Conan
انتفاضة
Tack.I mitt fall ickebinär. Anledningen till att vi säger det är att andra behandlar frågan huruvida vår könsidentitet ska tas på allvar eller inte som en politisk fråga, något de flesta slipper.
Tack.I mitt fall ickebinär. Anledningen till att vi säger det är att andra behandlar frågan huruvida vår könsidentitet ska tas på allvar eller inte som en politisk fråga, något de flesta slipper.
Ska jag vara krass så skiter jag i folks åsikter. De är ofta dåligt underbyggda, motsägelsefulla och inte så viktiga som de tror. Oftast finns en förklaring till att folk tycker som de gör även om de själva verkar helt omedvetna om det. Gräver man bara tillräckligt har alla fördomsfulla, egoistiska och småaktiga sidor som man vill ta starkt avstånd ifrån. Jag orkar inte bry mig om andras åsikter och knappt mina egna. Jag vill inte veta.I tråden om "affischen" uppstod snabbt och ganska oundvikligt frågan om vilka värderingar man vill att de människor som deltar i rollspel har.
Hur är det för er?
Det gör de såklart. Men mest omedvetet. Oftast inte så mycket att det stör upplevelsen, men har man uppmärksamheten på det är det ofta lätt att upptäcka.Och när ni då har er mer eller mindre homogena eller heterogena grupp, tar folk med sig sina värderingar i spelet eller inte?
I mitt fall transkvinna. @Svarte Faraonen summerade det hela bra. Jag använde termen då ett vanligt skällsord som används mot oss på nätet när någon ens bejakar att vi finns, där de kan beskyllas för att vara politiska.Flera användare har sagt att de har en "politisk könsidentitet"? Måste få fråga vad det är?
Om jag läser listan lätt så att allt syftar på situationer i spelet - och alltså inte en diskussion om man ska beställa vegmat till off-matpausen - så har ju det här inte egentligen så mycket med folks värderingar att göra som deras attityd till förhållandet mellan spelet och verkligheten, och vilka avsteg från verkligheten man kan bortse från och inte. "Folk som vill pressa in sina vardagsvärderingar även i spel och annan fiktion är tröttsamma" är lätt att hålla med om - jag gör det själv spontant, håller med alltså - men det är ju i slutändan ändå så att vi alla har olika dealbreakers. Jag skulle inte hänga upp mig på nån av situationerna du räknar upp, men däremot skulle jag ha problem med, låt säga, ett spel där tortyr är en effektiv och pålitlig metod för förhör.Ok, många bra svar så här långt!
Men jag tänker lite mjukare konflikter som kan uppstå:
1) någon vill beställa vegetarisk mat, och vill gnälla på bristen på vegetariska alternativ på värdshuset
2) någon vill roa sig på den lokala strippklubben
3) någon insisterar på att besöka den lokala kyrkan när det är söndag i spelet
4) någon har synpunkter på att de andra rollpersonerna dricker sprit eller använder knark
5) någon dricksar inte på restaurangen
6) någon har synpunkter på att det är monarki i spelvärlden
7) någon irriterar sig för att hans manliga karaktär inte blir insläppt av vakten, när kvinnorna i gruppen blir det
8) någon vapenvägrar, eller vill polisanmäla de andra rollpersonerna när de löser konflikter med våld
9) någon stjäl
10) någon generaliserar (att finnar alltid ska slåss med kniv)
Alltså sånt som vanliga människor blir ovänner om i verkligheten (och jag tog lite skruvade fast harmlösa exempel).
Jag menar, det är jobbigt att ha förberett ett äventyr där spelarna ska vara kungens agenter, och så har man två övertygade republikaner i gruppen som tycker det är sunkigt med kungen och som hellre vill sabba. Det kan man hantera på olika sätt - men ett sätt är man inte har starka avvikande åsikter i gruppen.
Bra... jag försökte inte vara så övertydlig i mina exempel (och ta upp rasism, tortyr och våldssex - för det är liksom sådant som gör att man inte vill umgås alls).Jag skulle inte hänga upp mig på nån av situationerna du räknar upp, men däremot skulle jag ha problem med, låt säga, ett spel där tortyr är en effektiv och pålitlig metod för förhör.
Men att säga att man har en politisk identitet låter ju som att man ger dessa kritiker rätt. Hade det inte varit rimligare att tala om en politiserad identitet, såsom en del anför begreppet rasisifierad?I mitt fall transkvinna. @Svarte Faraonen summerade det hela bra. Jag använde termen då ett vanligt skällsord som används mot oss på nätet när någon ens bejakar att vi finns, där de kan beskyllas för att vara politiska.
Ja, alltså, begreppet används väl med en lite syrlig underton av att vi inte själva valt att det ska vara politiskt.Men att säga att man har en politisk identitet låter ju som att man ger dessa kritiker rätt. Hade det inte varit rimligare att tala om en politiserad identitet, såsom en del anför begreppet rasisifierad?
Jag vill höra. Jag vill veta om den jag bjudit hem är nazist, så att jag inte av misstag sitter och gnuggar axel med en sådan. Har du vidriga åsikter vill jag veta det så att jag kan sparka ut dig från mitt hem.Det är dock när folk börjar predika som det blir jobbigt , jag vill inte höra om hur juden styr all svensk media och att det är judens fel att äpplen på ica nu kostar 6,50 styck ist för 5,95 och jag vill heller inte höra om hur det är en symbol för postkoloniala maktstrukturer att jag som vit heteronormativ cis-man har vit mjölk i det svarta kaffet eller att rymdödlorna från dimension x har tatt över vår regering .
Jag har mina spelare för att spela rollspel med , vi umgås inte utanför rollspelet och vi ska inte ha sex eller gifta oss så vad dom gör när dom går hem eller vad dom röstar på eller vilken gud dom tillber osv rör inte mig i ryggen och jag vill heller inte veta . Jag har inget annat intresse av dom än just rollspelJag vill höra. Jag vill veta om den jag bjudit hem är nazist, så att jag inte av misstag sitter och gnuggar axel med en sådan. Har du vidriga åsikter vill jag veta det så att jag kan sparka ut dig från mitt hem.
Ja, det har framgått.Jag har mina spelare för att spela rollspel med , vi umgås inte utanför rollspelet och vi ska inte ha sex eller gifta oss så vad dom gör när dom går hem eller vad dom röstar på eller vilken gud dom tillber osv rör inte mig i ryggen och jag vill heller inte veta . Jag har inget annat intresse av dom än just rollspel
Så länge dom inte yttrar eller beter sig sunkigt hemma hos mig eller är respektlösa mot mig eller mitt hem eller andra i spelgruppen så är dom välkomna och vad dom gör hemma i sitt hem skiter jag i men skulle dom börja sjunga deustchland über alles och heila under spelmötet åker dom ut men fram tills dom beter sig eller yttrar sig sunkigt så är dom som sagt välkomna.
Ja, det har framgåttJa, det har framgått.
Själv avstår jag umgänge med nazister även när de inte heilar.
Jag är inte heller i ett läge där behöver hantera märkliga typer i spelgruppen, eftersom jag bara spelar med folk jag umgås med som vänner och redan vet att jag trivs med.För mig är hela den här grejen absurd. Mina spelgrupper består av folk som jag har känt väldigt länge. På vissa av er verkar det som tinder. Eller jag vet inget om tinder heller för jag har varit i samma förhållande i 22 år fast min rollspelsgrupp med Mogger är ju såklart äldre den är nog 30 år i år.
Vissa av er verkar byta spelgrupper ofta. Så ofta att ibland så är någon av spelarna man får med sig kokobello. Alltså ärligt hur hamnar ni där. Skulle något radikalt hända i mina spelgrupper och vi skulle sluta spela skulle jag nog aldrig själv spela igen. Min ena grupp har tre spelmöten om året och den andra har fått upp flåset och vi kör lite oftare än innan.
Man byter grupper på grund av flytt , att folk gifter sig , att folk får barn , byter jobb , får ändrad arbetsbörda , byter föräldra veckor mm mm .För mig är hela den här grejen absurd. Mina spelgrupper består av folk som jag har känt väldigt länge. På vissa av er verkar det som tinder. Eller jag vet inget om tinder heller för jag har varit i samma förhållande i 22 år fast min rollspelsgrupp med Mogger är ju såklart äldre den är nog 30 år i år.
Vissa av er verkar byta spelgrupper ofta. Så ofta att ibland så är någon av spelarna man får med sig kokobello. Alltså ärligt hur hamnar ni där.
Skulle något radikalt hända i mina spelgrupper och vi skulle sluta spela skulle jag nog aldrig själv spela igen. Min ena grupp har tre spelmöten om året och den andra har fått upp flåset och vi kör lite oftare än innan.