Nekromanti Let's play - Terror from the deep

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg



Jävlar, det är en bamse.




Fzzzzt!!!

Disengage! Disengage! Vår barracuda kommer skjutas i småbitar av den här juggernauten!


Vid dessa koordinater så tappar våra sonar kontakten med det främmande skeppet. Vem vet vad för fruktansvärt uppdrag de var ute på?



Dagarna går, avbrutet av ett vetenskapligt framsteg. Bättre vapen!


En nytt fiendeskepp. Vi kan göra en räd mot det där det landat, men återigen så kommer alla rymdvarelser fortfarande vara vid liv eftersom vi inte skjutit ner det. Det är nära vår bas, men natten har just fallit, så det skulle bli en strid i mörker. Vi har flares och gausspistoler nu. Anfall innan det hinner fly, eller vänta in ljuset?

Vi börjar närma oss månadsskiftet, och en välbehövlig pengainfusion som kommer låta oss rekrytera Despoten och Avidysattva och en ersättare åt Pendragon. Det skulle nog höja vår budget om vi lyckades fimpa det här skeppet...

Vi behöver också lägga upp en plan på vad vi ska beforska efter att vi har listat ut hur man laddar de här nya gaussgevären...



(Med-kit är inte framforskat än, men det syns inte på den här listan)
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Re: ::DEBRIEF::

Haha grymt! :gremlaugh:

Medaljer åt Kräklaaaaaa

Och vafan, jaghar ju fortfarande bisarrt hög kasta! :gremlaugh:
Dock också så ser jag att jaghar bra skjuta och TU också. Såatt detär ju bra.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Re: ::DEBRIEF::

Förresten så vill jag ha mina medaljer i granatform, för justnu så insåg jag att det är nog det som kasta är tillför va, att pricka med granater?

Såatt ge gärna min gubbe lite exploderande epåletter till nästa gång som bonus till bazookan.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Föreslår att vi om möjligt, med tanke på Pendragons öde (även om hans klon/kusin/äldre bror dyker upp senare) att vi i fortsättningen inte går igenom dörrar utan spränger bort väggar istället - gärna på motsatt sida om dörrarna.

Iofs utomjordingsskeppen står pall för sånt? Eller kan man öppna dörren från sidan och lobba in en granat kanske?

//Max Raven, som har lite dåligt minne huruvida explosiva vapen bet på utomjordiska legeringar.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: ::DEBRIEF::

Kräkla said:
Förresten så vill jag ha mina medaljer i granatform, för justnu så insåg jag att det är nog det som kasta är tillför va, att pricka med granater?

Såatt ge gärna min gubbe lite exploderande epåletter till nästa gång som bonus till bazookan.
Jag kollade upp det här: Ja, kasta är pricksäkerhet, och styrka avgör inte bara hur mycket man orkar bära, utan även hur långt man kan kasta granater. Om någon frågar om din specialitet så kan du säga "Jag kastar granater under vatten"

Det är lite svårt att kombinera supportvapen med handgranater. Kanske ska du passa över raketgeväret till hjk, Paxen, Max Raven eller Murderfuck? De har alla ganska bra styrka. Några frivilliga?

Åh, och Murderfuck undrar vem som vill bära "bögrörelsedetektorerna" under nästa uppdrag.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Re: ::DEBRIEF::

Torde inte vår grenadjär vara rätt lämplig för det? Gausspistol+granat i händerna, byter ut granat(eller pistol) mot detektor när det är lämpligt?

Iofs behöver vi en till i så fall, plus åtminstone en backup i varje grupp.

För övrigt så anser jag att vi bör forska fram rustning. Men det är bara min överlevnadsinstinkt som talar. :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: ::DEBRIEF::

Max Raven said:
Torde inte vår grenadjär vara rätt lämplig för det? Gausspistol+granat i händerna, byter ut granat(eller pistol) mot detektor när det är lämpligt?

Iofs behöver vi en till i så fall, plus åtminstone en backup i varje grupp.

För övrigt så anser jag att vi bör forska fram rustning. Men det är bara min överlevnadsinstinkt som talar. :gremsmile:
Låter smart. Jag har tre rörelsedetektorer just nu, Feuflux kan ju ta en också, han är en scout.

Det verkar som att inga av de vapen vi har tillgång till idag kan tränga igenom utomjordingarnas pansar. Vi får helt enkelt ta den svåra vägen in...

Rustning är ett mycket bra förslag. Jag tjuvkollar lite i UFOPAEDIA och ser att för att forska fram bättre dräkter behöver vi undersöka en "Deep One"...

Vad nu det är... vill vi ens veta?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Re: ::DEBRIEF::

Jaaa! En rörelsedetektor!

Varför får jag en känsla av att det är farligt att vara scout... :gremwink:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Re: ::DEBRIEF::

Feuflux said:
Jaaa! En rörelsedetektor!

Varför får jag en känsla av att det är farligt att vara scout... :gremwink:
Vet inte var du fått de idéerna ifrån. Du får ta och fråga Pendragon. :gremwink:

(Men rörelsedetektorn minskar iaf risken att bli nedskjuten innanför en dörr.)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Re: ::DEBRIEF::

Tror en Deep One är en grodutomjording i dykardräkt, näst minst farliga fienden... Om jag minns rätt.

Edit: Och fördöme utomjordingarna och deras explosionståliga pansar! Vi får forska fram nåt som gör jultingel av det sen!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Strid 3

Äh, hur mörkt kan det vara?







Första fienden är svårträffad.


Den här bilden säger väl allt.


Det kryllar av dem!


Men X-COM gör en strålande insats.


Max Raven får syn på en aquatoid som tanken förbisett! Han beskjuter den, men missar.


Detta var tyvärr det sista som Max Raven såg i livet. Det lilla blå knytet i mitten av skärmen är vad som är kvar efter att aquatoiden skjöt tillbaka.

+ RIP MAX RAVEN +

 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Re: Strid 3

Arvidos said:
Äh, hur mörkt kan det vara?
I fortsättningen: Skicka dit ett attackflyg, som får hovra vid landningsplatsen tills det blir dag. Om Ufot sticker, följ efter. Långsam tidsräkning, och byt attackskepp om det blir för lågt om bränsle.

//Krank, våga vägra nattuppdrag
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Re: ::DEBRIEF::

Max Raven said:
Edit: Och fördöme utomjordingarna och deras explosionståliga pansar! Vi får forska fram nåt som gör jultingel av det sen!
Det man gör är att ta det väldigt försiktigt; alltid avsluta turns med att ha 2-3 soldater per outforskad dörr, och satta på att vakta och ha tillräckligt med time units kvar för autoshot. Förr eller senare klampar en utomjording ut, och då - pang!
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Förvånad

Jag är väldigt förvånad över att jag inte har dött än. Och än förvånad över att jag döda en fiende på ett sånt avstånd.

Jag vill föreslå mig själv att vara en scout. Mest för att jag vill testa "Paxen" till det extrema.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Strid 4

Några dagar senare...


OH SHIT


Terrorangrepp går inte att vänta ut - Vi får strida i beckmörker!


Uäääh! Vad är det där!!


Det tog två skott från tanken att ta ner det iallafall.

I mörkret hörs människors döende skrik.

Runda 2.


X-COM delar upp sig.


En grupp är riktad mot norr:
Paxen, Persson och Kräkla (massor av granater), med krank (Rörelsedetektor) som har tagit position vid husknuten. Vi har ett kräk åt detta hållet.


En grupp är riktad mot väst, Murderfuck, hjk (autokanon) Pilzeman (rörelsedetektor) och Feuflux (rörelsedetektor). Man skymtar precis en fiende i mörkret framför sig.

Det här behöver ske kyligt och kontrollerat. Varje misstag kan innebära en människas död.

Vad gör ni?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Re: Strid 4

Arvidos said:
Vad gör ni?
Jag vill att vi i görbarast möjliga mån ska hålla soldater kring väggar och i högt gräs, och gärna på knä om det går. Soldater ska framför allt vara försiktiga och alltid ha time units kvar för att anfalla sånt som kommer ut ur mörkret. och hålla ihop hyfsat så, att om det som kommer ur mörket skjuter en, så syns monstret av de andra ändå.

I övrigt får tanken göra ett första sweep och scouta kartan, ta hand om utomhusvarande kryp, samtidigt som soldaterna försiktigar sig in i hus och sådant.


Nu är vi JÄTTEGLADA att vi INTE tog den andra tanken. För den funkar bara under vatten, om jag minns rätt.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Re: Strid 3

Arvidos said:
Max Raven får syn på en aquatoid som tanken förbisett! Han beskjuter den, men missar.

Detta var tyvärr det sista som Max Raven såg i livet. Det lilla blå knytet i mitten av skärmen är vad som är kvar efter att aquatoiden skjöt tillbaka.

+ RIP MAX RAVEN +
Gawdammit! Hatar nattuppdrag. :gremmad:

Ladda upp mig i en ny klon vid senare tillfälle. :gremwink:

Förutsatt att ni andra överlever terroruppdraget då.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Strid 2

Wattafack!? Hur hamnade jag först i ledet?

Jag vill överleva! Ge mig en "gå längst bak och ta skydd bakom mina kompisar"-specialist, eller nån som städar ubåtens dass medans de andra krigar. Usel bravery är att föredra, om jag minns rätt var de först att skita fullständigt i vad attackplaner hette, kasta sina vapen och springa skrikande så långt bort från allt var aliens heter. Det verkar vara en solid överlevnadsstrategi.

/Joel
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Som död kanske jag inte borde uttala mig, men högsta prioritet bör ändå vara att överleva. Om lite folk dör är det illa, men en del döda får man kallt räkna med. Bättre att överleva om så hela befolkningen dör än att X-com-folket dör.

Tanken, folk efter, svep långsamt, noggrant allt. Väggar är fanskap och ska sprängas bort. Metodiskt svep åt ungefär samma håll.

Nåt sånt?
 
Top