Nekromanti Legend of the five rings (L5R) 2nd ed

Storuggla

Champion
Re: Hur använda Scorpions?

"Tackar, då tror jag vi kan lösa problemet med Scorpion Clan."

Heh... något mer? ^_-

Storuggla, rör inte liken

Archer

Swashbuckler

Inget för tillfället, men det kommer nog.

Inser det kommer bli svårt att introducera spelarna till en kampanjvärld som är fullkomligt främmande för dem (asiatisk världsbild, ettikett, värderingar, etc). Får hålla tummarna för det bästa, ska följa ditt råd om att ge dem en kopia av Bushido delen, och sedan berätta en del om världen för dem (samt vara tolerant i början).

Storuggla

Champion

Sen kan du ju låta dem se på Sju Samurajerna, Yojimbo, Shogun och andra samruajrullar. Kan kanske funka :gremwink:

Storuggla, hade nog tur med en av sina spelare

Troberg

Sinister eater

Herr Nils som älskar miserabla snedögda bönder.
Vilket spontant får mig att tänka på John Lennons (troligen) oavsiktliga dubbeltydighet i texten till 'Working class hero':

"But you are still fucking peasants, as far as I can see".

I dag var mina skämt låga, till och med enligt min standard...

Archer

Swashbuckler

Tvingade dem igenom De Sju Samurajerna. Spelaren som ska spela scorpion tyckte den var tråkig (han föredrar shoguns assassin). Han hade samma åsikt om shogun (den vägrade han att se på grund av tråkigheten), så jag börjar undra om detta är rätt genre för honom.
Övriga spelare är måttligt intresserade av shogun, 7 samurai, etc.

Storuggla

Champion

Hmm. Tja, det är ju en himla skillnad på rolspel och film, förvisso (inget ont om Shoguns Assassin). Man vet aldrig innan man testat det, eller hur? :gremwink:

Storuggla, gillar tillexempel... öh... varmkorv o_o

Storuggla

Champion

"Får använda scorpions list och lions mod"

Eller rent av Mantis pengar :gremwink:
Nä, men klanerna är ju gjorda så lägligt att alla kan ha en favvoklan. Vill man slå fula saker i uhuvudet - Crab. Vill man utforska bibliotek eller leka magiker - Fenix. Vill man leka tibetansk munk som gillar gåtor - Draken. Vill man vara lömsk - Skorpion. Vill man ha en stor häst och vara lite gaijin - Enhörningen. Vill man vara stor krigare - Lejon. Vill man vara... uh... hovtönt - Tranan. :gremwink:

Storuggla, en smak för alla åldrar

Feliath

Swashbuckler
Oerhörda skurk! ;-D

Vill man vara... uh... hovtönt - Tranan.
Smädar du Tranan? Oerhört! Vänta bara, så ska jag skicka mina Kakita-iaijutsumästare på dig och hugga dig till slarvsylta - civiliserad sylta :gremwink:

Tranan passar om man vill spela en riktigt snorjävla fokuserad Kensei, tycker jag. Eller om man vill spela Ukyo från Samurai Shodown-spelen, som har en misstänkt Crane-lik estetik långt innan kortspelet ens kom :gremsmile:

/Feliath - Tranan är halva behållningen med L5R, ju :gremlaugh:

Storuggla

Champion
Re: Oerhörda skurk! ;-D

"Tranan passar om man vill spela en riktigt snorjävla fokuserad Kensei, tycker jag. Eller om man vill spela Ukyo från Samurai Shodown-spelen, som har en misstänkt Crane-lik estetik långt innan kortspelet ens kom "

Eller om man vill vara en "ladykiller" så att säga. Får inte de köpa Bentens Blessing billigt va? :gremwink:

Storuggla, minns att Scorpions får köpa Bentens Blessing och Dangerous Beauty till paketpris o_O;

Archer

Swashbuckler
Re: Oerhörda skurk! ;-D

Crane har en viss stil som jag gillar, men det samma gäller alla klanerna. Crane och Scorpion är väl mina främsta favoriter.

Archer

Swashbuckler
Re: Minor clans?

hmm, är ganska uppenbart hur man skapar en rollperson från en major clan (observera, har inte läst hela boken än), men vilka riktlinjer ska man använda för de mindre klanerna? finns ju inte så mycket att gå på när det gäller schools osv.