Nekromanti Legolas kicks as in a fight with Luke. But why?

Troberg

Sinister eater
Re: Upplysning

"Robocop (har inte ens kommit på om den har någon handling)"

Ja, det har den.
TV-serien? Inte filmerna alltså, utan TV-serien? Jag trodde att den bara var en ursäkt för special effects-killarna att få leka med pyroteknik?

Pendragon

Swashbuckler
Re: Sidospår/Trådkapning (Halv-OT)

Jo det var liksom det jag menade. B5 tog jag mest upp för att belysa att allt var ok bara för att det var Scifi. Tack för att du belyste det som skulle vara min poäng. Eller så gjorde du den åt mig.Oavsett vilket kom den fram.

Tackar.

/Joel

Troberg

Sinister eater
Re: RIP? [OT]

Det enda som Star Wars har gemensamt med Den vilda flykten är två lustiga pajasar, en sessa och en överdängare på svärdsfäktning.
Nu är det ett tag sedan jag sett endera filmen, men jag har ett distinkt minne av att det var mer än så.

Min minnesbild är att det är mer i stil med Yojimbo kontra Last Man Standing kontra Last Man Standing (den har filmats två gånger) kontra För en handfull dollar kontra Striden om Ura. Alla de filmerna, trots olika epoker och miljöer, är lätt identifierbara som samma story.

Troberg

Sinister eater
Re: Sidospår/Trådkapning (Halv-OT)

Tack för att du belyste det som skulle vara min poäng. Eller så gjorde du den åt mig.
Tja, egentligen ville jag bara skryta lite om min exceptionella samling science fiction producerad för TV.

Krille

Super Moderator

"Nu är det ett tag sedan jag sett endera filmen, men jag har ett distinkt minne av att det var mer än så."

Det är det inte.

Jo, f'rexten, de har en sak till gemensamt: de lustiga pajasarna käbblar i båda filmerna.

"Min minnesbild är att det är mer i stil med Yojimbo kontra Last Man Standing kontra Last Man Standing (den har filmats två gånger) kontra För en handfull dollar kontra Striden om Ura. Alla de filmerna, trots olika epoker och miljöer, är lätt identifierbara som samma story."

Du glömde Korpen flyger.

Troberg

Sinister eater

Du glömde Korpen flyger.
Korrekt. Jag menade alltså:

Min minnesbild är att det är mer i stil med Yojimbo kontra Last Man Standing kontra Last Man Standing (den har filmats två gånger) kontra För en handfull dollar kontra Striden om Ura kontra Korpen flyger. Alla de filmerna, trots olika epoker och miljöer, är lätt identifierbara som samma story.

Det finns säkert fler, någon som kommer på några? Det är en ball historia ur rollspelssynpunkt, så jag ser gärna fler varianter.

Johan K

Gammal & dryg
Bra fråga...
En teori kan ju vara att många fler kan ha hört talas om Tolkien & hans verk än vad man har hört talas om Asimoov eller någon sådan författare...
En påverkan som kan ju åxå var filmer, känns lite som både scifi & fantassy har ett bra utval av bra filmer som t. ex Sgaan om ringen-fimerna & Star Wars..

/ Johan K, spånar lite fritt & samtidigt försöker bräcka Arvidos att vara skäggigast på wrnu... :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Because Luke has a silly haircut!

Varför är fantasy så mycket större än scifi? Alla teorier välkomnas.
Massa teorier:

FILM
Här skulle man kunna tro att science fiction är en större genre än fantasy, men så är det inte riktigt. Mycket av det som av vanliga icke-nördar klassas som science fiction är egentligen fantasy med strålpistoler. Orsaken till att det är så är antagligen att science fiction-ytan ser ballare ut än fantasy-ytan, men det påverkar inte den historia man vill berätta. Fantasy är den större genren för att dess historier är enklare att berätta, och film är inget medium som lämpar sig för komplicerade berättelser.

LITTERATUR
Fantasy är större, speciellt på svenska, eftersom det krävs mindre jobb från läsaren för att läsa fantasy än science fiction. (Det är i alla fall vad jag inbillar mig,)

ROLLSPEL
Fantasy är större, eftersom det råkade komma först. Dessutom är det lättare att spela och spelleda fantasy. För att sätta sig in i en science fiction-värld måste man nämligen lägga till saker som inte finns i vår värld och se vilka konsekvenser de får, medan man i fantasy snarare måste ta bort saker (som skolväsende och tunnelbanor). De saker man eventuellt lägger till i fantasyvärlden behöver inte alls få något genomslag. Det kan till exempel finnas magiker, men världen ser trots det inte annorlunda ut än vår egen medeltid.

/tobias, spekulerar vilt

Troberg

Sinister eater
En påverkan som kan ju åxå var filmer, känns lite som både scifi & fantassy har ett bra utval av bra filmer som t. ex Sgaan om ringen-fimerna & Star Wars..
OK, du bad om det. Kan du komma på fler exempel på fantasyfilmer som är bra? Skriver man "tex" så antyder man att det finns fler exempel, upp till bevis.

Sedan tycker jag att det är synd att Star Wars får representera SF på film, den är rätt så kass egentligen och det finns mycket bättre.

Johan K

Gammal & dryg
Några som jag gillar...

OK, du bad om det. Kan du komma på fler exempel på fantasyfilmer som är bra? Skriver man "tex" så antyder man att det finns fler exempel, upp till bevis.
Visst så kan jag nämna några fler filmer som jag gillar...

* Search for the holy Graal med Monty Pytongänget. Det är en helt klart kul & sevärd film som har en humor som passar mig.

* Dragonheart , tror att den heter så iaf.. Såg den för nått år sedan & den var trevlig att se.. Ite så superseris & sådant.

Senså är det en film till som jag tänkte nämna, men tyvärr helt glömmt titelen... :gremblush:

Krille

Super Moderator
Ett par till...

10th Kingdom
Dragonslayer
Conan the Barbarian
Labyrinth
The Dark Crystal
Willow
A Chinese Ghost Story
Ladyhawke

chrull

Stockholm Kartell
förresten...

tråden hör INTE hemma här. flyttas till kulturforumet.

c

Pom

Swashbuckler
Legolas the Loner

OK, du bad om det. Kan du komma på fler exempel på fantasyfilmer som är bra?
Du har helt rätt i det du implicerar. Det finns väldigt få fantasyfilmer som anses som riktigt bra av icke- fantasyälskare. LotR-filmerna är undantag, inte unika undantag, men ändå undantag.

Pom

Swashbuckler
Re: Chakram vs Phaser

Fantasy har i och för sig ingen självskriven tvåa som Sci-Fis Star Trek. Det närmaste vi kommer blir väl Xena... :gremtongue:
Jamen absolutmenvisst! :gremlaugh:

Men konkurrensen bland TV-serier i fantasygenren är inte direkt mördande.

Troberg

Sinister eater
Re: Några som jag gillar...

* Search for the holy Graal med Monty Pytongänget. Det är en helt klart kul & sevärd film som har en humor som passar mig.
Iofs, men jag måste erkänna att jag aldrig sett den eller Arthurlegenden som fantasy, lika lite som jag ser Röde Orm eller Beowulf som fantasy.

* Dragonheart , tror att den heter så iaf.. Såg den för nått år sedan & den var trevlig att se.. Ite så superseris & sådant.
Underhållande, men inte ens i klass med med genomsnittet på SF-filmer, trots hollywoods mediokra insats på området. Jag tycker den kändes som om den var producerad för TV.

Senså är det en film till som jag tänkte nämna, men tyvärr helt glömmt titelen...
OK, den är bra! Det finns en del bra fantasy trots allt.

Troberg

Sinister eater
Re: Ett par till...

10th Kingdom
Inte direkt klassisk fantasy, snarare äventyrsfilm kombinerad med lite drift med Grimm.

Dragonslayer
Har inte sett den, såvida det inte var den där man krigar mot drakar i London.

Conan the Barbarian
Sådär. Definitivt inte i klass med motsvarande placering på SF-toppen.

Labyrinth
Såg den nyligen. Har du en aning om hur gammal den känns?

The Dark Crystal
OK, den är bra. Den har dessutom släppt de traditionella fantasykoncepten lite.

Är det bara jag som tycker att den är en ren barnfilm?

A Chinese Ghost Story
Är inte tillräckligt insatt i kinesisk berättarteknik för att avgöra om det är fantasy eller bara en traditionell historia.

Ladyhawke
Bra film (Rutger Hauer är ju med), men är den fantasy? Jag tycker den har mer drag av äventyrsfilm/swashbuckling i en underförstått historisk miljö med vissa övernaturliga inslag.

Insignia

Swashbuckler
Re: Upplysning

Försökte svara medan min dator bråkade med mig förut, men det verkar inte ha gått fram.

"TV-serien?"

Jag uppfattade inte att det var den du var ute efter - jag tänkte på filmen, jag. Serien orkade jag inte se färdigt, så jag har ingen aning.

Insignia

Swashbuckler
Re: Ett par till...

"Willow
Är det bara jag som tycker att den är en ren barnfilm?"

... och en barnfilm kan per definition inte vara bra, eller hur resonerar du? :gremconfused: