Min utgångspunkt är att du är nybörjare i ett spel om det är första gången du rör det. Du blir inte veteran i alla rollspel bara för att du spelat under lång tid och en bred mängd rollspel. Då blir du ju en veteran bland rollspelare, men inte en veteran på det nya rollspelet du håller i din hand. Lite som i mitt yrke, jag är förtrogen med SO-ämnen och har en lång erfarenhet som lärare. Släng in mig i NO-salen och jag är nybörjare igen och måste möta ämnet som en nybörjare på fältetNybörjaren kommer ju följa ledstången oavsett vad, för allt är nytt. Men om du som veteran närmar dig varje nytt spel som om du vore nybörjare så finns det fortfarande väldigt mycket att upptäcka i hobbyn--både bland gammalt och bland nytt!
Ja! Det påminner mig om Zen-konceptet shoshin - att bibehålla ett nybörjarsinne.Nybörjaren kommer ju följa ledstången oavsett vad, för allt är nytt. Men om du som veteran närmar dig varje nytt spel som om du vore nybörjare så finns det fortfarande väldigt mycket att upptäcka i hobbyn--både bland gammalt och bland nytt!
Det här! Så otroligt väl formulerat!Jag ser det snarare lite som att skriva en populärvetenskaplig artikel eller hålla en PowerPoint-presentation. Du ska inte dumma ner innehållet, utan snarare tänka mer på att guida läsaren/åhöraren genom texten, för att ditt budskap ska gå fram.
Något som också är väldigt vanligt är att likställa nybörjare med "när jag var nybörjare", och därför ge ut fantasyrollspelsboxar som ser ut som rollspel såg ut när de gavs ut för 30-40 år sedan. Svenska rollspel gör ofta detta. Fantasy + box. Jag skulle vilja veta hur stor del av kunderna som är nostalgiska 40+:are och hur stor andel som är spontanköp av faktiska nybörjare. Särskilt med tanke på 5E:s totala dominans enligt SFs säljdata.Jag har sett några exempel på spel som försöker väldigt hårt med att vara nybörjarvänliga, vilket absolut är en god tanke, men det kan riskera att slå över och kännas lite väl friktionsfritt även för någon som är relativt ny.
Det här har väl diskuterats förut. Men just denna fråga är så intressant att den borde tas upp igen i en ny tråd. Olika design på rollspel som bryter mot den nuvarande normen i form av bok eller box.Något som också är väldigt vanligt är att likställa nybörjare med "när jag var nybörjare", och därför ge ut fantasyrollspelsboxar som ser ut som rollspel såg ut när de gavs ut för 30-40 år sedan. Svenska rollspel gör ofta detta. Fantasy + box. Jag skulle vilja veta hur stor del av kunderna som är nostalgiska 40+:are och hur stor andel som är spontanköp av faktiska nybörjare. Särskilt med tanke på 5E:s totala dominans enligt SFs säljdata.
Ja, och det är ju ofta kopplat till någon typ av förlopp/tidslinje. Hur ser det typiska äventyrets kronologi ut? Vilken typ av händelser passar settingen? Finns det något som bara funkar någon gång? Är det en konflikt som trappas upp eller en utredning som fortskrider? Hur viktiga är oväntade vändningar? Finns det en slutboss? Hur ser det typiska persongalleriet ut? Hör exempelvis dungeons, borgar, bibliotek eller mörka gränder till settingen? Var på tidslinjen kan de olika platserna placeras ut?Undrar om man inte skulle kunna låna lite från annat berättande. Tillexempel: Ha rubrik för foreshadowing/plantering eller om inte annat tipsruta.
Tänker att det svåra är inte att komma på detaljer utan hur de sätts samman och presenteras.
Det behöver inte bara regler och värld, utan även mantran. "Barf forth apocalypse" eller "Om det går att göra på ett enkelt sätt, går det att göra på ett svårt". Min Hypertellurians-tråd går igenom hur man kan samberätta fram en värld att spela i med väldigt tydliga strukturer men tillräckligt löst för att det ska kunna bli vad gruppen gör det till.Ja, en anledning till att jag kan gilla ”ledstänger” är att om jag förstår spelet (och/eller spelstilen) och de ramar som det verkar inom,
Blir förstås lite konstigt att hoppa på en metafor så här från sidan, men jag tänker att det där ändå inte är sant, inte skulle du vara på samma nivå som en nybörjare om du hamnade i en NO-sal, visst, du skulle inte vara på din nivå i SO-salen men du skulle defintivt hålla bättre lektioner än mig som aldrig varit lärare.Min utgångspunkt är att du är nybörjare i ett spel om det är första gången du rör det. Du blir inte veteran i alla rollspel bara för att du spelat under lång tid och en bred mängd rollspel. Då blir du ju en veteran bland rollspelare, men inte en veteran på det nya rollspelet du håller i din hand. Lite som i mitt yrke, jag är förtrogen med SO-ämnen och har en lång erfarenhet som lärare. Släng in mig i NO-salen och jag är nybörjare igen och måste möta ämnet som en nybörjare på fältet
Men nu börjar jag tassa bort från ämnet, vilket jag ber om ursäkt för.
LättOT… lite så jag tänkte med färdighet och erfarenhet i Skodon. Breda färdigheter som grupperas och erfarenhet som rymmer flera aktiviteter. Gör man något utanför färdigheten men som är närliggande så kan man det bättre än den som inte har en överlappande erfarenhet/färdighet.elitfotbollspelare rimligtvis slår 99% av befolkningen i att springa 5000m trots att det är en helt annan sport även om hen förstås får stryk av 5000 meterslöpare, och kanske även de flesta 800 meters löpare som är mer närliggande.
När jag speltestade This is Pulp med folk (över 100 stycken totalt) så märkte jag att det tog 10 minuter för nybörjare att förstå spelet medan det tog 20 minuter för "veteraner" att förstå spelet, eftersom jag/de först var tvungna att bryta ned sina förutsättningar för hur rollspel fungerar. (Ja, jag klockade mina spelmöten, eftesrom jag ville få fram en speltid att ha på kartongen.)Och jag tänker att det är samma med rollspel, ja, olika rollspel och olika typer av rollspel skiljer sig förstås ändå, men nog finns det också väldigt mycket som går att överföra så att man i princip kan bli just 'veteran på rollspel' eller duktig då.
Min erfarenhet är att även om det bara är tre sidor långt rollspel skippar "veteraner" ändå viktig text eftersom de "tror sig veta" hur man ska spela rollspel. Det enda jag har lyckats med är att förmedla en fullt ut är spelprocess, för det måste de läsa för att spela spelet. Allt annat i boken betraktas som fluff; plockmat. Vincent Baker är inne på något med "GM moves" i Apocalypse World, eftersom de är ett steg i en spelprocedur - istället för att radda upp en massa spelledartekniker så har han reglifierat dem i moves som spelledaren ska svara med när spelarna gör något. "Välj 1" som tabellresultat på en move innebär dessutom att spelledaren måste läsa alla val ur listan.Hur är man tydlig utan att det lockar till att den som tror sig veta skippar fram till de delar de tänkt plocka.
Och ändå hade jag 100 gånger av 100 hellre spelat med veteraner än nybörjare. Jag har spelat med nybörjare och med veteraner massor av gånger i Indierummet. När det gäller kvaliteten på spelandet och hur givande det varit för mig skulle jag säga att de bästa omgångarna jag spelat med nybörjare har varit i klass med de sämsta jag spelat med veteraner. (Här talar jag om nybörjare och veteraner när det gäller den sortens spel jag spelar, inte rollspel i allmänhet, men folk som spelat tradrollspel är fortfarande bättre på saspel än folk som aldrig spelat rollspel alls.)När jag speltestade This is Pulp med folk (över 100 stycken totalt) så märkte jag att det tog 10 minuter för nybörjare att förstå spelet medan det tog 20 minuter för "veteraner" att förstå spelet, eftersom jag/de först var tvungna att bryta ned sina förutsättningar för hur rollspel fungerar. (Ja, jag klockade mina spelmöten, eftesrom jag ville få fram en speltid att ha på kartongen.)
Så @entomophobiac har en väldigt bra poäng.
Ja, det är feature och är anledningen varför jag tycker (första) Oktoberlandet är ett av de mest välskrivna rollspelen (till och med det "mest välskrivna"?), eftersom texten är skrivet på ett sådant sätt att den får olika betydelser beroende på användarens tolkning av texten: däribland regelmekaniken!Sedan tycker ju jag generellt att det är en bra och häftig sak att man tar med sig sin egen stil och sina egna skickligheter när man spelar rollspel.
Absolut, en större flora att plocka av och vissa spel skulle må bra av att inse att bara "veteraner" kommer att läsa spelet.en en tanke jag fått av den här tråden är nog att variation är bra. Vi ska ha spel som är plockmat, spel med tajt definierade strukturer, spel som är inkompletta och måste fyllas i med tidigare erfarenhet, spel som är modulbaserade, spel som mest består av inspiration och tips och saknar mekaniker, spel som är nybörjarvänliga och spel som är helt omöjliga för nybörjare att ta till sig.