta vore ju annars ett perfekt ställe att göra så på. :gremwink:

- Ymir, undrar hur negativt laddat 'nörd' egentligen är...

Lite för. Jag kallar mig gärna för nörd, och använder det som försvar av mina hobbys. Att folk kallar mig nörd gör mig intellektuellt överlägsen, och i ett samhälle som inte längre kräver att man är starkast och störst för att lyckas få tag på mat är det en egenskap jag eftersträvar.

För att göra en egen grov generalisering - Nördar blir de som hade 'Så-funkar-det'-böcker som liten - och faktiskt läste dem.

Foggmock - som inte ägde några, men som läste dem ändå. :>

Ackerfors

Alas, your rapids!
Om jag hade tillverkat testet

Om jag hade tillverkat testet hade jag ändrat och sorterat ut en hel del frågor. Även lägga till frågor, såklart. Men framförallt hade jag delat in (på ett eller annat sätt) svaren i nörd-kategorier, till exempel Trekkie osv. Det hade gjort testet mer nyanserat.

Om man säger såhär, jag är fick väldigt hög poäng på grund av att jag pysslat med väldigt mycket olika saker, för att jag har ett minne som verkligen är att fira och för att jag bor hemma där det faktiskt finns två miniräknare.

bevisar bara hur inskränkta de som gjort testet själva är.

Jag tror nog också på Foggmocks linje där. Inga icke-nördar skulle göra ett test såhär. Möjligtvis ett test som de lägger ut på Lunarstorm, men inte på det här sättet. Förutom det så skulle inte icke-rollspelare ens hört talas om GURPS (har jag fel?) och Steve Jackson. Det finns många exempel där.

undrar hur negativt laddat 'nörd' egentligen är...

För mig spelar det ingen roll. Jag lever bland nördar inom olika områden så ordet nörd gör mig inte mycket, men om jag skulle höra någon liten fjortis kalla mig det så skulle jag nog surna till och förklara ett och annat om ordet nörd (eller så skulle jag inte bry mig, för de brukar jag inte när folk kallar mig saker :gremsmile: ).