guldfink
Hero
- Joined
- 6 Feb 2011
- Messages
- 1,181
Jag förstår! För mig ligger orientering närmast att funka för båda, men det kan nog finnas ett bättre ord.Tanken är att den ska funka för båda. Finns det ett bättre ordval kanske?
Jag förstår! För mig ligger orientering närmast att funka för båda, men det kan nog finnas ett bättre ord.Tanken är att den ska funka för båda. Finns det ett bättre ordval kanske?
... och där dog han.Det är resurstärningar som gäller, precis som i Black Hack eller Svärdets Sång.
Jag får erkänna att när jag läser ordet "orientering" kan jag inte se nåt annat framför mig än en person i adidas-shorts, pannband, panther-skor, och nummerlapp på magen, som stämplar vid en kontroll. Jag är medveten om att 80-talet är över, att tvar/twar/hur det nu stavas är en grej och man inte orienterar i shorts längre, men det känns ändå som ett ord med i princip obefintlig fantasykänsla. Då har jag lättare att tänka mig en värld där man navigerar på land, även om jag förstår att det får det att knyta sig i magen på mången ovän av oordning, då ordet navigation i vår vanliga twar-bemängda värld används till sjöss. Men hellre det än twar på grund av adidas-shorts, säger jag.Jag förstår! För mig ligger orientering närmast att funka för båda, men det kan nog finnas ett bättre ord.
Ha ha, sorry! Vet att det är en vattendelare det där.... och där dog han.
Men OK, det är väl lätt att husregla bort.
Ja, det kan ju vara så med ord. Jag har starkare associationer mellan navigation-sjöfart än mellan orientering-orienteringssport och använder det senare som en beteckning på förmågan att förhålla sig till tid och rum (men även riktning i en process eller inom ett kunskapsområde).Jag får erkänna att när jag läser ordet "orientering" kan jag inte se nåt annat framför mig än en person i adidas-shorts, pannband, panther-skor, och nummerlapp på magen, som stämplar vid en kontroll. Jag är medveten om att 80-talet är över, att tvar/twar/hur det nu stavas är en grej och man inte orienterar i shorts längre, men det känns ändå som ett ord med i princip obefintlig fantasykänsla. Då har jag lättare att tänka mig en värld där man navigerar på land, även om jag förstår att det får det att knyta sig i magen på mången ovän av oordning, då ordet navigation i vår vanliga twar-bemängda värld används till sjöss. Men hellre det än twar på grund av adidas-shorts, säger jag.
Gissar att det är därför vi använder stigvana i KH Men vi har ju också som designmål att tydligt skilja på resor över hav och land. Vill man ha ett som täcker båda skulle jag lägga in det i Vildmarksvana. Någon speciell färdighet för att hitta rätt utomhus tycker jag inte behövs. Det bör de flesta fixa hjälpligt.Jag får erkänna att när jag läser ordet "orientering" kan jag inte se nåt annat framför mig än en person i adidas-shorts, pannband, panther-skor, och nummerlapp på magen, som stämplar vid en kontroll. Jag är medveten om att 80-talet är över, att tvar/twar/hur det nu stavas är en grej och man inte orienterar i shorts längre, men det känns ändå som ett ord med i princip obefintlig fantasykänsla. Då har jag lättare att tänka mig en värld där man navigerar på land, även om jag förstår att det får det att knyta sig i magen på mången ovän av oordning, då ordet navigation i vår vanliga twar-bemängda värld används till sjöss. Men hellre det än twar på grund av adidas-shorts, säger jag.
Jag gillar det i teorin, men i praktiken blir det rätt konstigt med resurstärningar. Det är ju rimligt att mat och vatten kan ta slut överraskande fort, för att man märker att den blivit dålig, eller ätits upp av råttor, men hur går det till när en låg resurstärning räcker i flera veckor? Hittar man lite extra mat i ett fack i ryggsäcken som man glömt bort, eller smyger Jesus in i lägret på natten och fördubblar brödkakorna och fiskarna?Ha ha, sorry! Vet att det är en vattendelare det där.
Man fiskar i bäcken, hittar bär längs vägen, delar bröd med en köpman etc. En grej som skiljer fantasispel från motsvarande medeltid är gästfrihet. I rollspel är alla misstänksamma. Under medeltiden var gästfrihet ett sätt att slippa dö när man skulle resa. Man knackade på hos folk, fick äta och sova, och sedan gjorde andra samma när man själv traskade runt. Det rörde dock inte fullt rustade minotaurer...Jag gillar det i teorin, men i praktiken blir det rätt konstigt med resurstärningar. Det är ju rimligt att mat och vatten kan ta slut överraskande fort, för att man märker att den blivit dålig, eller ätits upp av råttor, men hur går det till när en låg resurstärning räcker i flera veckor? Hittar man lite extra mat i ett fack i ryggsäcken som man glömt bort, eller smyger Jesus in i lägret på natten och fördubblar brödkakorna och fiskarna?
Ja, tror man kan plocka isär "Orientering/Navigation" ganska långt:Gissar att det är därför vi använder stigvana i KH Men vi har ju också som designmål att tydligt skilja på resor över hav och land. Vill man ha ett som täcker båda skulle jag lägga in det i Vildmarksvana. Någon speciell färdighet för att hitta rätt utomhus tycker jag inte behövs. Det bör de flesta fixa hjälpligt.
Jag kommer sno Stigvana för att hitta vägen på land, så får Sjövana sköta det till sjöss. Vildmarksvana tänker jag mest ska handla om att hitta lägerplats och proviant i vildmarken medans Stigvana är viktig för att resa mellan hexagoner (eller rutor, jag kommer köra rutor istället för hexagoner).Gissar att det är därför vi använder stigvana i KH Men vi har ju också som designmål att tydligt skilja på resor över hav och land. Vill man ha ett som täcker båda skulle jag lägga in det i Vildmarksvana. Någon speciell färdighet för att hitta rätt utomhus tycker jag inte behövs. Det bör de flesta fixa hjälpligt.
Du hann väl fiska någon kväll, hittade ett träd med mogen frukt, fastade en dag eller knyckt lite mat av en kompis (den vars resurstärning minskade snabbt)....hur går det till när en låg resurstärning räcker i flera veckor?
Hm. Hexagoner som är sååå mycket coolare! Dom ger också fler valmöjligheter vilket är roligare.(eller rutor, jag kommer köra rutor istället för hexagoner).
Förslag till @Lemur är att inte diktera formen på de områden som utforskas. Det är ju ändå en godtycklig abstraktion och på så sätt kan man använda vilka kartor som helst som man hittar på nätet.Hm. Hexagoner som är sååå mycket coolare! Dom ger också fler valmöjligheter vilket är roligare.
Hm. Hexagoner som är sååå mycket coolare! Dom ger också fler valmöjligheter vilket är roligare.
Absolut! Det är klart att man ska kunna använda vilken karta man vill.Förslag till @Lemur är att inte diktera formen på de områden som utforskas. Det är ju ändå en godtycklig abstraktion och på så sätt kan man använda vilka kartor som helst som man hittar på nätet.
Jag startade en egen tråd om detta. Jag kan fortfarande bli övertalad!... och där dog han.
Men OK, det är väl lätt att husregla bort.
Det blir en kort tråd. Enda fördelen med rutor är att dom är lättare att rita.Finns otroligt mycket fördelar med rutnät dock, men mer om det i en annan tråd kanske...
Visst är det så - och samtidigt så gör ju begrepp glidningar hela tiden. Om vi tittar på de här förvisso till synes inte vetenskapligt sammanställda exemplen på hur "navigation" faktiskt används idag, tycks de användas för såväl land, som hav, som himmel.Ja, det kan ju vara så med ord. Jag har starkare associationer mellan navigation-sjöfart än mellan orientering-orienteringssport och använder det senare som en beteckning på förmågan att förhålla sig till tid och rum (men även riktning i en process eller inom ett kunskapsområde).
Som ”ovän av oordning” vill jag tillägga att ”navigation” kommer från latinets ”navis”, vilket betyder ”skepp”. Att ”navigera” handlar om att framföra en farkost (Wikipedia).
Kvadrater med oktagonförflyttning ger i och för sig fler valmöjligheter, men är det inte något fuskigt med att flytta diagonalt?Det blir en kort tråd. Enda fördelen med rutor är att dom är lättare att rita.
Orimligt fuskigt. Som om världen vore full med genvägar.Kvadrater med oktagonförflyttning ger i och för sig fler valmöjligheter, men är det inte något fuskigt med att flytta diagonalt?