Nekromanti Legalise it?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,551
Location
En mälarö
Jag vill veta var ni står i frågan huruvida vi ska legalisera användandet av vissa nu illegala droger, som t.ex. hasch och marijuana. Personligen står jag mittemellan och har förståelse för båda sidor och deras argument. Ett problem dock är debatten ofta är osaklig och med argument som mer baserar sig på känslomässig grund än på fakta. Jag upplever anhängare av en restriktiv politik som de som oftare än motståndarna tar till detta. Vissa av legaliseringsivrarnas argument tycker jag är mycket intressanta och något jag gärna skulle vilja höra bemötas. Men oftast får man tyvärr bara icke-svar som "Men gud va dumt du pratar!" och "I Sverige har vi ALLTID haft en restriktiv narkotikapolitik och det är jag STOLT över!", eller så visas man före och efterbilder av tunga heroinister. Några av de frågeställningar och påståenden jag pratar om är som följer:

1. Om man legaliserar "lätta droger" så blir inte dessa samma inkörport till tyngre droger. Som det är nu betraktas i Sverige alla narkotikaklassade substanser som endast en grupp. Det gör att steget mellan hasch och heroin inte är särskillt stort, något som gör stor skada menar legaliseringsförespråkarna då det enligt dem är milsvidd skillnad mellan dessa båda drogers farlighetsgrad. Som bekant är cannabis, med vissa restriktioner, tillåtet i Nederländerna. Jag har aldrig sett någon statistik kring vilken inverkan detta har haft på användandet av tung narkotika.

2. Vid en legalisering så försvinner en stor del av de kriminellas inkomster. Narkotikahandel är en av de mest inkomstbringande verksamheterna som den organiserade brottsligheten sysslar med. Om den skulle försvinna eller minska skulle det få den effekten att även annan brottslighet skulle minska.

3. Om narkotika inte längre är olagligt så skulle det inte heller vara lika dyrt. Effekten av detta skulle, enligt vissa, bli att en missbrukare inte längre behöver begå brott i samma utsträckning längre för att finansiera sitt drogande. Det vore intressant att veta hur stor andel av alla stölder och inbrott det är som begås av narkomaner på jakt på stålar till en fix.

4. Cannabis har väldokumenterade goda effekter mot flera allvarliga åkommor och dagens förbud går ut över de som lider av dessa. I den här frågan har jag en klar åsikt. Jag tycker det är vansinne att inte cannabis får användas inom sjukvården. Detta har inget med drogliberalism att göra utan sunt förnuft. Det finns redan nu mängder med narkotikaklassade mediciner inom sjukvården, varför just cannabis anses ska vara ett undantag är för mig en gåta.

Så, är det någon som sitter inne med några svar, eller bara har åsikter eller funderingar kring detta? Det kanske är någon som har några liknande frågeställningar som inte heller bemöts i debatten?

/Anders
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jag är mycket intresserad av statistik som visar hur Nederländerna har påverkats av legaliseringen av lättare droger, hur är brottsligheten etc. där, någon som vet?

I det stora hela är jag för en legalisering, t.ex. alkohol sägs ju vara mycket mer förödande för kroppen än marijuana och jag skulle kunna hinka i mig hur mycket jag vill av det giftet här hemma utan att nån av er rent juridiskt skulle kunna göra ett piss åt det. And that's just the way I like it. Att den organiserade brottsligheten kastreras är givetvis en mycket trevlig bonus.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,705
Location
Rissne
Tja, jag tycker att du för upp goda poänger överlag.

Däremot är jag i allmänhet positivt inställd till ett förmyndarsamhälle vad gäller saker som är direkt skadligt men som momentant kan upplevas som njutningsfullt, framförallt om det rör sig om saker som medför ett direkt fysiskt beroende. Det är helt bisarrt att alkohol och tobak fortfarande är legala, med tanke på vilket drogträsk man hamnar i som rökare och vilken mängd liv som trasas sönder varje dag av varje vecka av varje månad av varje år, av alkohol.

Anledningen till att jag är för ett förmyndarsamhälle är att konkreta bevis har uppvisats för att människor som individer inte är kapabla att ta beslut om sina egna liv. Man kan, kollektivt, ta hyfsat vettiga beslut om gruppens liv, eller om andras liv, men aldrig om sitt eget.

Nå; tillbaks till narkotika: Jag skulle hellre legalisera LSD än cannabis, eftersom LSD inte har någon fysisk beroendedel, det går inte att ta varje dag och fortfarande få effekt, och så vidare. Men jag skulle vilja se mer forskning om acid flashbacks, eftersom den som finns enbart verkar producerad av amerikanska moralistjävlar, tom t.ex ser "personlighetsförändring" som något entydigt dåligt.

Jag funderar på om det vore en poäng med ett drogkörkort; man genomgår en utbildning om drogers effeter och får visa att man klarar av att på ett ansvarsfullt sätt kan hantera drogerna - och om man gör bort sig blir man av med kortet.

Droger kan ha positiva biverkningar. Jag tror till och med att både tobak och alkohol, två annars helt värdelösa droger, skulle kunna vara till nytta i rätt sammanhang. Men däremot är det i praktiken så att de flesta brukarna inte fixar att hantera sitt bruk; det blir ett missbruk istället. Av alkohol, av nikotin, av majja.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,718
Location
Värnhem, Malmö
Organ said:
2. Vid en legalisering så försvinner en stor del av de kriminellas inkomster. Narkotikahandel är en av de mest inkomstbringande verksamheterna som den organiserade brottsligheten sysslar med. Om den skulle försvinna eller minska skulle det få den effekten att även annan brottslighet skulle minska.
För att inte tala om den massiva influx av pengar till de stridande parterna i Mexikos drogkrig -- vilket har en förödande inverkan på landet -- som kommer från den illegala droghandeln. Definitivt en fråga som har större inverkan på den amerikanska än den svenska narkotikapolitiken, men fortfarande värd att ta i beaktande. Jag menar, gangsterbrottsligheten som växte upp i samband med alkoholförbudet i USA verkar ju vara på snatta-i-mataffärer-och-tjuvröka-nivå i jämförelse med vad som händer där.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Just att samtliga svenska partier unisont tokdissar legalisering av lätta droger är mitt absolut största problem med svensk politik. Inte ens kommunistpartierna ute i Europa är så inskränkta; där är totalt drogförbud en ren tokhögergrej. Tyvärr verkar debatten i stort sett död i Sverige; av allt att döma har partiernas hållning ett brett folkligt stöd. Skräckpropagandans förtjänst, får man förmoda. Men vi har typ västvärldens allra mest rabiata antidrogpolitik, även om fängelsestraffen inte är lika hårda som i USA. Det är faen sorgligt, Sverige brukar ju annars vara en ledstjärna när det kommer till progressivitet.

Jag är helhjärtat för en legalisering, människan har ett långt och komplext förhållande till rusmedel och jag är övertygad om att vi gör oss själva en otjänst när vi kategoriskt förbjuder allt av den varan. Ja, utom alkohol, koffein, socker, choklad...you name it. Som Chomsky säger, "war against certain drugs". Jag tänker alltså inte bara i termer av tex cannabis eventuella medicinska effekter, utan jag menar att även vanligt rekreationellt bruk kan vara positivt och meningsfullt. Precis som alkohol. Det är egentligen ingen större skillnad, möjligtvis är alkohol mer destruktivt än hasch. Att vara emot legalisering av lätta droger utan att samtidigt yrka på alkoholförbud gränsar åt rent hyckleri.

Det bästa argumentet för en legalisering/avkriminalisering är dock ren empiri; det har fungerat utmärkt i andra länder. Se det här inlägget om Portugals drogpolitik, tex.

- Ymir, irriterad, typ
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,551
Location
En mälarö
Bobby Magikern said:
Organ said:
2. Vid en legalisering så försvinner en stor del av de kriminellas inkomster. Narkotikahandel är en av de mest inkomstbringande verksamheterna som den organiserade brottsligheten sysslar med. Om den skulle försvinna eller minska skulle det få den effekten att även annan brottslighet skulle minska.
För att inte tala om den massiva influx av pengar till de stridande parterna i Mexikos drogkrig -- vilket har en förödande inverkan på landet -- som kommer från den illegala droghandeln. Definitivt en fråga som har större inverkan på den amerikanska än den svenska narkotikapolitiken, men fortfarande värd att ta i beaktande. Jag menar, gangsterbrottsligheten som växte upp i samband med alkoholförbudet i USA verkar ju vara på snatta-i-mataffärer-och-tjuvröka-nivå i jämförelse med vad som händer där.
Den amerikanska förbudstiden är ett mycket bra exempel på hur ett förbud mer kan gynna brottslingen än skydda allmänheten. Den organiserade brottsligheten innan förbudet var peanuts i jämförelse med hur det såg ut bara tio år senare. När förbudet väl upphävdes så fick den undre världens ekonomi sig visserligen en rejäl knäck men då hade den blivit så stark att den klarade det. Dessutom var omvälvningen att betrakta som ett stålbad där bara de starkaste, de mest hänsynslösa och de mest flexibla fraktionerna överlevde. De lärdomar som dragits och de organisationer som byggts upp började istället inrikta sig på att sälja de droger som fortfarande var olagliga, och det med pengar som tjänats på att driva lönnkrogar.

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har för mig att Nederländerna har en något större kriminalitet än oss, och dessutom större social utslagning. Om det beror på deras drogliberala syn (eller allmänt liberala till diverse saker, som prostitution), det har jag ingen aning om. Kan ju finnas andra orsaker också, exempelvis befolkningstäthet, geografisk placering, befolkningssammansättning osv..

(På samma sätt är det svårt att veta om det är avkriminaliseringen i exemplet Portugal som har haft positiva effekter, eller det faktum att landet blivit stadigt blivit rikare och modernare sen diktaturens fall för dryga 25 år sen. )

..grundfrågan då. Har ingen aning vad som är rätt. Sverige har förhållandevis små problem med knark (jämfört med andra europeiska länder), men om det beror på den restriktiva politiken eller annat ska jag vara osagt.

Men det är ju inte helt omöjligt att den funkar (relativt sett då). Men uppenbarligen retar drogpoitiken en hel del också, unga då i första hand. Men ska man vara cynisk kan det ju bero på att unga gillar att bli höga. :gremwink:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,950
Jag är nog för en legalisering av cannabisvarianterna, men jag bryr mig inte så vansinnigt mycket. Min åsikt bygger nog mest på att jag skulle vilja pröva, men aldrig skulle ge mig på någon illegal drog.

Men vid cannabis går nog ungefär min gräns. Heroin, tjack och kokain etc. är jag inte beredd att legalisera. Varför? Jag ser heroinister lite för ofta för att vilja att preparatet ska få säljas över disk.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tror att Sverige har för liten droganvändning för att gynnas på samma sätt som vi sett att Holland har gjorts. (I Holland så ser man hur medelåldern för hardcoredroganvändare sakta har ökat, och andelen drogrelaterade dödsfall är relativt sett lågt) Sverige ligger liksom i botten - tillsammans med Malta och Bulgarien - i statistiken på andelen medborgare som använt cannabis det senaste året såväl som senaste månaden i Europa. Vi har inte den kulturen för att kunna göra samma smidiga omställning som Holland (om man nu anser att den holländska modellen är framgångsrik) kunnat göra.

Det tråkiga är ju också att den svenska modellen med totalförbud och frisskvårdsfascism tycks fungera så oerhört bra. Vi började få en stadig uppgång på cannabisbruket efter år 2000, och trenden såg ut som att vi inom en tioårsperiod kanske skulle kunna mäta oss med danmark och tyskland, m.m.; men sen kom rökförbudet på krogarna, och omedelbart så blev det totalstopp. Även om det låter ointuitivt, så finns det mycket som tyder på ett sammanhang mellan dessa tu - bland annat tycks cannabisanvändandet sjunka när tobaksskatten höjs. Jag tror att vi med tiden kommer märka en tydlig nergående trend även för tyngre droger i statistiken, och det kommer alltså att kunna attribueras till hur vi bekämpat cigarettrökandet.

Narkotikahandel är en av de mest inkomstbringande verksamheterna som den organiserade brottsligheten sysslar med. Om den skulle försvinna eller minska skulle det få den effekten att även annan brottslighet skulle minska.
Hur funkar det här argumentet, egentligen? Om den organiserade brottsligheten inte kan tjäna lika mycket pengar på en verksamhet, så går den väl över till annan verksamhet? Det blir som Tradition; om de inte kan leva på att sälja roll- och brädspel, så går de över till att fokusera på datorspel. Jag tror att den organiserade brottsligheten bara blir pressad till att gå över till annan, mer våldsam, brottsutövning.

(Däremot kan jag förstås förstå den andra änden av ekvationen; att dyra droger och ingen samhällskontroll över droganvändandet kan innebära att pundarna själva begår brott som de annars inte hade behövt göra)

Jag är tveksam till det här argumentet. Jag menar; alkohol och tobak är inga dåliga droger. Vi har vad vi behöver i fråga om hårda droger. Men vi (åtminstone jag) vill ändå ha mer. Om jag kunde köpa cannabis lagligt, skulle det få mig att sluta vilja ha tyngre droger? Fuck nej, jag tycker nästan att det är en kärringdrog redan nu. Så fort jag får en möjlighet att prova PCB så kommer jag ju att sukta efter det istället. Och sedan ketamin. Den undre världen kommer liksom alltid att kunna agera som entreprenörer och erbjuda något ännu farligare, ännu giftigare, ännu smutsigare, ännu riskablare... Ännu mer levande.

---

Men nej, jag tror inte på legalisering. Inte för oss i Sverige, i vart fall. Jag tror däremot att det skulle kunna vara en fungerande lösning för britterna, som har ganska rejäla drogproblem.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...håller med dig Rising... braj är en kärringdrog. Helt meningslös, om man inte redan är rökare. (Rökning är ju sååå ute.) Eller döende i cancer. Alkohol är dessutom godare. Och det HÄNDER mer när man nyttjar det. Cannabis får man bara rökhosta av. Och blir dum.

LSD hade jag däremot gärna testat, om det var lagligt, och kunde tas under kontrollerade former. Bara för att testa hur det är.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
braj är en kärringdrog. Helt meningslös, om man inte redan är rökare. (Rökning är ju sååå ute.) Eller döende i cancer. Alkohol är dessutom godare. Och det HÄNDER mer när man nyttjar det.
Våra erfarenheter på den här punkten är så olika att det nästan är absurt...

Du kan för faen baka chokladkakor med cannabis och fortfarande få ett görschysst rus av det. Alkohol är både äckligt och fattigt i jämförelse, och gör en mest trött och spyfärdig.

- Ymir, håller föjaktligen inte alls med
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"(Rökning är ju sååå ute.)"

Hey! Att tobakskonsumtion gör dig till en sexuell Tyrannosaurus är ett allmänt vedertaget faktum!

Annars håller jag med Ymir även om jag inte har haft nöjet att äta några "magic cookies" (har bara intagit skiten i rökform. Ok, ärligt talat föredrar jag vanlig tobak, men det förändrar inte min syn på en legalisering).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,935
Location
Port Kad, The Rim
För att inte tala om den massiva influx av pengar till de stridande parterna i Mexikos drogkrig -- vilket har en förödande inverkan på landet -- som kommer från den illegala droghandeln. Definitivt en fråga som har större inverkan på den amerikanska än den svenska narkotikapolitiken, men fortfarande värd att ta i beaktande. Jag menar, gangsterbrottsligheten som växte upp i samband med alkoholförbudet i USA verkar ju vara på snatta-i-mataffärer-och-tjuvröka-nivå i jämförelse med vad som händer där.
För att inte tala om att insurgenterna i Afghanistan skulle få slut på pengar och därmed vapen och rekryter om heroinproduktionen legalt togs över av västerländska multiföretag. :gremelak:

Spydigheter åsido, min hustru är socialsekreterare och tampas dagligen med drog-relaterad elände. Det finns inget som tyder på att de där bekymren skulle mildras av en legalisering. Så jag är extremt skeptisk. Inga drogliberala argument har hittils haft tillräckligt solid undebyggnad för att förändra min uppfattning.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,935
Location
Port Kad, The Rim
Cannabis får man bara rökhosta av. Och blir dum.
Det där såg jag en del av när jag bodde i USA. Mina brajande skolkompisar var väldigt tröga i skallen och deras liv kretsadei mångt och mycket kring drogandet. Jag, som är intelligent, kreativ, lätt hyperaktiv och hela springer runt och vill göra saker, tycker att det verkar förskräckligt. Varför sabba hjärnan sådär? :gremsuck:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,551
Location
En mälarö
Rising said:
Narkotikahandel är en av de mest inkomstbringande verksamheterna som den organiserade brottsligheten sysslar med. Om den skulle försvinna eller minska skulle det få den effekten att även annan brottslighet skulle minska.
Hur funkar det här argumentet, egentligen? Om den organiserade brottsligheten inte kan tjäna lika mycket pengar på en verksamhet, så går den väl över till annan verksamhet? Det blir som Tradition; om de inte kan leva på att sälja roll- och brädspel, så går de över till att fokusera på datorspel. Jag tror att den organiserade brottsligheten bara blir pressad till att gå över till annan, mer våldsam, brottsutövning.
Jag tror man menar att då det inte finns vattentäta skott mellan olika former av kriminalitet så skulle det inkomstbortfall som en legalisering skulle innebära betyda att möjligheterna att ägna sig åt annan brottslighet skulle minska. Eller nåt. Som sagt så är det inte jag som hävdar detta.

/Anders
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,705
Location
Rissne
Arfert said:
Och det HÄNDER mer när man nyttjar det. Cannabis får man bara rökhosta av. Och blir dum.
Min erfarenhet är iofs att man bara blir dum av alkohol också. Alkohol är ingen lustfylld drog, den gör en bara till en mongis. In a bad way.

Arfert said:
LSD hade jag däremot gärna testat, om det var lagligt, och kunde tas under kontrollerade former. Bara för att testa hur det är.
Mjo, you and me both. Jag skulle dessutom vilja testa under ritualiserade former, så flummo jag är.

LSD känns som en drog som skulle kunna ge ett medvärde till ens liv; cannabis och alkohol och tobak less so.

Överhuvudtaget är allt drogansvändande i festsammanhang förkastligt, tycker jag. Det blir ofta ett oreflekterat bruk. Kontrollerade former is the shit.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,935
Location
Port Kad, The Rim
Min erfarenhet är iofs att man bara blir dum av alkohol också. Alkohol är ingen lustfylld drog, den gör en bara till en mongis. In a bad way.
Sambandet mellan alkohol och våldsbrott är hemskt. Så du har en kriminalpolitisk poäng.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,705
Location
Rissne
Mekanurg said:
Sambandet mellan alkohol och våldsbrott är hemskt. Så du har en kriminalpolitisk poäng.
Mjo. Och även om man bortser från den rent kriminella aspekten - även en ickevåldsam alkoholistfarsa är ganska jobbig att ha, vad jag förstått. Själv kan jag bara konstatera att japp, jag blev bara dum i huvudet när jag drack och i stort sett gäller detta för alla jag träffat som druckit. Man dricker för att glömma, men alkoholen gör bara att ens grundläggande sinnesstämning ökar - deprimerad när man börjar dricka = antagligen inte mindre deprimerad när man blir full.

Överhuvudtaget får jag väl erkänna att t.ex måttliga mängder vin är bra och så, men att alkohol överhuvudtaget är en ganska dålig drog, som för med sig ganska få bra saker. Den enda positiva effekten, att vissa hämningar släpps, kan lätt uppnås genom att folk istället tränas att vara lite mindre hämmade. Vilket intressant nog tycks ske naturligt - dagens ungdomar är i nyktert tillstånd betydligt mindre hämmade än vad jag, eller mina föräldrar, är i onyktert.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank said:
Arfert said:
Och det HÄNDER mer när man nyttjar det. Cannabis får man bara rökhosta av. Och blir dum.
Min erfarenhet är iofs att man bara blir dum av alkohol också. Alkohol är ingen lustfylld drog, den gör en bara till en mongis. In a bad way.
Klart att man blir dum i skallen av att supa till... men de flesta brukar ju kvickna till mellan partyhelgerna, och fungera på normalt sätt. Om man inte är helt nedalkad och sitter och skriker på en parkbänk då.

Men hasch-tomtar blir ju stadigt mer korkade. :gremgrin: Har noll respekt för folk som tycker det är VIKTIGT att få röka på. För min del kan det vara tillåtet eller inte med cannabis, inget jag tänker gå ut och demonstrera mot, om man säger så. Men tycker man det är superviktigt att få knarka så kanske man ska fundera lite över sina livsval. :gremgrin: ..visst, det är din hjärna, men DUH!!!
 
Top