Nekromanti Legolas kicks as in a fight with Luke. But why?

Klon

Hero
Säker?

Jagg vill minnas att det fanns något innan D&D...
inte för att jag kommer på namnet eller orkar bry mig för tillfället, vet nån så informera gärna, vem vet, dett kanske är ett av de ytterst få tillfällena jag har fel =P

Krille

Super Moderator
Stensäker

"Jagg vill minnas att det fanns något innan D&D..."

Gamla Chainmail var ju figurspel, och även det var fantasy.

Traveller var dock inte långt efter, men det kom senare än D&D.

Klon

Hero
nå... möjligt

Nå, var ju inte helt säker på det som sagt...
att det första rollspelet var fantasy rådde det dock inte tvivel om, för min del.

Sen så tror jag inte att det är så enkelt som att alla jämför mot det, det är en alldeles för grov förenkling.

De som aldrig spelet eller ens sett det då?
Kan med gott samvete säga att jag aldrig gjort det, och inte på något vis har intresse av det heller. Jag har således aldrig någonsin jämfört något Rollspel med D&D, svårt att jämför med nått man inte spelat.

Möjligen kan det vara så att de som gör spelen är gamla uvar som har den jämförelsen i bakuvudet, men eftersom det görs SciFi-rollspel med så tror jag inte att det spelar så stor roll om de själva tittar på det med D&D ögon. Potenciellt gör ju inte den som spelar spelet det alls

Krille

Super Moderator
Re: nå... möjligt

"De som aldrig spelet eller ens sett det då?"

De har säkert råkat ut för någon av dess kloner eller avkomlingar istället, vilka också var fantasy ety de följde samma spår som deras anfader. Runequest eller Drakar&Demoner, till exempel.

Den trend som jag tyckte mig se var att D&D kom, och så plagierades det. Som resultat fick vi tre fantasykloner och en klon av annan genre. Det gör att det finns fyra fantasykloner och en SF-klon. När dessa klonades så uppstod samma förhållande, fast den här gången med skräck. Nu hade vi plötsligt 16 fantasy-kloner, tre SF-kloner och en skräckklon. Sen har förhållandet fortsatt, vilket gör att det är ca 75% chans att det första rollspel som någon provar är fantasy.

Nightowl

Champion
Re: nå... möjligt

Den trend som jag tyckte mig se var att D&D kom, och så plagierades det.
En annan viktig historisk faktor är att D&D spelades och spriddes bland folk som framförallt var intresserade av A, fantasy och B, wargaming - och den gruppen folk överlappar inte med SF-fandom, den grupp från vilken man borde vänta sig entusiasm över SF-betonade spel.

Det finns och fanns stora grupper inom SF-fandom - jag upprepar, de mest intresserade och engagerade, de som kunde ha startat en speltrend - som avskyr fantasy, särskilt den sword n' sorcery som Gygax och gänget gillade, eftersom de tyckte det var ovetenskapligt och orealistiskt och fan och hans moster. De tog följaktligen inte i eländet, och blev inte en del av den extelligens som fanns på området.

Jämför med dataspel: SF-spel av typen 'skjut ner aliensarna!' kom innan fantasy-rollspel (som var inspirerade av redan exísterande bordsrollspel), och följaktligen finns lång ifrån samma dominans där.

Underskatta inte de gamla rävarna (eller uvarna, i mitt fall).

Erik

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Lysesvärd vs Pilbåge

Episod III vs hela Trilogin? inte en chans. Ringen-trilogin vs. alla 6 episoderna av Star Wars?

Nej! Och åter nej. Ringen är filmhistoria. Det är Star wars också men aldrig i samma klass. Det går inte att nå dit. Och som jag sagt. Jag förespråkar scifi (annars skulle jag inte skrivit 1000 tals sidor om det) men jag kan inte se samma stora expic saga i Star wars som lotr. Aldrig. DE tre första Star wars är också bättre storymässigt än de 2 första. Effekterna är självklart bättre i 1 o 2.

Å andra sidan är miljöerna i 4,5,6 härligare än i 1 och 2. Kanske bortsett från gladiator spelet i 2:an... Eller jag vet inte.

Klon

Hero
Rymdspel

Jämför med dataspel: SF-spel av typen 'skjut ner aliensarna!' kom innan fantasy-rollspel (som var inspirerade av redan exísterande bordsrollspel), och följaktligen finns lång ifrån samma dominans där.
Nja, jag tar det inte som helt otroligt att fler av den grupp personer du snackar om var intresserade av datorer och datorspel, men en av de främsta grunderna till att de första datorspelen var just "rymspel" (jymdspel) hade tekniska begränsningar till rund, och kreativa med för den delen.

För det första så hade du din svarta bakgrund, och dina vita sprites, eller vad man nu vill kalla dem. (de använde ju inte riktigt samma metod för att printa saker på skärmen som idag, i vilket fall inte spel som pong)

Rymdspel var enkla att göra, grafiken krävde inte så mycket, det var trots allt hganska lätt att acceptera att en triangel var ett rumdskepp, eller att de konstiga sakerna som arbetade sig nedåt för skärmen var "aliens"...

fantasy behöver lite mer än de enkla elementen som krävdes för rymdspel av olika salg, vet att det var nån herre, som jag oturligt nog inte finner namn på nu, som hade sagt att det troligen inte gick att göra andra spel än just rymdspel, och att folk inte ville ha dem, detta var ju när den typen av spel var som mest populära skall tilläggas

Klon

Hero
Plagiat i all ära men...

Jag kan mycket väl tänka mig att flera såg D&D och villa ha sin egen version av det, och därför tog den billiga vägen... Däremot så är jag inte lika säker på att spelen när de sedan själva utvecklades är lika mycket ett plagiat eller en klon (typiskt att du skulle dra in just det ordet).

I vilket fall så blir det ändå i sammanhanget ganska irrelevant, även om jag spelar ett spel som tagit det mesta från D&D så bli D&D ändå inte en måttstock för min del. Det kan det aldrig bli efetrsoim jag inte spelat det. Skulle jag i nuläget göra det så tror jag knappast att det skulle bli det helelr, eftersom jag då skulle jämföra det mot vad jag spelat hittills.

Krille

Super Moderator
Re: Rymdspel

"fantasy behöver lite mer än de enkla elementen som krävdes för rymdspel av olika salg, vet att det var nån herre, som jag oturligt nog inte finner namn på nu, som hade sagt att det troligen inte gick att göra andra spel än just rymdspel, och att folk inte ville ha dem, detta var ju när den typen av spel var som mest populära skall tilläggas"

I sammanhanget måste Nethack, Moria och Rogue nämnas, tre tunnelröjarspel som var stenhårt inspirerade av D&D och som gick ut på att ens tappra snabel-a skulle ner i ett grottsystem bestående av rum uppbyggda av "." och korridorer uppbyggda av "#" och... tja, röja monster. Dessa fanns på gamla textterminaler och spreds snabbt över diverse nätverk. Jag tror faktiskt inte att det fanns en enda textterminal eller C-kapabelt datorsystem som de inte var portade till.

Krille

Super Moderator
Re: Plagiat i all ära men...

"Jag kan mycket väl tänka mig att flera såg D&D och villa ha sin egen version av det, och därför tog den billiga vägen... Däremot så är jag inte lika säker på att spelen när de sedan själva utvecklades är lika mycket ett plagiat eller en klon (typiskt att du skulle dra in just det ordet)."

Okej, plagiat och klon är kanske lite starka ord, men "kraftigt influerade av" stämmer nog definitivt bättre.

I vilket fall som helst, titta tillbaka på spelhistorien om du inte tror på mig. 75% av de rollspel som gavs ut under de första åren var fantasyrollspel, 25% var det inte. Nånting måste ha gjort fantasygenren så dominerande inom rollspel, annars hade det inte hänt. Jag tror inte att genren lämpar sig sämre för SF än fantasy, så jag tror helt enkelt på helt vanlig influens. Det fanns mer fantasyspel att influeras av, så en större andel av de nya spelen var fantasyinfluerade, och på den banan förblev det.

En annan sak som är ganska talande för detta är rollspelsmakarforumet. Ibland dyker det in nya killar där och säger att de ska skapa ett nytt rollspel och vill ha hjälp med det. För oss gamla kufar som har sett allt och gjort allt så är det totalt omöjligt att veta vad det är de vill ha hjälp med, men när man pressar dem lite så vill de ha hjälp med nya raser, ny magi, vapen och namn till sitt - just det - fantasyrollspel. För dem är det självklart att ett nytt rollspel är fantasy. Se, de är nämligen också influerade av fantasyns dominans inom mediet.

Precis som nya spelskapare under sjuttiotalets början, för övrigt.

Klon

Hero
Re: Plagiat i all ära men...

Okej, plagiat och klon är kanske lite starka ord

tja, dels det, men jag var lite lustig av mig och refererade till mitt användarnamn =P

I vilket fall som helst, titta tillbaka på spelhistorien om du inte tror på mig. 75% av de rollspel som gavs ut under de första åren var fantasyrollspel, 25% var det inte. Nånting måste ha gjort fantasygenren så dominerande inom rollspel, annars hade det inte hänt. Jag tror inte att genren lämpar sig sämre för SF än fantasy, så jag tror helt enkelt på helt vanlig influens. Det fanns mer fantasyspel att influeras av, så en större andel av de nya spelen var fantasyinfluerade, och på den banan förblev det.

Jo jo, självklart... i början var de säkert ganska lika D&D med, det jag försöker säga att än om de är i samma genre så har de inte gått exakt samma väg efteråt.

Fantasy är mer etablerat och eftersom det finns fler fantasyrollspel så kommer ju de flesta i kontakt med dem och vill de göra eget börjar de gärna där.

Jag å andra sidan gör bara konstiga rollspel :gremwink:

Klon

Hero
Re: Rymdspel

Jo, men de är ändå i sammanhanget ganska sena...

I vilket fall så har SciFi bra mycket starkare fotfäste i datorspelen än i rollspelen vilket nog har en del att göra med de tidiga spelen...

Klon

Hero
Felinformerad....

ack tyvärr så tror jag du är lite felinformerad...
För det fanns nämligen ett spel som pong byggde på redan, alltså ett tidigare datorspel vilken omkulkastar din lista en aning, nämligen tennis for two...

Sen så fanns både space wars och computer space då med, vilket ju gör att det blir tre spel innan pong där, de andra två spelen har jag ingen koll på, så där har jag ingen aning....

Colossal cave har jag hört talas om, men inte mycket mer än så