Re: Manne Ek
Manne tittade på alven. Vad skulle hända nu. Han visste inte, Helen var här. Han var nog säker. Alven, den gammle mannen och Helen satt alla på varsin stol kring hans säng. Han slöt ögonen. Men öppnade dem igen när den gammle mannen tog till orda.
-"Mitt namn är Edor, och det här" Han nickade mot alven " är min vän Lunerian... Du kan vara lugn, jag gav dig lite helande medel. Ditt ben..." Manne försökte sätat sig upp, men smärtan var för stark, så han sjönk stönande ner i bädden. "... Tycks vara brutet" Fortsatte Edor.
Manne tittade på alven, som nu slutat sjunga.
-"Förlåt mig..." Mummlade han, och vågade inte möta alven med blicken. Alven gav honom ett varmt leende.
-"Det gör inget, jag har mig själv att skylla." Han log, och suckade. "Jag borde vart vänligare, men tre dags färd utan mat..." Hans leende stelnade... "Vi får tacka fröken Helen här för maten och sängarna vi fick sova i." Han log mot Helen, som rodnade djupt och började pilla på sin klänning.
"De, va så lite herr Lunerian" sa hon, och kikade försiktigt upp på alven.
Manne skrattade. De här männen var ju vänliga. Och alven? Han så inte lika farlig ut som i drömmen om gränden... Om det nu var en dröm... Han tittade på alven som satt och små pratade med Helen, Lunerian började sedan sjunga en vacker visa på alvernas melodiska språk.. Manne kände sömens grepp om sig, han var verkligen trött...
Han slöt sina ögon, och somnade till alvens sång.