Trånga bakgator är relativt ovanligt i Kina, eftersom de flesta kinesiska städer är kommunistiska standardiseringsprojekt byggda på platser med massor av lebensraum. Klichén med trånga gator kommer förmodligen från Hongkong, som av naturliga och politiska skäl är mer trångt om saligheten. Det -finns- dock trånga gränder och bakgator i kinesiska städer, de är bara inte ett så dominant inslag i stadsbilden, jämfört med enorma avenyer. Just därför att städerna är så utspridda är det heller inte så många områden som faktiskt har stora folkmassor; de förekommer, men mest i särskilt populära områden typ hippa ungdomsgator, bussknytpunkter och shoppingstråk. Kineser är högljudda, och högljudda dygnet runt, men ett ständigt sorl hör man sällan.
Det här med tvättlinor är däremot delvis korrekt, eftersom torkskåp inte existerar; alla hänger sin tvätt utomhus eller i burspråk som sticker ut från lägeheterna. Tvättlinor som löper mellan olika hus i städerna, som på film, har jag däremot aldrig sett.
Neonskylt-grejen är helt sann. Man fattar egentligen inte att man verkligen är i Kina förrän det blir natt och de stora neonskyltarna med kinesiska tecken tänds överallt, och man tänker "Wow, Kina!". Ibland hänger skyltarna mycket riktigt nedåt, men vertikala skyltar är mycket vanligare.
Inslag av rött träslag vet jag inte, det existerar typ inga träbyggnader. Många tempelmurar är däremot gjorda i betong som målats röd, men templen ligger oftast utanför städerna, uppe i kullarna i förorterna.
Exotiska dofter: ja, definitivt, men det är oftast konstiga lukter av oidentifierbar förruttnelse, man liksom passerar igenom ett stråk av helt vämjelig lukt och kan inte lokalisera källan. En typisk lukt-förbrytelse här i södra Kina är annars stinky tofu, som luktar som helvetet självt och förbereds på en miljon sunkiga gatugrillar överallt i staden. Ibland passerar man också, eller värre, råkar på bussen hamna bredvid, någon lantis som luktar förjävligt, men stadsborna luktar aldrig så illa av nån konstig anledning, även om de är smutsiga arbetare. Exotiska lukter av myrra, rökelse, kryddor och annat klyschigt är det däremot inte så mycket av, utöver den karaktäristiska lukten av tempel, dvs obscena mängder rökelse samlade på en plats. Tibetanska tempel luktar extremt keff eftersom de använder en slags jaksmörslampor överallt, som sprider en mycket unik doft/odör.
Den viktigaste skillnaden på kinesisk och svensk stadsbild, säger jag som nu bott i Kina i ett år, är att folk i Kina lever sina liv på gatan på ett helt annat sätt än i Sverige. Tex finns i princip aldrig någonsin några toaletter inne på restauranger och butiker, så alla använder sunkiga offentliga toaletter som finns i varje kvarter. Butiker och restauranger är små och trånga, och mycket i former av frysboxar, läskkylar, grillbord, varubord etc flyttas helt sonika ut på gatan när ställena öppnar varje morgon; vid stängningsdags är det sen ett jävla jobb att baxa in allt i lokalen igen, och spela Tetris med det så det får plats. Folk som har butiker och restauranger tvättar håret på gatan, äter lunch på plastpallar på gatan, låter sina barn leka på gatan, spontandansar och tränar tai qi på gatan, spelar kinaschack, kort och mah-jong på gatan, sitter och hänger på gatan. Detta är det jag kommer sakna allra mest med Kina när jag omsider åker tillbaka till Sverige, eftersom det skapar en känsla av liv, rörelse och samvaro.
Detta är också kopplat till nästa kontrast: Kina är ett semi-u-land, och utom i de mest fancy kvarteren är allt helt enkelt mycket sunkigare än i Sverige. Stora avskrädeshögar ligger på gatan, restauranger dumpar avfall i gathörn utan eftertanke om där inte finns en soptunna där de vill ha den, strykarhundar springer runt och rotar, murkrön är täckta med glasbitar nedtryckta i cement för att stoppa, jag vet inte, tjuvar?, trottoarer är ojämna, fulla av trappor och trösklar och absolut inte det minsta handikappanpassade. Överallt på trottoarerna sätter folk upp grönsaksmarknader och prylmarknader, snubbar med symaskiner reparerar trasiga kläder, och andra säljer strumpor, skor, trosor, lampor, söta saker och allt möjligt annat från bagageluckan på sina bilar, redo att sticka på en sekund om en polisbil kommer körande.
En tredje grej är att kinesiska kvarter allesammans är gated communities; detta är inget påtagligt inslag i gatubilden, men något som hade spelat roll vid en jaktscen som den du tänker dig; om man inte håller sig till större gator springer man närsomhelst in i en återvändsgränd, även om denna kommer märkas därför att man först sprungit in i ett kvarter genom en öppen grind där en sysslolös vakt sitter och sover eller tittar på tv-serier i ett sjukt sunkigt bås.
En fjärde grej är att kineser inte jobbar på jobbet, utan gör andra saker, typ sover, tittar på tv, spelar kortspel på datorn, mobilchattar, broderar, etc. Den här svenska fix idén att man varje sekund av sitt butiksjobb måste verka alert och tjänstvillig finns inte öht i Kina; om kunden inte kallar på en kan man göra annat, typ se femtielfte avsnittet av Beauty World som man missade förra veckan.
En femte grej är att de flesta kineser inte har bil, och att många arbetsplatser därför transporterar saker genom att lasta sjukt mycket bös på en mycket liten elscooter. Scootrar står parkerade överallt, men inte en kotte använder cykel längre; det här att kineser gillar cyklar är rätt mycket en förlegad idé, nu är det elmopeder som gäller.
Sen har Kina byggsarbetsplatser, rivningstomter och utdömda hus överallt. Det kanske är för att jag bor i västra Kina, där utvecklingen inte riktigt hängt med, men vart man än går här i stan är det en eller två eller sju skyskrapor som håller på att smällas upp vid horisonten, tre hus som ska rivas, och sjutton vägar som grävts upp, så att all trafik blivit ett kaos. Men regeringens byggoptimism är inte helt i fas med folkets faktiska ekonomiska situation; många fancy lägenheter och nybyggen står helt tomma, och utanför stadskärnorna (där trafikträngsels är obscen) är de enorma bilvägarna nästan öde.
Här är ett videoklipp där jag går runt i regnet på den stora gatan nära där jag bor:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/5Hq_dYPsbgc"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/5Hq_dYPsbgc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Jag har också bildgallerier från mina fotoorgier i bland annat
Kunming, där jag bor, och
Chengdu; som du kan se av första Chengdu-bilden finns det helt klart områden där stadsbilden är mer som den stereotypa bild man har av Kina. (Bildgalleriet verkar funka, trots att jag för länge sedan spräckt imgurs bildgräns, men gör det inte det kan jag förstås skicka en hög bilder till din epost om det vore av intresse).