Låt oss säga att vi tänker oss ett spel där man undersöker brottsplatser. Låt oss säga att SL vill att rollpersonerna ska undersöka stället, gärna få känna sig lite clever, och sedan röra sig vidare till ett annat ställe.
Vilka ledtrådstyper kan leda till det "andra stället"?
Jag tänker:
- Visitkort, adresskort, tändsticksplån, och så vidare. Nedskriven adress på uppenbar "Hej Jag Är En Ledtråd"-nivå.
- Fotografier eller kartor som föreställer det Andra Stället.
- Ledtrådar som bygger på tidigare kunskap; en doft rollpersonerna känner igen, foto på en person rollpersonerna vet bor där, etc.
- Omständiga CSI-labbsaker, typ lera som bara finns på ett visst ställe och så.
- En radiofrekvens som kan trianguleras.
Fler förslag uppskattas =) Jag skrev inget spel, även om jag just nu behöver lite inspiration till ett >Humanäventyr och sen tänkte försöka ha en sån lista med i till exempel Rotsystem också. Känns som något som skulle kunna underlätta brottsplattsbyggande.
Vilka ledtrådstyper kan leda till det "andra stället"?
Jag tänker:
- Visitkort, adresskort, tändsticksplån, och så vidare. Nedskriven adress på uppenbar "Hej Jag Är En Ledtråd"-nivå.
- Fotografier eller kartor som föreställer det Andra Stället.
- Ledtrådar som bygger på tidigare kunskap; en doft rollpersonerna känner igen, foto på en person rollpersonerna vet bor där, etc.
- Omständiga CSI-labbsaker, typ lera som bara finns på ett visst ställe och så.
- En radiofrekvens som kan trianguleras.
Fler förslag uppskattas =) Jag skrev inget spel, även om jag just nu behöver lite inspiration till ett >Humanäventyr och sen tänkte försöka ha en sån lista med i till exempel Rotsystem också. Känns som något som skulle kunna underlätta brottsplattsbyggande.