Nekromanti Let's hear it for FTL!

Sodivra

Champion

Pilzeman visade mig Faster Than Light för något år sedan och det kändes väl okej. I fredags såg jag Game Grumps episod där de spelar spelet, kolla in det. Det är en grym episod!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Y-3KQ14VpBg"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Y-3KQ14VpBg" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Jag insåg att det funkade på min dator så jag köpte det, och har spelat det mer eller mindre nonstop sen! Har inte blivit så här fast i ett spel sedan Civilization eller Spelunky (som också är ett roguelike, jag är svag för dem tydligen). Har fortfarande inte klarat spelet på easy än, men ikväll kanske!

Jag tror det jag gillar mest med spelet just nu är enkelheten. Det är verkligen genialiskt hur simpelt de lyckats lägga upp spelet: 1) hur man flyttar runt besättningsmän på en karta, 2) hur man flyttar runt reaktorenergi och 3) hur man fördelar sina attacker.

Jag menar, det här är en manual till spelet:

http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20121120033222/ftl/images/9/95/Help_screen_overlay.png
Det är den kortast manualen någonsin! Det enda som saknas är en rad att bemannade system förbättras av besättningsmän, men det fattar man kanske av sig själv.

Allt annat förklarar sig själv antingen genast eller genom att man testar sig fram. Komponenterna för ditt skepps tillstånd är simpla (syre, brand, skrov, sköldar, system) och funkar bra ihop, och känns perfekt balanserade. Okej, jag inser att videon jag just postade motsäger detta totalt, eftersom de är helt lost, haha. Men med tanke på att de försökte att INTE lära sig spelet och ändå fattar det mesta så kanske det är en bra grej ändå. :gremsmile:

Allteftersom jag spelar så märker jag hur mitt spel förfinas och utvecklas mer och mer allteftersom jag får mer känsla för hur min vapenskada kan fördelas maximalt, hur mina hopp kan optimeras, hur jag kan spara resurser maximalt. Awesome!

Så, "a moment to learn, a lifetime to master" med andra ord. :gremsmile: Om vi kollar på det ur de tre kriterierna för flow så ser vi att 1) målet med spelet är extremt tydligt, gå från A till B och förbättra ditt skepp så mycket du kan på vägen. 2) man kan alltid spela på "toppen av sin förmåga", när man börjar så klickar man kanske bara autofire på allt, men man kan alltid utveckla och förfina sitt spel, och spelet evolverar tillsammans med detta (energifördelning, boarding, cloak, nebulosor och främmande raser kommer in), och 3) spelet ger dig feedback och resultat på alla dina strategier, allteftersom du prövar dem.

Sodivra

Champion
Precis så här är det:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/hi-VNkT57oE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/hi-VNkT57oE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Pilzefrau

hon/henne
Ha! Jag visste väl att det här var din typ av spel. Jag kanske borde sparka igång det igen...

Själv körde jag slut på FTL under föreläsningarna i kvantfysik. Det var tider det.

Max Raven

T12-kultist
Ah, FTL. Spelet där man dör.

Mycket.

Och ungefär hälften av gångerna har det varit min egen klantighet eller oförsiktighet som lett till döden. :gremcool:

Robban

Hero
Jag gillar FTL. Jag tycker inte det är jättebra, men det var roligt ett tag i alla fall. Men jag stör mig på att det kallas ett roguelike. Det enda som är lite besläktat med roguelikes är väl procedural-generated starmap, och permadeath. Jag sträcker mig till att det är en roguelike-like, men inte mer.

Edit: Jag ser att utvecklarna själva håller med mig. Då är jag nöjd!

(För övrigt gillade jag deras Kickstarter skarpt. Det var inte en "vi behöver massor med pengar för att bygga ett helt spel!" (som det finns väldigt många utav) utan "vi behöver pengar för att fixa de här sakerna som vi inte kan göra själva, resten är redan klart.")

Sodivra

Champion
Inatt så klarade jag det! Hurray! Jag vet inte riktigt vad det var, men det var mycket lättare att hålla ihop skeppet i slutfajten den här gången. Jag har alltid maxade sköldar, men den här gången hade jag starkare motorer också, kanske? Och sköldregeneratorn.

Bestyckning: 2x Mk II Pulse laser, 1x Heavy laser och 1x Mk II Breach bomb. Fucking perfect.

!Paxen

Swashbuckler
Arvidos MC said:
Inatt så klarade jag det! Hurray! Jag vet inte riktigt vad det var, men det var mycket lättare att hålla ihop skeppet i slutfajten den här gången. Jag har alltid maxade sköldar, men den här gången hade jag starkare motorer också, kanske? Och sköldregeneratorn.

Bestyckning: 2x Mk II Pulse laser, 1x Heavy laser och 1x Mk II Breach bomb. Fucking perfect.
Knepet som jag har lärt mig (var ett tag sen jag spelade FTL, Rage quit, liksom) är att du måste uppgradera allt du kan, så fort du kan. Var inte rädd för att bli utan bränsle heller, för då kanske du kan få vapen som du kan använda, eller sälja, när du har genomgått en encounter.

Sodivra

Champion
!Paxen said:
Knepet som jag har lärt mig (var ett tag sen jag spelade FTL, Rage quit, liksom) är att du måste uppgradera allt du kan, så fort du kan. Var inte rädd för att bli utan bränsle heller, för då kanske du kan få vapen som du kan använda, eller sälja, när du har genomgått en encounter.
Absolut, jag är en greedy sunnovabitch i alla datorspel, jag vill klämma ut allt. Däremot brukar jag inte uppgradera allt jag kan så fort jag kan, som jag spelar nu så försöker jag samlar lite pengar på hög så jag inte missar att köpa teleport, scrap-samlare eller bra vapen om jag hittar en butik.

Älskar teleporten! Mer scrap för att ta skeppet helt? Deal! Alltid lika speciellt att se fienden teleportera iväg med ens värdefulla stormtrupper, jag hoppas att de tar över skeppet och ger sig ut på egna äventyr. :gremsmile:

Brynolf

Dum fan
Arvidos MC said:
Inatt så klarade jag det!
Inte på Normal (läs: Ultra hard), väl?

I övrigt medhåll från min sida. FTL är nog det ett av de goaste spel som kommit det senaste dussinet år. Man skulle väl önska lite större variation i encounters. Det är sällan man blir överraskad.

Och slutbossen borde patchas så den varieras från omgång till omgång.
Blir lite enformigt att döda crew är den enda fungerande taktiken.

!Paxen

Swashbuckler
Brynolf said:
Arvidos MC said:

I övrigt medhåll från min sida. FTL är nog det ett av de goaste spel som kommit det senaste dussinet år. Man skulle väl önska lite större variation i encounters. Det är sällan man blir överraskad.

Och slutbossen borde patchas så den varieras från omgång till omgång.
Blir lite enformigt att döda crew är den enda fungerande taktiken.

Om jag minns rätt så har jag klarat det på normal utan en tp. Vet inte om det var flyt dock.

Jag önskar mig mest ett "endless mode", dvs ett där man kan köra tills man inte orkar längre. Borde inte vara så svårt att genomföra, men skulle ge enormt mycket mer glädje att spela det.

Och så vill jag kunna ändra namn på dom karaktärer jag köper/får i spelet. Jag vill kunna ha kvar mitt spacegäng alt kunna utöka det, men det blir så jobbigt när man ett par st som passar in på ens tema, men resten heter så jävla annorlunda saker.

Sodivra

Champion
Brynolf said:
Arvidos MC said:
Hell no, fortfarande easy. Jag körde med The Kestrel. I förrgår fixade jag det med slugskeppet The Man of War också! Låste upp den alternativa layouten, The Stormwalker, också och gav den ett försök. Men alltså, ingen laser och ingen medbay? Jesus!

Härnäst ska jag göra ett försök med mantisskeppet The Gila Monster (också ganska frustrerande med den värdelösa lasern) och engiskeppet. Stealthskeppet och Rock-skeppet har jag inte låst upp än.

Sen kanske ett försök på normal med The Cruiser. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
FTL är ett riktigt bra spel och här ska jag tala om varför: det är ett brädspel. Det är dessutom oförlåtande, vilket gör att spelaren måste hålla sina sinnen på helspänn.

Jag fixade alla skepp på 120 runs och jag rekommenderar att man kör på Easy för att låsa upp det sekundära skeppet av det första mänskliga och sedan gå på Normal. Det är inte helt omöjligt att klara det men man måste slå igenom slutbossens sköldar (för att döda besättning) och det kan man göra på massor av olika sätt (=fyra).

FTL är faktiskt anledningen till varför jag kör Shadowrun Returns på Very Hard. Jag har insett att det är kul när spelet är oförlåtande. När jag inte bara kan gäspa och klicka mig igenom.

... och banne mig. Crystalskeppet är så jäkla bra, eftersom man tidigt kan teleportera sig över och spara motståndarens skepp ger mer cash.

Spelet må ha en kort manual, men jag rekommenderar ändå för er aural learners därute att läsa igenom FTL-wikin.

/Han som gick på att försöka få Crystal-skeppet efter femtio runs och det tog honom kanske sjuttio att få tag på det medan han låste upp andra skepp

Big Marco

Läskig
Han said:
FTL är ett riktigt bra spel och här ska jag tala om varför: det är ett brädspel.
Det här förstod inte jag. Kan du utveckla?

(alltså inte att FTL har tydliga brädspeliga element utan varför spelet är ett riktigt bra spel för att det är ett brädspel.)

Simon

Swashbuckler
Tack vare tråden plockade jag upp FTL igen. Skoj! Igår gick jag i mål på Easy (för andra gången, första var typ när spelet kom) och idag nådde jag sektor åtta utan att avfyra ett enda vapen! Fick typ fem achievements i ett svep där. :gremdrink: :gremcool:

Rickard

Urverk speldesign
Marco Behrmann said:
Han said:
FTL är ett riktigt bra spel och här ska jag tala om varför: det är ett brädspel.
Det här förstod inte jag. Kan du utveckla?

(alltså inte att FTL har tydliga brädspeliga element utan varför spelet är ett riktigt bra spel för att det är ett brädspel.)
Det är ett annat tankesätt för att skapa ett brädspel som att skapa ett datorspel. Det är (tyvärr) en mängd konventioner som hänger med i hur datorspel ser ut (vilket märks i datorspelsdesignsböcker). FTL är upplagt som ett brädspel med rutor och allt. Det närmaste jag kan tänka mig som liknar FTL i datorspelsväg är UFO.

/Han som analyserat en del dator- och brädspel när han skapade sin teori om engagemang

Caligo

Swashbuckler
Har spelat en del det sista och tycker det är ett väldigt bra spel.
Vad får man ut av att spela på "normal difficulty"? Spelet som sådant är inte så svårt att klara men slutbossen är rätt hård.
Vad är det som bestämmer vilka nya skepp man får?

Brynolf

Dum fan
Sum Caligini said:
Vad får man ut av att spela på "normal difficulty"? Spelet som sådant är inte så svårt att klara men slutbossen är rätt hård.
Status, man. Status! Och magsår.

De olika skeppen låses upp av att man klarar vissa achievements, såsom att klara av vissa encounters eller spöa slutbossen med ett visst skepp. Vill minnas att det varierar från skepp till skepp, men varje skepp har ett givet achievement som krävs för upplåsning.

Caligo

Swashbuckler
Brynolf said:
Sum Caligini said:
Status, man. Status! Och magsår.

De olika skeppen låses upp av att man klarar vissa achievements, såsom att klara av vissa encounters eller spöa slutbossen med ett visst skepp. Vill minnas att det varierar från skepp till skepp, men varje skepp har ett givet achievement som krävs för upplåsning.
Nu klarade jag iallfall slutbossen på Easy och det var ganska lätt. Tredje spelet. Skall testa på normal nu då....