nano
Diehard, death or glory Toad
- Joined
- 25 Apr 2019
- Messages
- 573
Här är vad Chat GPT 3.5 svarar på trådstarten:Försöker skapa en kort abstraherad lista som ändå täcker in alla vanliga temporära effekter förutom skada som en handling kan orsaka i strid. Jag har försökt balansera dessa så att inget är uppenbart alltid bättre.
EDIT: Definition Tillfälliga effekter - negativa saker som du kan utsätta dina motståndare för men inte gör direkt skada.
Tillfälliga effekter
- Obalanserad. (Liggande/knästående/obalans etc.). Spendera handling (lyckas alltid) för att bli av med. Nackdel så länge effekten hänger kvar.
- Förvirrad. (Förvirrad/förblindad/döv etc.). Nackdel så länge effekten hänger kvar.
- Avväpnad. (Tappar vapen, hjälm, sköld, pengapåse) Tappar saken som siktades på, vid perfekt även trasig. Handling krävs (lyckas alltid) för att plocka upp.
- Låst. (fasthållen, intrasslad etc.) Lyckad handling för ta sig loss.
Hur funkar listan, saknas nåt etc.?
Finns det bättre namn för nåt, särskilt avväpnad och kanske Temporära effekter?
Din lista över temporära effekter verkar täcka de vanligaste effekterna som spelare kan använda i strid förutom direkt skada. Här är några synpunkter och förslag:
Så här är en eventuell reviderad lista med dessa synpunkter och förslag inkluderade:
- Namnet "Tillfälliga effekter" kan bytas ut mot något som beskriver effekternas natur, till exempel "Statusförändringar" eller "Temporära modifieringar".
- Förvirring kan också leda till att karaktären attackerar sina allierade, vilket är en annan nackdel förutom att de inte kan attackera fienden.
- "Avväpnad" kan bytas ut mot "desarmad", vilket kanske är mer intuitivt för vissa människor. En annan möjlighet är att använda en bredare term som "utrustningsförlust", som täcker alla typer av förluster av utrustning.
- För "Låst" kan du använda en mer generisk term som "immobiliserad" eller "hållen". Om det är möjligt för karaktären att attackera medan de är låsta kan du också specificera det.
- Statusförändringar: inkluderar allt från förvirring och förblindning till dövhet och andra tillfälliga modifieringar som påverkar karaktärens förmågor i strid.
- Desarmad: inkluderar förlust av vapen, hjälmar, sköldar, pengapåsar och andra utrustningsföremål. Kräver en handling för att hämta eller reparera förlorad utrustning.
- Immobiliserad: inkluderar alla tillfälliga effekter som hindrar karaktären från att röra sig, som att vara fasthållen, intrasslad eller på annat sätt immobiliserad. Kräver en handling för att frigöra sig.