@zo0ok Tack för en massa bra tankar och input. Ska försöka förklara lite hur jag tänkt.
Undvika nämns i reglerna men finns inte på rollformuläret. Det är inte jätteklart vad skillnaden är på att försvara sig
Du har rätt, jag har missat att förtydliga att det är Rörlighet som används för att undvika slag. Har fixat det i texten nu.
Försöker förklara lite nedan vad skillnaden mellan olika försvar är.
Parera (slag för Närstrid)
Pro: du försvarar med samma färdighet som du anfaller med. Så du kan lättare bli bra på båda.
Con: fumlar du kan ditt vapen gå sönder
Con: du kan inte parera avståndsattacker.
Undvika (slag för Rörlighet)
Pro: du kan undvika både avstånds och närstridsattacker.
Con: du måste lägga erfarenhet på en extra färdighet. Som för visso kan användas till annat också, förutom att undvika.
Con: fumlar du så trillar du omkull
Vad är bra med sköld?
Det finns två fördelar med att ha en sköld:
1. Du kan parera avståndsattacker
2. Om du fumlar ett försvar riskerar du inte att ditt vapen går sönder.
Att försvara sig mot flera motståndare
Regeln för flankning lyder:
För varje extra attack du försvarar dig mot, utöver den första, får du +1 nackdel på försvarsslaget.
Funderar på att lägga till en talang som ger dig fördel på att undvika, du skulle då undvika första attacken med fördel, andra som ett normalt slag och tredje+ med nackdel. Funderar också på om det ska finnas en stor tung sköld som ger fördel på att parera.
Jag skulle föreslå
1) inspireras mer av Pendragon
Motsatta slag (inkluderar attacker och försvar) är lösta med pendragonslag redan.
Det här med "1t20 + 1t6" när man höjer färdigheter hade jag ändrat till "2t12" (för jag gillar t12, och du har med dem på andra ställen i spelet).
Jag gillar också t12, men 2t12 ger en sannolikhetskurva där 12-14 är det vanligaste resultaten. 1t20+1t6 ger mycket mer oberäkneliga resultat (samma sannolikhet att få 7 som att få 21), vilket jag tycker är skoj. Ett slag kan göra dig jättemycket bättre och ett annat, not so much.
Det här med Kraft/Kraftkälla/Krafttag... jag skulle föreslå att fysisk och psykisk kraft kallades mer olika saker. Mana och Kraft. Eller Kraft och Styrka. Eller nåt.
Bra poäng! Kanske ska byta namn på Krafttag till Styrka och Rörlighet till Smidighet. Enda anledningen till att de inte redan heter så är för att de inte ska kännas som grundegenskaper, men det är nog inte så noga.