Nekromanti Lemuria -- d20 på svenska -- går framåt

Nightowl

Champion
Re: Förslag angående Hitpoints.

Exemplet med Thugeen som diskuterades skulle då troligen fungera att om man tar Featen Toughness så ger den inte bonus på Hitpoints, utan istället får man +1 på Fortitude Save för att stå på benen och behålla medvetandet.
Ett fullständigt värdelöst Feat jämfört med Great Fortitude, som ger +2 på alla Fortitude saves.

Men Archer har rätt, Size bör påverka Hit Points när hit dice inte gör det (Size påverkar minimi-antalet hit dice i de reguljära reglerna om jag minns rätt).

Erik

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Alignments & Allegiances -- så fel det kan bli

Missförstå mig rätt
Man ska inte försöka skriva inlägg efter att ha tillbringat avsevärda delar av natten med att "serva" en snorig och grinig bebis. Jag läste fel ord i ditt inlägg av pur trötthet och gav ett nonsenssvar. Jag återkommer med något intelligent när jag har intagit tillräcklig med koffein för att kunna tänka redigt.

Staffan

Myrmidon

Själv är jag rätt förtjust i d20Ms normala version av hit points: du får rätt många, men kan ändå tas ut av en fet smäll. Vad man skulle kunna göra är att ändra Massive Damage Threshold till de värden du föreslår.

Notera förresten att icke-dödlig skada funkar lite annorlunda i d20M än i D&D. Om skadan inte överstiger MDT så skiter man helt enkelt i den. Om den överstiger får man på sedvanligt sätt slå ett Fort-save, men med skillnaden att en miss gör att du blir knockad i stället för döende. Det innebär i och för sig att två medelsvenssöner kan stå och slå varandra på käften hur länge som helst utan problem (maxskada = 6 poäng på en crit, MDT = Con = 10).

Krille

Super Moderator

"Ett fullständigt värdelöst Feat jämfört med Great Fortitude, som ger +2 på alla Fortitude saves."

Såvida man inte gör att Great Fortitude har Toughness som requisite, vilket leder till än mer korskoppling och innästling av d20-systemet och ännu en bit svengelska.

"Men Archer har rätt, Size bör påverka Hit Points när hit dice inte gör det (Size påverkar minimi-antalet hit dice i de reguljära reglerna om jag minns rätt)."

Jupp. Mycket bra idé.

Nightowl

Champion

Såvida man inte gör att Great Fortitude har Toughness som requisite, vilket leder till än mer korskoppling och innästling av d20-systemet och ännu en bit svengelska.
Jag tycker inte om krav på Knep. Då kan man lika gärna höja sin Fysik.

Annars kan man ge en högre bonus på att motstå knock och/eller död med Toughness, typ +3. Eller +2 på att motstå knock, +1 hit point, kan bara tas en gång.

(Fortitude representerar immunsystem och uthållighet också, inte bara tålighet, förutom en viss bit jävlaranamma.)

Erik

Nightowl

Champion

Själv är jag rätt förtjust i d20Ms normala version av hit points: du får rätt många, men kan ändå tas ut av en fet smäll. Vad man skulle kunna göra är att ändra Massive Damage Threshold till de värden du föreslår.

Notera förresten att icke-dödlig skada funkar lite annorlunda i d20M än i D&D. Om skadan inte överstiger MDT så skiter man helt enkelt i den. Om den överstiger får man på sedvanligt sätt slå ett Fort-save, men med skillnaden att en miss gör att du blir knockad i stället för döende. Det innebär i och för sig att två medelsvenssöner kan stå och slå varandra på käften hur länge som helst utan problem (maxskada = 6 poäng på en crit, MDT = Con = 10).
Problemet är att en fetsmäll inkluderar trettio skott med skjutvapen om man bara slår tillräckligt låg skada. Actionhjältar blir aldrig bara lite träffade av skott, de duckar trots att det är omöjligt och klarar sig (hög AC) eller får ett enstaka skott i sig som borde däckat en vanlig människa men segar vidare i alla fall (hög Fortitude).

Pratar vi inte actionhjältar utan vanliga människor blir det bara absurt.

För knockskador, inklusive käftsmällar, att flyga framför ett jättestort eldklot, påkar i pallet och dylikt funkar däremot hit points + massive damage threshold däremot utmärkt för action-figurer. Det visar MYCKET väl hur sådana hanteras i filmer och böcker.

Så vad man borde göra är kanske att på något sätt vända på dödlig skada/icke-dödlig skada och vara ganska snäll med vad som är icke-dödlig skada (hjältar dör bara inte av explosioner, de bara flyger skrikande framför ett jättestort eldklot).

Erik, spånar

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Alignments & Allegiances & koffein

Nu är koffeinnivån anständigt hög och den värsta tröttheten fördriven. (Om kaffe skulle ha upptäckts nuförtiden skulle drogen förmodligen ha förbjudits.) :tekopp:

Nåväl, jag har för avsikt att skriva en saklig beskrivning av vad de olika politiska övertygelserna (allegiances) står för 1932. Det är inte min avsikt att utpeka någon som direkt ond, men jag räknar med att läsarna förstår den historiska verkligheten. Fascisterna, stalinisterna och de japanska militaristerna utförde ju med berått mod allehanda illdåd med avstamp från sina ideologiska övertygelser.

Nightowl, var detta det slags svar du efterlyste?