Nekromanti Lemuria -- d20 på svenska -- går framåt

CEMaul

Veteran
Re: Alignments och ideologier

OK det blev kallat arbetskraft i Sibirien i stället... :gremcool:

utan returbiljett...

Troberg

Sinister eater
Förlåt, jag kunde inte låta bli...

Jodå, detta är en grundsten inom den liberala ideologin. John Stuart Mill, socialliberalismens föregångsman, framhävde vikten att åsikter skulle få tävla fritt med varandra i den intellektuella debatten, för att då skulle man lättare kunna finna deras starka och svaga punkter.
Den är för klockren för att jag ska kunna låta den passera. Jag behöver inte ens ta till ytterligheter i stil med Stalin-jämförelserna. OK, here goes:

Men Manchester-liberalerna då?

Den där var så skön att om den hade varit skönare hade jag behövt byta brallor. :gremgrin:

IIRC, varken Marx eller Lenin höll med om detta. På 1930-talet var censur ett betydelsefullt politiskt redskap för kommunister och fascister, medan socialdemokrater, liberaler och konservativa förespråkade yttrandefrihet.
Yttrandefrihet var ganska nytt och outvecklat på den tiden, oavsett land och styre (titta på Special Powers Act...). Se det som olika långt gången evolution bara.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Förlåt, jag kunde inte låta bli...

Men Manchester-liberalerna då
Var Manchester-liberalerna motståndare till yttrandefrihet?

(Jag minns faktiskt inte. Jag läste ideologihistoria vårterminen 1981, så minnesbilderna har bleknat, och jag har inte kursböckerna tillgängliga just nu.)

Skillnaden på Manchester-liberaler och socialliberaler bör väl jämställas med skillnaden mellan kommunister och socialdemokrater. (Den satt bra den också. :gremwink: )

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Okej, nu får ni skärpa er.

Back on topic, det vill säga d20, D&D eller Lemuria d20.

Fimpa politken, eller ta den privat. Detta börjar bli tröttsamt för mig som måste läsa varenda jävla inlägg för att kolla att ni uppför er.

Back on topic, tack.

Magnus

trött moderator

Troberg

Sinister eater
Re: "Screw you guys, I'm going home"

Det märks inte.
Jag har hållit mig bort från politiken (bortsett från lite allmänbildning när det gäller att skingra myten om Stalins överdrivna illdåd (han illdådade, men inte i den skalan)) och en totalt klockren skrevspark som jag fick en så fin inbjudan till att jag inte kunde låta den passera. I övrigt har jag bara stått för lite brus om superhjältar och annat harmlöst.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
OBS! Meddelande till alla som postar i denna tråd

Denna tråd är ETT enda orelaterat inlägg till ifrån att bli låst.

Den har spårat ut så mycket att den och jag lider stora OT-kval, som ni kan avhjälpa genom att ta OT-snack i vrållådan, eller privatmessa varandra.

Magnus

Mekanurg

Puttar på

Jag vill debattera 30-tal och Lemuria, men arrggh det blir svårt när deltagare känner sig personligen drabbade av saker som handlar om tyranner i Lemuria.

Nightowl

Champion
OK, mer Lemuria-snack... (och ON-topic...)

1, Alldeles oavsett vilka allegiances man kan ha, vilken effekt har egentligen allegiance i d20 Modern. Måste man ha med såna grejer?

2, Jag vet att 'dieselpunken' rent teknologiskt sett innebär vissa skillnader (skumma tyska datorer och jaggernauter, om jag minns rätt). Hur mycket av det kommer att finnas med, och finns det något system/chans för karaktärer att, uh, vad skulle 'gadgeteering' kunna bli på svenska? 'Manickla'?

Erik

Nightowl

Champion
Ännu mer Lemuria-snack... (och ON-topic...)

Regelmässigt, hur blir det med hitpoints? Jag har såsom priviligierad läst ett utkast där en alternativregel nämndes avsedd att minska 'mer hit points än tyrannosaurus rex'-syndromet' men jag gillade den inte alls. Den var oerhört framtung, om inte annat.

Erik

Nightowl

Champion
Och ÄNNU mer Lemuria-snack... (och ON-topic...)

Sedan jag först läste detta har jag lagt vantarna på Adventure! som jag blev mycket förtjust i. Nu kan pulp betyda en oerhörd massa saker, men av det jag har sett (överlista fiender eftersom man ofta kämpar mot organisationer som man ju inte kan slå ihjäl, stämningen i dieselpunk etc.) verkar det som en bra mycket strävsammare och stillsammare stil än det jag associerar med 'pulp'.

Så, är pulp något jag helt och hållet inbillat mig, eller vad menar ni med det - och med 'dieselPUNK'?

Erik

Mekanurg

Re: Ännu mer Lemuria-snack... (och ON-topic...)

Hitpoints: Idén är att en rollperson får ett tak för sina hitpoints som ligger kring CON-värdet. På så sätt blir spelarrolerna mindre benägna att hamna i skottlinjen.

Mekanurg

Re: Och ÄNNU mer Lemuria-snack... (och ON-topic...)

Detta är en bistrare stil än pulpens, ja. Vi vill gärna få med cyberpunkens perspektiv av små men skickliga aktörer (jfr Case i Neuromancer) som rör sig bland stora farliga aktörer (jfr Josef Virek i Count Zero) med livet som insats.

Mekanurg

Re: OK, mer Lemuria-snack... (och ON-topic...)

1, Alldeles oavsett vilka allegiances man kan ha, vilken effekt har egentligen allegiance i d20 Modern. Måste man ha med såna grejer?
Man måste inte ha med dem och jag ser inte poängen med dem heller.

2, Jag vet att 'dieselpunken' rent teknologiskt sett innebär vissa skillnader (skumma tyska datorer och jaggernauter, om jag minns rätt). Hur mycket av det kommer att finnas med, och finns det något system/chans för karaktärer att, uh, vad skulle 'gadgeteering' kunna bli på svenska? 'Manickla'?
Vi har tänkt ha med regler för sådant.

Nightowl

Champion
Re: Ännu mer Lemuria-snack... (och ON-topic...)

Jo, men det innebär att eftersom man får ett högre tak ju bättre klass man har på det området (klassen avgör tak) uppmuntras man till att ta bara de tidigare nivåerna av klasserna, vilket är lite absurt. Kan man inte BÖRJA med en summa på CON eller CON/2 eller så, och ha en lägre threshold där man måste slå för att inte svimma/kola? Då får ju de tuffa klasserna en himla massa nytta av sin höga Fortitude-bonus? Alltså man får inte mer hit points över huvud taget alls?

Erik