Re: Sidospår/Trådkapning (Halv-OT)
När jag tänker närmare på saken så känns det som vissa scifisettings krackelerar där med, t ex Babylon 5.
Men det finns också massor av SF som funkar utmärkt ur den synvinkeln. Några exempel:
Farscape (allt går åt helvete för huvudpersonerna, men världen påverkas inte nämvärt)
Star Trek (påverkar något någonsin världen där?)
Firefly (sorgligt underskattad serie ur rollspelssynpunkt)
Stargate (so what om världen förstörs, det finns fler)
Lexx (heck, man behöver inte ens bry sig om att sakerska hänga ihop)
X-Files (det finns alltid fler konspirationer)
Starhunter (huvudpersonerna driver mest omkring utan att påverka världen, synd att de gjorde en fuling i säsongsskiftet (fast inte lika ful som Witchblade...))
Jeremiah (originalet alltså, inte TV-serien)
Cowboy Bebop (en orgie i oepiskhet, jag menar, ett helt avsnitt om vad som glömts i kylen...)
Alien Nation (Nära framtidsrealism med aliensare)
Dark Angel (intressant värld, inge världsomvälvande händelser)
Highlander (fattar fortfarande inte varför WW inte snott det konceptet, hade passat dem perfekt)
Space 1999 (hände sällan något bestående där)
Odyssey 5 (se kommentaren vid X-files)
Quantum Leap (har gjort resetknappen mellan avsnitten till en konst)
Robocop (har inte ens kommit på om den har någon handling)
Starship Troopers (militär action utan övergripande sammanhang)
Total Recall 2070 (Noir i SF)
Tremors (heck, genomsnittliga karaktärer är ju som Burt Gummer ändå)
Det här är bara TV-serier. Börjar man titta på filmer kan man säkert hitta fler, men jag tycker att det är sällan en film ger tillräckligt mycket för att bygga en hel spelvärld på.