Quadrante
Grisbonde
En sak jag nu kan konstatera när jag tittar bakåt på de äventyr och de världar jag skapat är att de alla är en och samma, men olika versioner av den. Samt att jag nog alltid haft en vurm för det som berättas genom detaljerna. Det senare tycker jag är det intressantaste.
Jag gillar när det finns lager av information även i de enklaste detaljer, allt från ortsnamn, val av färger, hur en legend berättas olika beroende på vem som berättar den eller språk och kläder används i en region, folkgrupp, yrkeskår eller trosinriktning.
Samt hur alla dessa smånyanser berättar det som inte framkommer i den officiella berättelsen så som den framför i spel, i spelväglden.
Vi kan ta så enkla saker som ortsnamn, som berättar om platsens ålder och historia. Även hur en plats omnämns av dem som bor där och hur det skiljer sig från hur den omnämns av folk från andra platser.
Allt kan användas som ledtrådar i ett givet scenario, information om en person, en händelse, hur man ska tolka en text, information om ett föremåls ursprung.
Använder mycket sådant i just en av våra kampanjer (som jag spellett) under en längre tid, vilket nog behövs om man ska kunna etablera sånt för och hos spelarna. Allt är givet inte viktigt, en del saker är mycket för att det är. Den här orten är gammal, den följer mönstret med ett namn som indikerar det. Den här är en plats där folk placerades efter den och den händelsen, under den regenten/lokale herren och det speglas i namnet och/eller i en lokal sed.
Allt sånt hjälper även till om spelare vill spontant följa en egenvald väg och göra saker som inte är en del i något som jag tänkt.
Sånt roas jag av i världsskapandet.
Du då, vad är din stil, din last, det sätt som återkommer?
Jag gillar när det finns lager av information även i de enklaste detaljer, allt från ortsnamn, val av färger, hur en legend berättas olika beroende på vem som berättar den eller språk och kläder används i en region, folkgrupp, yrkeskår eller trosinriktning.
Samt hur alla dessa smånyanser berättar det som inte framkommer i den officiella berättelsen så som den framför i spel, i spelväglden.
Vi kan ta så enkla saker som ortsnamn, som berättar om platsens ålder och historia. Även hur en plats omnämns av dem som bor där och hur det skiljer sig från hur den omnämns av folk från andra platser.
Allt kan användas som ledtrådar i ett givet scenario, information om en person, en händelse, hur man ska tolka en text, information om ett föremåls ursprung.
Använder mycket sådant i just en av våra kampanjer (som jag spellett) under en längre tid, vilket nog behövs om man ska kunna etablera sånt för och hos spelarna. Allt är givet inte viktigt, en del saker är mycket för att det är. Den här orten är gammal, den följer mönstret med ett namn som indikerar det. Den här är en plats där folk placerades efter den och den händelsen, under den regenten/lokale herren och det speglas i namnet och/eller i en lokal sed.
Allt sånt hjälper även till om spelare vill spontant följa en egenvald väg och göra saker som inte är en del i något som jag tänkt.
Sånt roas jag av i världsskapandet.
Du då, vad är din stil, din last, det sätt som återkommer?