"Orkar någon kort presentera vad spelet handlar om, och hur systemet är uppbyggt?"
Sure! Spelvärlden heter Rokugan och är mer eller mindre ett mytologiskt Japan med en geografi som mer liknar Kina, men det är väl kul det med. Det är ett slutet rike omgivet av barbarer, ogästvänliga vidder och slemma monster så världens centrum ligger av förklarliga skäl på det civiliserade Rokugan. Kejsardömmet styrs av en kejsare fast nu de senaste åren har Shogunen fått ökade makt vilket lett till en del schismer.
Som om det inte var nog med att kejsaren och shogunen inte är bundis, så finns det blogsmagiker som är allt annat än snälla (de fyller rollen som kaoskultister), intrigerandes och frambesvärjandes österländska demoner.
En av de bättre beskrivningarna jag härt står faktiskt vår egen Archer för, han beskrev nämligen L5R som "WFRP fast Japan istället för Tyskland", och det ligger en hel del i det.
Spelarna gestaltar medlemmar ur samurajkasten (dock inte nödvändigtvis krigare, man kan även vara sådant som magiker, diplomat och lite annat mumsmums), vare sig från en samurajklan eller inte (ronin!).
Till skillnad från andra spel där man samlar på sig rikedomar genom att spöa monster så har monstren (oni, goblins och ogres mestadels) inga pengar och ens heder och rykte är viktigare än sådant ändå. Ens feodalherre tillhandahåller ens kläder, vapen, mat, utbildning och fickpengar, så vad skulle man med pengar till? Att ge en samuraj pengar är att förolämpa honom, skulle hans herre inte kunna försörja honom menar du? Duell!
Därför är det viktigare att följa bushido och agera ärofullt.
Spelsystemet är uppbyggt runt idén att du slår så många tärningar du har i grundegenskap (skala ett till fem) och färdigheten (skala ett till tio) i fråga och räknar så många tärningar som du har i grundegenskapen och sedan jämför mot ett Target Number (TN) som man ska slå över. Exempel: Bayushi Yuki skall hälsa på sin herre på ett artigt sätt. Hon har 3 i Awareness (den grundegenskap som bedöms mest lämligt just nu) och 4 i Etiquette och slår därför sju tärningar (3+4=7) och behåller tre av dem. Nu slog hon 2, 5, 7, 7, 8, 3, 9. Eftersom man ska slå så högt som möjligt så väljer Yuki att behålla 9, 8 och en av 7orna, vilket ger henne 24, vilket spöar svårighetsgraden som var 20 i detta fall. Allt går felfritt.
Hade nu Yuki velat visa sig på styva linan så hade hon kunnat höja svårighetsgraden och därmed gjort det svårare för sig men presterat bättre resultat, men det är överkurs nu.
Sedan tillkommer sådant som specialiseringar, om Yuki nu haft sådant.
Varje samurajklan har dessutom en kasse "skolor" som lär ut saker som fäktning, magi, diplomati, handel elle vad nu klanen nu anser vara viktigt. Är man en medlem av säg Bayushis fäktskola så agerar man snabbare än andra katanasvingare. Skolorna har fem grader och vareftersom man blir bättre så lär man sig ännu fler tricks och knep från ens skola. En diplomat får vigare munläder och fler hållhakar på folk, en krigare lär sig dra svärd snabbare, anfalla fler gånger eller parera som en djävul till exempel.
Öh.. det är en hel del att berätta.
Länk till recension, och
ytterligare en!
Har du fler frågor om vadsomhelst som gäller L5R svarar jag glatt, de tär nog ett av mina favoritspel så...
Storuggla, full metal kimono