Pilzeman visade mig Faster Than Light för något år sedan och det kändes väl okej. I fredags såg jag Game Grumps episod där de spelar spelet, kolla in det. Det är en grym episod!
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Y-3KQ14VpBg"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Y-3KQ14VpBg" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Jag insåg att det funkade på min dator så jag köpte det, och har spelat det mer eller mindre nonstop sen! Har inte blivit så här fast i ett spel sedan Civilization eller Spelunky (som också är ett roguelike, jag är svag för dem tydligen). Har fortfarande inte klarat spelet på easy än, men ikväll kanske!
Jag tror det jag gillar mest med spelet just nu är enkelheten. Det är verkligen genialiskt hur simpelt de lyckats lägga upp spelet: 1) hur man flyttar runt besättningsmän på en karta, 2) hur man flyttar runt reaktorenergi och 3) hur man fördelar sina attacker.
Jag menar, det här är en manual till spelet:
http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20121120033222/ftl/images/9/95/Help_screen_overlay.png
Det är den kortast manualen någonsin! Det enda som saknas är en rad att bemannade system förbättras av besättningsmän, men det fattar man kanske av sig själv.
Allt annat förklarar sig själv antingen genast eller genom att man testar sig fram. Komponenterna för ditt skepps tillstånd är simpla (syre, brand, skrov, sköldar, system) och funkar bra ihop, och känns perfekt balanserade. Okej, jag inser att videon jag just postade motsäger detta totalt, eftersom de är helt lost, haha. Men med tanke på att de försökte att INTE lära sig spelet och ändå fattar det mesta så kanske det är en bra grej ändå.
Allteftersom jag spelar så märker jag hur mitt spel förfinas och utvecklas mer och mer allteftersom jag får mer känsla för hur min vapenskada kan fördelas maximalt, hur mina hopp kan optimeras, hur jag kan spara resurser maximalt. Awesome!
Så, "a moment to learn, a lifetime to master" med andra ord. Om vi kollar på det ur de tre kriterierna för flow så ser vi att 1) målet med spelet är extremt tydligt, gå från A till B och förbättra ditt skepp så mycket du kan på vägen. 2) man kan alltid spela på "toppen av sin förmåga", när man börjar så klickar man kanske bara autofire på allt, men man kan alltid utveckla och förfina sitt spel, och spelet evolverar tillsammans med detta (energifördelning, boarding, cloak, nebulosor och främmande raser kommer in), och 3) spelet ger dig feedback och resultat på alla dina strategier, allteftersom du prövar dem.