Dimfrost
Special Circumstances
Jag tycker inte alls att det fungerar utmärkt, faktiskt. Ändå spelar jag D&D och har mycket nöje av det. Låt mig utveckla lite. Det handlar så mycket om en annan frågeställning att jag valde att starta en egen tråd om det.Rising i Arvids XP-tråd said:Levling i D&D är det främsta exemplet på detta verktyg, och det fungerar utmärkt. Naturligtvis är det som du säger att man inte behöver gilla det, om ens personliga smak nu säger annorlunda. Men man är en chimpans om man försöker hitta något fel på det, ety det fungerar.
---
Om man spelar färdiga äventyr i D&D eller annat speligt spel finns det en poäng att försöka "vinna över dungeonen", levla inför slutstrider etc. Motståndets svårighetsgrad och gruppens startlevel är ju bestämd. Detsamma gäller förstås alla rälsade äventyr, och speliga spel av den typen i allmänhet.
Om man i stället vill åt ett visst mått av spelarfrihet, däremot, är situationen en annan. Spelledaren kan förstås förbereda encounters som kan komma i fråga någon gång i framtiden (för att enbart slänga ihop hela encounters från scratch, hela tiden, leder nog till att man får tråkigare utmaningar, i stil med de som finns i köpeäventyren ) men utan att ha möjlighet att veta vilken level gruppen kommer att ha uppnått. Och vad värre är: levlandet blir egentligen rätt meningslöst, eftersom det enda det innebär är att monstren blir lite annorlunda -- motståndet ska ju anpassas efter rollpersonernas level.
Jag tror alltså att man kan ha ett speligt, taktiskt, spelsystem utan att för den delen fokusera på förbättring. Optningsmöjligheter på olika nivåer av komplexitet, javisst, men då innan spelet har börjat. I spel borde det flyta bättre om man inte blev bättre alls. Förändrades, kanske, på olika sätt, i alla fall lite, men inte förbättrades. Man väljer en startlevel och spelar på den hela tiden.
Jag har valt D&D som exempel, och jag hade nog lagt tråden på det forumet om det inte hade varit för den senaste tidens förbättringssnack här, men ämnet gäller ju speliga spel i allmänhet.
Tankar?