Re: Plagiat i all ära men...
"Jag kan mycket väl tänka mig att flera såg D&D och villa ha sin egen version av det, och därför tog den billiga vägen... Däremot så är jag inte lika säker på att spelen när de sedan själva utvecklades är lika mycket ett plagiat eller en klon (typiskt att du skulle dra in just det ordet)."
Okej, plagiat och klon är kanske lite starka ord, men "kraftigt influerade av" stämmer nog definitivt bättre.
I vilket fall som helst, titta tillbaka på spelhistorien om du inte tror på mig. 75% av de rollspel som gavs ut under de första åren var fantasyrollspel, 25% var det inte. Nånting måste ha gjort fantasygenren så dominerande inom rollspel, annars hade det inte hänt. Jag tror inte att genren lämpar sig sämre för SF än fantasy, så jag tror helt enkelt på helt vanlig influens. Det fanns mer fantasyspel att influeras av, så en större andel av de nya spelen var fantasyinfluerade, och på den banan förblev det.
En annan sak som är ganska talande för detta är rollspelsmakarforumet. Ibland dyker det in nya killar där och säger att de ska skapa ett nytt rollspel och vill ha hjälp med det. För oss gamla kufar som har sett allt och gjort allt så är det totalt omöjligt att veta vad det är de vill ha hjälp med, men när man pressar dem lite så vill de ha hjälp med nya raser, ny magi, vapen och namn till sitt - just det - fantasyrollspel. För dem är det självklart att ett nytt rollspel är fantasy. Se, de är nämligen också influerade av fantasyns dominans inom mediet.
Precis som nya spelskapare under sjuttiotalets början, för övrigt.