Nekromanti Ledtrådar till plats?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Låt oss säga att vi tänker oss ett spel där man undersöker brottsplatser. Låt oss säga att SL vill att rollpersonerna ska undersöka stället, gärna få känna sig lite clever, och sedan röra sig vidare till ett annat ställe.

Vilka ledtrådstyper kan leda till det "andra stället"?

Jag tänker:
- Visitkort, adresskort, tändsticksplån, och så vidare. Nedskriven adress på uppenbar "Hej Jag Är En Ledtråd"-nivå.
- Fotografier eller kartor som föreställer det Andra Stället.
- Ledtrådar som bygger på tidigare kunskap; en doft rollpersonerna känner igen, foto på en person rollpersonerna vet bor där, etc.
- Omständiga CSI-labbsaker, typ lera som bara finns på ett visst ställe och så.
- En radiofrekvens som kan trianguleras.

Fler förslag uppskattas =) Jag skrev inget spel, även om jag just nu behöver lite inspiration till ett >Humanäventyr och sen tänkte försöka ha en sån lista med i till exempel Rotsystem också. Känns som något som skulle kunna underlätta brottsplattsbyggande.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Fanns GPS:er 1987? För vad jag brukar göra är att spelarkaraktärerna hittar personens mobiltelefon eller upptäcker att de har low-jack på sin bil. Sedan kollar de bara upp ställen personen varit på ofta/nyligen.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Paranormala ledtrådar som auror och andliga frekvenser.
Rester av snabbmat med bekant smak.
Gemensamma ledtrådar på olika brottsplatser, "alla vekar ha handlat på Ica Maxi vid korsvägen."
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
God45 said:
Fanns GPS:er 1987? För vad jag brukar göra är att spelarkaraktärerna hittar personens mobiltelefon eller upptäcker att de har low-jack på sin bil. Sedan kollar de bara upp ställen personen varit på ofta/nyligen.
En av fördelarna med 1987 som setting: Inga mobiltelefoner, inget google, inga GPS:er i allmänt bruk =)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Om du vill vara få spelarna att känna sig lite smarta så kan de t.ex. hitta en adressbok med vänner som de måste sålla ur samt ett kvitto från en butik. »Vilken vän bor närmast butiken?« hoppas man då att spelarna ska utbrista.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,850
Ett tips är att spela igenom L.A Noire, bra spel som helt bygger på att hitta ledtrådar. Kanske kan hitta inspiration där :gremsmile:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag kan inte riktigt låta bli att fundera över kategorisering också. Så funkar jag.

En del ledtrådar är ju väldigt liksom konkreta. Adresslappar och sådant.

Sedan har vi ledtrådar som kräver andra ledtrådar för att fungera. Leran ger inte mycket i sig, men leran i kombination med pollen från en speciell buske...

Sedan har vi ledtrådar som behöver processas, genom att man frågar någon, eller stoppar in ledtråden under ett mikroskop eller en masspektrometer eller vad det nu kan vara.

Det tråkiga blir ju om det inte finns något alls för rollpersonerna att göra - eller då i längden, något som gör att spelarna får klättra upp på Mount Cleverest.

Mount Cleverest-ledtrådar är min favorit som spelare, men ju närmare jag kollar desto mer känner jag att jag har svårt att formulera dem som SL. Får hoppas på lite exempel i tråden =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Nu när jag tänker efter är det ju såklart mest synergiledtrådarna som låter spelarna klättra på Mound Cleverest. Alltså de där man måste kombinera två eller flera ledtrådar, eller där ledtråden i varje fall arbetar med spelarnas förförståelse.

Hmmm...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Ljudinspelningar (oftast av telefonsamtal) är väl en klassiker? Vill man absolut hitta dem på en plats kan det ju vara ett meddelande i en telefonsvarare.

"Vänta! Spela upp den där biten igen!"
"Vaddå? Jag hör inget?"
"Jo, i bakgrunden! Kyrkkklockor! Hon befann sig i närheten av en kyrka!"

Andra saker man kan höra i bakgrunden: restaurangljud (som i Castle!), polissirener (Hm, sådär låter inte sirenerna i det här landet), fågelkvitter (en australiensisk knorrpipa!), ljudet av byggnadsarbete och så vidare. Allt sådant kanske inte kan ge en exakt plats, men kan hjälpa till att smalna av sökområdet. "Vi letar efter en plastikkirurgiklinik i närheten av en kyrka."
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Nu tänker jag igen... (akta det ryker, höa höa)

Om man tänker sig synergiledtrådar, då. Hur bygger man dem? Om man skulle bygga en serie instruktioner som bröt ner konstruktionen till bitar, hur skulle den serien se ut?

I grunden har vi förförståelse som möter ny information. Cleverness uppstår för att spelarna kan räkna ut vilken förkunskap den nya informationen relaterar till och var den passar in. För att det ska funka krävs också att det uppstår någon form av möjligt handlande utifrån det som avslöjats...

Exempel 1: Rollpersonerna har tidigare varit i en fabrik som tillverkar teddybjörnar. De hittar ett teddybjörnsöra på en brottsplats. Örat passar i fabriks-förförståelsen och gör att spelarna har anledning att ge sig till fabriken.

Exempel 2: Rollpersonerna vet sedan tidigare hur man triangulerar. De stöter på en radiofrekvens som uppenbart skickas av skurken de är ute efter. Radiofrekvensen passar in i triangulerings-förförståelsen och gör att spelarna får anledning att ge sig ut och triangulera.

(Mönsterigenkänning; passa rätt formad bit genom rätt format hål)

Exempel 3: Rollpersonerna har hittat kvitton från Ica Maxi hemma hos två offer tidigare. De hittar ett kvitto även hos det tredje. Kvittot passar in i kvitto-förförståelsen och gör att spelarna får anledning att gå till Ica Maxi och undersöka.


Liknande och relaterad form: Filtrering. Rollpersonen börjar med ett stort urval platser eller personer. Varje ledtråd eliminerar några ur gruppen. Fler ledtrådar ger färre kvar på listan (eller mindre överlappande area).

Exempel: Rollpersonerna hittar torkad cement i ett avslitet byxben på en brottsplats och ett par sidor ur en kioskdeckare. På kartan över staden de fått av SL markerar de ut alla byggarbetsplatser och ställen som säljer just den kioskdeckaren. Bara tre hus kan komma ifråga.

Hm. Finns det fler grundformer/varianter?
(Nästa grej är såklart att göra listor med exempel på ledtrådar som kan användas i ovanstående formler)
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
jag tycker en bra ledtråd ska dold i en annan ledtråd:
- ett kvitto på olycksbådande saker, "aha hon bygger en bomb!" - men det innehåller också information om var man handlat och vem som betjänade en

- ett bankutdrag "aha hon tog ut pengar på casinot!" - men hon fick också lön från Evil industries.

- ett foto "aha nu vet vi vem som är offret!" - men reflektionen i glasrutan visar också mördaren vid förstoring.

- ett båtkapell i hallen "aha, hon har handlat på nautiska kompaniet" - men också: hon har en båt som kan spåras eftersom a) hon inte har något bil och hamnplatsen måste alltså ligga i närheten och b) kapellets är sytt för att passa just den båten.

typ sånt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Olav said:
jag tycker en bra ledtråd ska dold i en annan ledtråd:
Good stuff. Helt enkelt att ett och samma föremål kan innehålla flera ledtrådar, där den ena är mer uppenbar alltså? Förstår jag rätt då?

När du ger sådana till spelarna, låter du då de själva upptäcka reflektionen i spegeln eller whatever; väntar du tills de säger "jag kollar på fotot i såndär oändlig CSI-förstoring" eller får de någon, öh, ledtråd till att det finns mer att hämta? Eller kör du mer Gumshoevarianten, "Du har photography va? Okej, då ser du att det är något skumt i bakgrunden där, vid spegeln. Skulle behöva kolla närmare dock"?
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land


Min - enligt mig - mest lyckade användning av en multi-ledtråd var bilden ovan som jag snodde till ett teknochock-scenario.

Premissen var enkel: en av rollpersonerna fick ett fysiskt foto (bilden) instucket under dörren. Den rökande figuren var inringad och någon hade skrivit med svart tusch "Den mannen kommer döda dig innan veckan är över - en vän"

Spelarna kunde lista ut att det var taget utanför High Voltage, utan problem. De kunde spöa folk inne på klubben för att få reda på vem han var (tärningsslag) eller bara ställa till med en scen och skicka en hälsning (typ möt mig där och där din fegis) utan tärningsslag.

De kunde se att mannen har nya implantat och se en ljusskylt som gör reklam för cybernetik, utan problem. Så de kunde gå dit, även om platsen inte fanns på bilden.

De kunde se att zeppelinaren visar reklam för ett tv-program som nyligen hade premiär, och med hjälp av en tv-tablå kunde de fastställt på ett ungefär när bilden tagits.

Och de kunde också inrikta sig på uteliggaren i hörnet, fråga runt för att se om någon visste vem det var. Och om de hittade honom kunde de hacka hans cyberöga (färdighetsslag) för att se vem som tog bilden.

och sen när det visade sig att rökaren inte alls var ute efter att döda dem, kunde de istället följa fotografen för att försöka få reda på vem som egentligen ville deras död...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
krank said:
Hm. Finns det fler grundformer/varianter?
Man behöver väl inte ha helt passiva spelare som går runt och mest hoppas stöta på ledtrådar som SL matar dem med när de klarat den förra klurutmaningen? Jag drar mig till minnes en gammal Forge-post som handlade om hur man borde göra ett Sherlock Holmes-spel. Grundmekaniken var att SL har en detaljerad bild av exakt vad som hände. Hon vet vem mördaren var, hur han var klädd, hur han tog sig in, hans relation till offret, var mordvapnet kom ifrån och vart det tog vägen, och så vidare. Sedan ges ett par inledande, uppenbara ledtrådar till spelarna. Utifrån dessa formulerar spelarna hypoteser och sedan bestämmer de sig för att testa dem och letar efter tecken på att de har rätt eller fel. Som när Holmes misstänker att affärsassistenten gräver en tunnel och knackar på för att observera hans knän. "Om han gräver en tunner kommer hans knän att vara smutsiga." Eller "Om hon tog sig in genom fönstret kommer det att finnas spår i rabatten." Eller "Om han är invandrare bör man kunna utröna det från språket i brevet." Eller "Om hon är professionell fotograf kommer bilden att ha efterbehandlats." Spelledarens uppgift är att svara på spelarnas efterforskningar genom att kontrollera deras hypoteser mot hur det egentligen ligger till och avgöra huruvida ledtråden finns där eller inte baserat på detta. Så om inte spelledaren från början bestämt att mördaren visserligen är proffsfotograf, men det här fotot har ännu inte efterbehandlats, så säger hon att "Visst, analysenheten säger att det uppenbarligen har färgkorrigerats."

Det här tycker jag är intressantare än färdiga ledtrådar som spelarna får serverade. Mer "20 frågor" än rebus. Spelarna agerar; de reagerar inte bara. Och det finns ett oändligt antal ledtrådar som SL inte behöver förbereda, för spelarna hittar själva på ledtrådarna, helt utan att blanda in "metaspel". De funderar ut vilka ledtrådar som bör finnas och ger sig ut för att se om de finns där.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Cool teknik! Som SL skulle jag absolut inte fixa att ha den som enda metod, jag skulle garanterat vilja förbereda så att jag visste redan innan att det fanns minst en väg "ut" så att säga, att det hela kunde lösas eller att spelarna kunde ta sig framåt. Att det inte berodde på min förmåga att improvisera.

Men som sagt, good shit! Om jag skriver ett kapitel om det här till Rotsystem eller något annat ska det helt klart nämnas som ett komplement.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Kul tråd. Jag fokuserar lite på vad som inte finns på en plats.

Ex: Hjältarna undersöker sin stammis-restaurang där person X senast var sedd. Det verkar som att spelautomaterna inte är kvar. Maffian har säkert hämtat in dem och då borde de veta mer.

Ex: Hjältarna undersöker skogsdungen där liket hittades.
- Hör du?
- Nej, jag hör ingenting.
- Precis, här brukar det ju alltid vara fågelkvitter. Vi går till ornitologen och kollar vad fåglar är rädda för.

Ex: Hjältarna letar ledtrådar i biblioteket.
- Boken om hur man tillverkar guld saknas.
- Alkemisten som har försökt köpa den i flera år är förstås misstänkt, vi kollar upp honom.

(Ställer lite olika mängd krav på att rollpersonerna har förkunskap)
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,850
Grym teknik Genesis! Jag kommer absolut använda mig av den, passar min spelstil :gremsmile:

Jag hatar för uppenbara ledtrådar, typ:
En tändtsticks ask ifrån baren "Jimmys"
Den asken behöver inte ha ett dugg med mordet att göra, ändå är det en av de mest använda ledtrådarna i deckarserier och liknande.

Jag gillar ledtrådar där man behöver undersöka ledtråden, tex så är ett kvitto ifrån Ica maxi inte särskilt kul, då det blir uppenbart(speciellt i rollspel) att det är något viktigt.
En ledtråd som ett bromsspår i marken till exempel är mer intressan, men den kan man avgöra vart bilen kom ifrån, att den bromsade och således kanske ire var mening att den skulle köra på personen, samt om man är skicklig eller tar hjälp av en expert kanske man kan utröna vad det var för däck.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Kuvert, ip-adresser, snabbmatskartonger, telefonnummer, nycklar, antecknade namn, husdjur som hittar hem, blodspår.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Personligen så skulle jag nog aldrig klura ut det där med lera+pollen-kombon och om min RP löste problemet skulle jag antagligen mest känna för att ge min spelledare en bisarrt uttråkad blick. Eller undantaget är väl om jag vet att alla mina idéer kan fungera bara jag formulerar något så när trovärdiga sådana i en värld utan vidare teknologiska gränser. Men om det är så att man själv ska komma på att man kan crosschecka pollen med lera så skulle jag bara känna mig lurad, tror jag. Eller åtminstone skulle jag inte känna att det var givande för mig personligen. Och jag skulle inte vilja spela en RP som var detektiven som kom på den idén eftersom det inte skulle varit min idé.

Däremot lösningar där jag som spelare känner att jag har en chans att klura på gåtan är väldigt mysigt för mig. Som det där med "vilken av personerna i adressboken bor närmast affären med kvittot" eller nåt sånt där är ju något man kan fundera på själv.

Feuflux said:
Ex: Hjältarna undersöker sin stammis-restaurang där person X senast var sedd. Det verkar som att spelautomaterna inte är kvar. Maffian har säkert hämtat in dem och då borde de veta mer.

Ex: Hjältarna undersöker skogsdungen där liket hittades.
- Hör du?
- Nej, jag hör ingenting.
- Precis, här brukar det ju alltid vara fågelkvitter. Vi går till ornitologen och kollar vad fåglar är rädda för.

Ex: Hjältarna letar ledtrådar i biblioteket.
- Boken om hur man tillverkar guld saknas.
- Alkemisten som har försökt köpa den i flera år är förstås misstänkt, vi kollar upp honom.

(Ställer lite olika mängd krav på att rollpersonerna har förkunskap)
Det här är precis det jag pratar om. De här exemplen skulle jag antagligen (i mitt stilla sinne) gäspa åt om jag rälsades igenom dem. Det är för mig inga logiska slutledningar utan de måste lyftas fram av SL genom exempelvis tärningsrullande.

Så, kul: Tärningsrullande ger ledtrådar som spelarna måste kunna klara av att resonera sig fram till något med.

Tråkigt: Tärningsrullande ger ledtrådarna OCH slutledningarna.

Edit: Förlåt att jag snodde dina exempel för att göra min poäng, Feuflux. Jäkligt fräckt. >.<
 
Top