Lista på Tillfälliga effekter

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
573
Försöker skapa en kort abstraherad lista som ändå täcker in alla vanliga temporära effekter förutom skada som en handling kan orsaka i strid. Jag har försökt balansera dessa så att inget är uppenbart alltid bättre.

EDIT: Definition Tillfälliga effekter - negativa saker som du kan utsätta dina motståndare för men inte gör direkt skada.

Tillfälliga effekter
  • Obalanserad. (Liggande/knästående/obalans etc.). Spendera handling (lyckas alltid) för att bli av med. Nackdel så länge effekten hänger kvar.
  • Förvirrad. (Förvirrad/förblindad/döv etc.). Nackdel så länge effekten hänger kvar.
  • Avväpnad. (Tappar vapen, hjälm, sköld, pengapåse) Tappar saken som siktades på, vid perfekt även trasig. Handling krävs (lyckas alltid) för att plocka upp.
  • Låst. (fasthållen, intrasslad etc.) Lyckad handling för ta sig loss.

Hur funkar listan, saknas nåt etc.?
Finns det bättre namn för nåt, särskilt avväpnad och kanske Temporära effekter?
Här är vad Chat GPT 3.5 svarar på trådstarten:

Din lista över temporära effekter verkar täcka de vanligaste effekterna som spelare kan använda i strid förutom direkt skada. Här är några synpunkter och förslag:

  • Namnet "Tillfälliga effekter" kan bytas ut mot något som beskriver effekternas natur, till exempel "Statusförändringar" eller "Temporära modifieringar".
  • Förvirring kan också leda till att karaktären attackerar sina allierade, vilket är en annan nackdel förutom att de inte kan attackera fienden.
  • "Avväpnad" kan bytas ut mot "desarmad", vilket kanske är mer intuitivt för vissa människor. En annan möjlighet är att använda en bredare term som "utrustningsförlust", som täcker alla typer av förluster av utrustning.
  • För "Låst" kan du använda en mer generisk term som "immobiliserad" eller "hållen". Om det är möjligt för karaktären att attackera medan de är låsta kan du också specificera det.
Så här är en eventuell reviderad lista med dessa synpunkter och förslag inkluderade:
  • Statusförändringar: inkluderar allt från förvirring och förblindning till dövhet och andra tillfälliga modifieringar som påverkar karaktärens förmågor i strid.
  • Desarmad: inkluderar förlust av vapen, hjälmar, sköldar, pengapåsar och andra utrustningsföremål. Kräver en handling för att hämta eller reparera förlorad utrustning.
  • Immobiliserad: inkluderar alla tillfälliga effekter som hindrar karaktären från att röra sig, som att vara fasthållen, intrasslad eller på annat sätt immobiliserad. Kräver en handling för att frigöra sig.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Här är vad Chat GPT 3.5 svarar på trådstarten:
Kul, vet känns som man måste vara VÄLDIGT förvirrad om man attackerar en allierad. Kanske kan det finnas två nivåer av varje Status, får man statusen en annan gång så levlar man upp och får ännu kraftigare statusar. Förvirrad blir Desorienterad och då kan man attackera en kompis. Ett annat alternativ är att den värre graden sker när man slår perfekt/fummel.
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Pressad. Du tvingas på defensiven. Så länge du är pressad kan du inte göra några anfall eller flytta närmare någon fiende. Du slutar vara Pressad om du a) inte blir anfallen på en hel runda eller b) lyckas försvara dig mot ett anfall.
Bra, kanske kan bli en ny kategorie med allt som tvingar en att slåss på defensiven. Samtidigt så känns det lite väl fokuserat med tanke på hur generella de andra Statusarna är. Får klura på den.
 
Top