Ok, många bra svar så här långt!
Men jag tänker lite mjukare konflikter som kan uppstå:
1) någon vill beställa vegetarisk mat, och vill gnälla på bristen på vegetariska alternativ på värdshuset
2) någon vill roa sig på den lokala strippklubben
3) någon insisterar på att besöka den lokala kyrkan när det är söndag i spelet
4) någon har synpunkter på att de andra rollpersonerna dricker sprit eller använder knark
5) någon dricksar inte på restaurangen
6) någon har synpunkter på att det är monarki i spelvärlden
7) någon irriterar sig för att hans manliga karaktär inte blir insläppt av vakten, när kvinnorna i gruppen blir det
8) någon vapenvägrar, eller vill polisanmäla de andra rollpersonerna när de löser konflikter med våld
9) någon stjäl
10) någon generaliserar (att finnar alltid ska slåss med kniv)
Alltså sånt som vanliga människor blir ovänner om i verkligheten (och jag tog lite skruvade fast harmlösa exempel).
Jag menar, det är jobbigt att ha förberett ett äventyr där spelarna ska vara kungens agenter, och så har man två övertygade republikaner i gruppen som tycker det är sunkigt med kungen och som hellre vill sabba. Det kan man hantera på olika sätt - men ett sätt är man inte har starka avvikande åsikter i gruppen.
Som tidigare påpekats, detta har ju snarare att göra med vilka slags rollpersoner man gör. Jag har inget emot att spelare gör rollpersoner som är moraliskt tveksamma så länge det passar med det slags äventyr jag vill spelleda. Att hitta på en rollperson som passar stilen på äventyret är sånt som jag tycker kan vara bra att komma överens om under session zero.
För att vara mer konkret kring dina exempel:
"någon vill beställa vegetarisk mat, och vill gnälla på bristen på vegetariska alternativ på värdshuset"
Skulle kunna tänka mig en intressant kulturkrock i ett fantasyspel där exempelvis en alv gör detta.
"någon vill roa sig på den lokala strippklubben"
Det skulle ju kunna hända i ett spel med cyberpunksetting. Som spelledare skulle jag inte lägga krut på att beskriva detta utan säga typ "Okej, du hittar en strippklubb. När natten är över får gästerna lämna."
"någon insisterar på att besöka den lokala kyrkan när det är söndag i spelet"
Det passar väl jättebra om rollpersonen är troende.
"någon har synpunkter på att de andra rollpersonerna dricker sprit eller använder knark"
Så länge det inte leder till att spelaren säger typ "Min rollperson skulle aldrig hänga med karaktärer som era" och sen lämnar. Jag tycker om när det är lite friktion inom gruppen så länge det inte blir för mycket.
"någon dricksar inte på restaurangen"
Jag ser inte problemet?
"någon har synpunkter på att det är monarki i spelvärlden"
Fast det torde väl personen vetat innan vi började spela? Om de har den invändningen när vi är mitt i spelet så blir nog alternativet att antingen får den personen (eller nån annan som vill) förbereda nåt annat, eller så får hen lämna. Men jag har aldrig någonsin varit med om att någon haft synpunkter på att spelvärlden har monarki.
"någon irriterar sig för att hans manliga karaktär inte blir insläppt av vakten, när kvinnorna i gruppen blir det"
Det är alltså spelaren som blir irriterad? Alltså, om de manliga spelarna inte på något sätt kan ta sig in och missar viktig information och en massa speltid kan jag i viss mån förstå dem. Men jag hade ju ordnat det så att de kunde ta sig in på nåt kreativt och kul sätt.
"någon vapenvägrar, eller vill polisanmäla de andra rollpersonerna när de löser konflikter med våld"
Det där är sånt man får lösa under session zero tycker jag, att man får hitta på ett gäng som inte har så stora ideologiska skillnader att de börjar sabotera för någon annan. Men menar du alltså att spelaren inte gillar våld och därför anmäler hens rollperson de övriga rollpersonerna i spelet? Har något liknande hänt? Min erfarenhet är att de flesta tycker det är kul att spela en rollperson med en ideologi som skiljer sig från ens egen.
"någon stjäl"
Om det inte passar så tycker jag det är bäst att säga till innan att man inte får spela kriminell.
"någon generaliserar (att finnar alltid ska slåss med kniv)"
Att rollpersonen gör det? Om hen spelar en karaktär som borde generalisera och ingen vid spelbordet sagt typ "Jag tycker det är jobbigt att höra om en massa fördomar mot finnar, min kusin är finne och har fått utstå mycket mobbing, så inget sånt i spelet tack" så ser jag inte problemet?
"Jag menar, det är jobbigt att ha förberett ett äventyr där spelarna ska vara kungens agenter, och så har man två övertygade republikaner i gruppen som tycker det är sunkigt med kungen och som hellre vill sabba."
Återigen, jag förstår inte riktigt om du menar att spelarna eller rollpersonerna är republikaner? För jag har aldrig varit med om att spelare på grund av deras ideologiska övertgelse har saboterat spelsessionen för att settingen har en annan ideologi. Det kan väl inte vara vanligt? Som sagt, de flesta brukar väl tycka att det kan vara kul att det spela karaktärer som har en annan ideologi än de själva.
Sen är det en annan sak om man har något som man inte vill ska förekomma under spelet för att man blir alltför illa berörd av det, att det rör upp ångest o.s.v. och spelledaren vet om detta men har med det ändå. Men i detta fall så är det ju spelledaren som begår ett väldigt stort övertramp. Men detta behöver ju inte ha något att göra med ideologier, så kan det ju vara för vem som helst att man har ämnen som man inte vill ska tas upp?