Nekromanti Lemuria -- d20 på svenska -- går framåt

Nightowl

Champion
Lemuria-inspiration...

I det utkast jag sett nämnde ni att Tintins illustrationer var bra för att visa hur saker och ting såg ut, men att man skulle akta sig för stilen eftersom det var slapstick. Men kolla in intrigerna också - konflikten mellan de latinamerikanska länderna i Det Sönderslagna Örat , inklusive krigshetsande vapenhandlare, låter utmärkt lemurisk.

Erik

Krille

Super Moderator
En halvgammal rävs betraktelse

"Så, är pulp något jag helt och hållet inbillat mig, eller vad menar ni med det - och med 'dieselPUNK'?"

För min del så är det något så här:

Pulp innebär helt enkelt fartfyllda äventyr. Det är hisnande jakter, coola stunts, och framförallt aldrig en lugn sekund. Däremot behöver det inte vara våldsamt eller kamp.

Ta en titt på Indiana Jones. Visst, den har sin beskärda del våld, men är det för våldet man kommer ihåg den? Näe, det finns ett krogslagsmål i Nepal, en klase våldsamma araber på en marknad, pistol-mot-scimitar-duellen, en massa slagsmål på en truck och en knytnäve i en ubåtsbunker. Men faktum är att det mestadels är list och kvicktänkthet som tar Indy ur farorna, inte hans pistol.

Punk innebär för mig att inte låta etablissemanget diktera villkoren. Man står för sig själv, helt enkelt. På sjuttiotalet var punken en reaktion mot Thatcher, i cyberpunken var det en reaktion mot megaföretagen, och det vetefaen om inte kolonisten i amerikanska Västern var en punk-liknande reaktion mot monarkin. Det är lite ur samma synvinkel som jag ser punken i dieselpunken.

Vindhand

Myrmidon
Re: Inte samma sak

Det vetefan. Det kanske inkluderar folk som J. Stalin och A. Hitler, men en mängd smådiktatorer oavsett position på vänster-högerskalan har nog mest varit ute efter att roffa åt sig - nån kallade t.ex. Papa Doc Duvaliers styre på Haiti för 'kleptokrati', och det stämmer väl ganska bra.

Mjo, men han tyckte nog att han förtjänade det :gremsmile:

På något sätt skräms jag mer av idealitiska tyranner; den som ärligt anser att han gör mänskligheten (eller de rena arierna, eller vad det nu är) GOTT genom att tortera och mörda och förtrycka är liksom hemskare än den som gör det av maktlystnad eller girighet.

Oh ja. Egoism blir aldrig lika storskaligt som "jag skall förändra världen till det bättre".

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: En halvgammal rävs betraktelse

Krille och jag drar åt samma håll, om än med lite olika ordalydelser.

Nightowl

Champion
Indy-våld

Jag håller nog med, men hittills har det mer låtit som ideologisk strid på kniven. Fast Indy tar en hel del smällar - titta t.ex. i den andra filmen. Det går inte länge innan det är action och spring och faktiskt en hel del nävar i luften. Rent tekniskt skulle detta i Modern antagligen klaras av med reglerna för slagsmål/brawling (jag vet att jag NÅGON gång tidigare utrett hur våld egentligen hanteras i film och att rollspel sällan klarar av detta).

Erik

Nightowl

Champion
Re: OK, mer Lemuria-snack... (och ON-topic...)

Man måste inte ha med dem och jag ser inte poängen med dem heller.
Kan man inte skippa dem då? Folk kommer ju att läsa in en massa skit i alla fall, kan man inte dra ned på frekvensen?

Erik

Staffan

Myrmidon
Re: Alignments och ideologier

Nu är du lite orättvis mot d20 Modern. Alignments finns inte där på samma sätt som i D&D. Vad som finns är "allegiances" - man väljer ut tre saker man jobbar för/tycker är viktiga. Exempel på dessa är D&Ds alignmentdelar (good/evil/law/chaos), men andra allegiances som funkar minst lika bra kan vara olika organisationer, ideologier, eller liknande.

Krille

Super Moderator
Det låter rätt bra

Jag tycker faktiskt att det låter rätt bra. Det behöver testas och balanseras, förstås, men principen är inte särskilt dum alls.

anth

Vetefan
Re: Det låter rätt bra

Varför inte HP = 10 + CON-modifier istället för CON?

I d20 bygger de flesta saker på ability-modifiers och inte på ability scores, varför inte fortsätta i den andan?

Nightowl

Champion
För att det skall finnas NÅN anledning att slå CON

Istället för CON-bonus, menar jag? :gremsmirk:

Mer seriöst, Anthraxus har en poäng. Dessutom undviker man folk med HP 3-18 och får istället HP 6-14.

Det vore dock kul med något Feat som kunde ge någon extra Hit Point - +3 för Toughness är ganska mycket i sammanhanget, kanske +1.

För att representera killar som thuggeen som for en slägga i skallen i De Fördömdas Tempel och så, vore det bra om man kan boosta det hela litegrann, även om man inte får HP varje level. Man bör inte kunna ta det mer än en eller två gånger (bestämt av CON?), emellertid.

Erik

anth

Vetefan
Re: Feat, toughness

Det vore dock kul med något Feat som kunde ge någon extra Hit Point - +3 för Toughness är ganska mycket i sammanhanget, kanske +1.
+1hp +1fortitude, för att få lite "balans" :gremsmile:

Archer

Swashbuckler
Re: Förslag angående Hitpoints.

Förslag:
Hp baseras på CON och Size:

Tiny = Con/4 (avrundas nedåt)
Small = Con/2 (avrundas nedåt)
Medium = Con
Large = Con x 2
Huge = Con x 4
osv.

Om man får en smäll som orsakar mer än Threshold (Con/2) får man göra ett Fortitude Save mot DC 10 + Damage orsakad. Misslyckas detta slaget förlorar man medvetandet på grund av smärta/chock/blödning.

Exemplet med Thugeen som diskuterades skulle då troligen fungera att om man tar Featen Toughness så ger den inte bonus på Hitpoints, utan istället får man +1 på Fortitude Save för att stå på benen och behålla medvetandet.

En viktig sak är ju också att normala obeväpnade attacker i D20 gör Subdual damage, vilket innebär att man tuppar automagiskt av när man har fått lika många poäng eller fler Subdual än vad man har Hitpoints. Så knytnävsslagsmål kommer att vara betydligt längre än slagsmål med svärd till exempel.

Nightowl

Champion
Re: OK, mer Lemuria-snack... (och ON-topic...)

Det står uttryckligen att alignments inte används i Lemuria.
Missförstå mig rätt, men du räknade själv upp ett antal 'allegiances' man kunde ha. I d20 Modern används inte alignments över huvud, men man kan sas ha olika anknytningar, som redan i d20 Moderns regler sägs inte behöver vara standardgrejer som 'good' eller 'chaotic', utan kan vara grejer som 'CIA', 'SKTF' eller 'Illuminati'. Jag tog för givet att det du räknade upp var dylika, och undrade om man behövde stödja den regeln med dylika uttalanden över huvud taget. Då minskar ivrigt risken att stöter sig med någon över huvud taget. Att räkna upp X livsåskådningar och koppla dem till badpojkarna* är bara ett steg åt sidan från att säga 'domhära är evil '.

Erik

*The bad guys