Simple man skrev:
"Bara för att du tycker att något är fel gör det inte fel och i förlängning inte ska vara någon form av grund till lagstiftning."
Krank skrev:
"ditt resonemang innebär att vi inte ska ha lagar mot någonting alls. Stöld, mord, våldtäkt... "bara för att du tycker att det är fel gör det inte fel"."
---
Öh, va?
Liksom, Simple man säger att det krävs mer bakom en lagstiftning än vår personliga, subjektiva moraluppfattning. Det räcker inte med att vi tycker att något är fel för att vi skall anse oss ha skäl att göra det olagligt. En typisk libertarian åsikt, med andra ord. Såsom Bill Maher säger - om ett helt annat ämne - "Hey, I agree with you; I have no interest in hairy-man-ass sex. But the difference is that I don't ask that my opinion be made into the law".
Att från det dra slutsatsen - som krank gör här - att Simple man uppenbarligen måste propagera för ett pöbelsamhälle där det är fritt fram att våldta och rånmörda efter eget behag; det är en sorts retorisk fint som jag vanligtvis bara brukar se från den ärkekonservativa högern.
Är det tvärtom-dagen idag, eller har jag hamnat i uppochnervända världen? Eller är det kanske ett sån't där tecken på hur två extremer åt varsitt håll ändå kan mötas?
Eller är det ett tecken på att folk i den här tråden börjar bli fucking ridiculous och att de hellre letar efter enkla möjligheter att klämma åt sina meningsmotståndare än att bemöta dem? Jag tror det senare. För mycket töntiga inlägg i den här tråden på senaste tiden, där folk slår sig för bröstet och försöker tala om för alla andra hur läget ligger till - och för lite av en seriös, insatt och lyhörd diskussion där man försöker ta till sig av vad varandra säger och bemöta deras resonemang.