Nekromanti Ledstrådar, pussel och kultur (världsskapandet)

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,290
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
En sak jag nu kan konstatera när jag tittar bakåt på de äventyr och de världar jag skapat är att de alla är en och samma, men olika versioner av den. Samt att jag nog alltid haft en vurm för det som berättas genom detaljerna. Det senare tycker jag är det intressantaste.

Jag gillar när det finns lager av information även i de enklaste detaljer, allt från ortsnamn, val av färger, hur en legend berättas olika beroende på vem som berättar den eller språk och kläder används i en region, folkgrupp, yrkeskår eller trosinriktning.

Samt hur alla dessa smånyanser berättar det som inte framkommer i den officiella berättelsen så som den framför i spel, i spelväglden.

Vi kan ta så enkla saker som ortsnamn, som berättar om platsens ålder och historia. Även hur en plats omnämns av dem som bor där och hur det skiljer sig från hur den omnämns av folk från andra platser.

Allt kan användas som ledtrådar i ett givet scenario, information om en person, en händelse, hur man ska tolka en text, information om ett föremåls ursprung.

Använder mycket sådant i just en av våra kampanjer (som jag spellett) under en längre tid, vilket nog behövs om man ska kunna etablera sånt för och hos spelarna. Allt är givet inte viktigt, en del saker är mycket för att det är. Den här orten är gammal, den följer mönstret med ett namn som indikerar det. Den här är en plats där folk placerades efter den och den händelsen, under den regenten/lokale herren och det speglas i namnet och/eller i en lokal sed.

Allt sånt hjälper även till om spelare vill spontant följa en egenvald väg och göra saker som inte är en del i något som jag tänkt.

Sånt roas jag av i världsskapandet.

Du då, vad är din stil, din last, det sätt som återkommer?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Har ingen fast metod, men tycker väldigt mycket om att utgå från tankeexperiment och lite se vad som växer fram ur dem.

Det roligaste sådana började med att jag och en kompis ville ta fram en värld där dueller var en stor del. Första referenserna blev Highlander och liknande, men det kändes dels gjort och dels lite tunt för att göra en hel värld av som inte bara kändes plagierad.

Efter lite research så började jag fundera på Formel 1, eller åtminstone min oinsatta syn på det. Där har ju en ensam förare ett helt stall specialister omkring sig. Så idén föddes att försöka bygga en värld där kämpar var superkändisar. Därefter följde en analys av den samhälleliga synen på kämpandet och slutligen även ett försök till motivation av VARFÖR envig ens skulle bli en grej.

Resultatet blev The Dead and the Dying.

Kort sammanfattat: jorden går in i en ny glaciärperiod och ytan blir obeboelig. Människor gömmer sig i enklaver under marken. Efter några generationer tycker folk, "Varför måste vi vara under ytan? Sicket trams!", och resultatet är väpnade konflikter mellan ordningsmakt och missnöjda. Förstörelse och dålig stämning följer.

För att undvika detta i framtiden avväpnas alla enklaver och det blir hårda straff för alla former av våld. Men mänsklig natur är vad den är, resoneras det, så istället införs "martial resolutions" som är ett sätt att genom ordnade strider mellan kämpar som representerar olika sidor av en fråga kan frågan redas ut.

Det roliga med hela det här tankeexperimentet blev till slut att världen som byggdes upp runt det (och även spelleddes några kvällar) fick ett ganska oväntat djup för att bara ha varit något som skulle motivera slagsmål. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,550
Det som återkommer i mina fantasy världar är:

-Förkastandet av detaljer och namn för symboler och myt. Alla svarta riddare är den svarta riddaren, alla tortyr är tortyren, alla strider mellan grupper är bara en version av en större trend. Bara trenden och myten är viktigt. Personen, saken eller platsen är oviktig i sig själv.

-En fallen värld där att inget betyder något är ett faktum och ett hot. Det är förkastandet av lösningar på nihilismen trots att världen är fylld med gudar och det övernaturliga. Saker är absurda, extrema och vridna men ändå spelar inte ditt liv någon roll.

-Magi som en metafor för kapitalism. Skillnaden mellan olika magiker som metafor för klass hat och friktion mellan olika socioekonomisk klasser.

-Det oförstörbara, rena, metaforiska och pålitliga materiella ställt mot det opålitliga, äckliga, tillfälliga, köttsliga och mänskliga.

-Frälsning genom lidande.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Quadrante;n310781 said:
Gillar vad jag ser. Ser väldigt färdigt och städat ut.
Well. Texterna om "martial resolutions" saknas och väldigt mycket är fortfarande copy/paste placeholders som aldrig hittade in i dokumentet från det som skrevs i textdokumenten.

Det rann ut i sanden, helt enkelt. Men någon dag så!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,290
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag har mycket som jag håller på och plockar ihop (dels för att få ner i samlad form och dels som referens till spelare). Men, det är mycket som återstår ...

Här ett exempel som används som ”handot”/referens (och fylls på allt eftersom jag får tid att överföra).

https://docs.google.com/document/d/1fsH7LZAEUHRlJmWsYpnkd2YwcJqiGJznbr0Y3DzQDEc

Ska egentligen komma med/som bildtecken.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Imponerande alster av er båda. Själv har jag också en rad grejer som ligger ofärdiga. Jag gräver ned mig i så mycket chromebokmärken, research och detaljer att jag börjar trigga panikattacker hos mig själv. Jag bränner ut mig själv och sedan ligger det kanske ett halvår eller ett år innan jag börjar peta lite på skiten igen.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,290
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Grisodlar'n;n311020 said:
Imponerande alster av er båda. Själv har jag också en rad grejer som ligger ofärdiga. Jag gräver ned mig i så mycket chromebokmärken, research och detaljer att jag börjar trigga panikattacker hos mig själv. Jag bränner ut mig själv och sedan ligger det kanske ett halvår eller ett år innan jag börjar peta lite på skiten igen.

Känner igen tendensen. Själv köper jag böcker eller läser avhandlingar (vilket ibland sammanfaller).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Grisodlar'n;n311020 said:
Imponerande alster av er båda. Själv har jag också en rad grejer som ligger ofärdiga. Jag gräver ned mig i så mycket chromebokmärken, research och detaljer att jag börjar trigga panikattacker hos mig själv. Jag bränner ut mig själv och sedan ligger det kanske ett halvår eller ett år innan jag börjar peta lite på skiten igen.
Jag brukar hamna i ett långt sammanhängande stråk av rent frenetisk produktion, där jag jobbar med samma alster all vaken fritid. När den perioden tar slut brukar jag ha producerat massor med saker, men lämna fler frågor obesvarade än svar färdigskrivna. Sen tar det oftast lång tid innan samma inspiration infinner sig igen.

Använder arrangemang på GothCon för andra året i rad nu för att tvinga mig själv att göra klart saker. Deadlines är bra på det sättet.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Jag har nog ganska lite som jag upptäckt som återkommit i mina projekt utan att det varit med mening. Jag menar, min arbetsprocess "råkar" inte bli densamma – jag vet att den funkar, alltså gör jag typ likadant varje gång. Mina spel brukar ha med tekniker för SL, typ mekanismer för att generera äventyr – eftersom jag tycker att alla spel ska ha sådana, och tycker att det finns för få som har det. I mina spel tenderar rollpersonerna att ha en uppdragsgivare – eftersom jag ogillar hela grejen med att SL ska behöva leta efter "motivationer" inför varenda äventyr. Mina spel är politiska – eftersom jag är politisk, och tycker att alla verk alltid är politiska, och då ser jag hellre att mina är medvetet politiska än omedvetet politiska.

Jag har inga fantasyvärldar ännu så länge; det är också en grej som återkommer medvetet - medeltid och forntid intresserar mig inte så mycket, så det blir mest scifi och nutid. Teknologi spelar inte sällan en framträdande roll, oavsett om det är teknopatiska superhjältar i More than Human, teknologiska hotande katastrofer i Null State eller teknologin som det enda som kan rädda mänskligheten i Rotsystem.

Så jag har nog ett gäng olika "laster", och jag tror att de innebär något slags röd tråd i mitt skapande – scifi/nutid, politiskt, rollpersoner som jobbar för någon, rollpersoner som löser mysterier, SL ges verktyg för att generera mysterier, teknologin i fokus.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,845
På senare år har jag utvecklat en slags pussebitsmetod. Jag börjar med en grov idé typ "i de vilda utkanterna av en klassisk fantasyvärld" eller "retro-scifi som omfamnar alla klassiska tropes". Sedan fyller jag på med saker - kanske en plats eller två och ett par konflikter - så att det räcker för att starta upp en kampanj. Beroende på vilken riktning kampanjen tar fogar jag sedan nya bitar till pusslet. Det blir en plats här, en gruppering där och kanske ett märkligt fenomen lite vid sidan om. Ofta lämnar jag en del lösa trådar som jag sedan kan plocka upp och spinna vidare på om det passar. Det är en metod som inte direkt ger några sammanhängande världsbyggen eller avancerade metaplotar, men den bryter ner saker i hanterbara delar och låter mig bygga vidare på det spelarna intresserar sig för vilket passar mig och min grupps sätt att spela.
 
Top