Nekromanti lite frågor

Bullowar

Veteran
jag testade EON första gången för nästan ett år sedan.. trots att vi endast var tre personer (varav två var väldigt oseriösa) och inte kunde reglerna eller någonting så tyckte jag att det var skitkul... vi spelade ett antal gånger, men tillslut la dom två andra av, och sen dess har jag inte kunnat spela (har gråtit konstant i tre månader)
tillslut har vi startat upp en spelargrupp, som består av spelare som alla är lika entusiastiska som jag.. eftersom jag spelat lite EON så tänkte vi att vi kunde fortsätta med det och jag bestämmde mig för att "utbilda" mig till SL, vilket gav upphov till några frågor...

1) Ska jag använda en trasig EON-regelbok som samlat damm på min hylla eller ska jag lägga ut lite pengar på EONII?

2) Vilka bakgrundsmoduler är bra att ha (förutom Mundana som jag redan har)?

3) Hur lär man sig en stridsteknik, t.ex. två vapen? jag har läst igenom halva regelboken nu, men jag har inte hittat nått om det...

4) När man använder Undvika eller liknande färdighet, ska man då använda aktivt motstånd mot anfallarens Vapenfärdighet? annars bör det väl bli väldigt lätt att undvika om man har 15+ i Undvika?

5) Varför står inte Parera, Blockera osv med på Färdighetskapitlet, och var får man reda på hur dom fungerar? (Har alla GC i parera, blockera osv eller?)

6) Kanske en mindre viktig fråga, men på sid 85 i regelboken står det att det är det är svårt att stjäla en ring från någons finger, men mycket svårt att stjäla något ur en innerficka tex... borde det inte vara ganska omöjligt att sno en ring utan att personen märker det (det brukar ju ta 5 min att få av sig dom förbannade sakerna även om man använder tvål och såpa )

1) Jag skulle definitivt köpa en ny regelbok, Eon II. För det första så är det vad du behöver för din fråga nummer 3, och sen slipper du gnälla över många av felen/missarna i första upplagan som blivit fixade i andra. Den ser trevligare ut, har fler kapitel (bra ny saker), snabbare skadesystem, vikter i utrustningskapitlet och sist men inte minst - ett index/register i slutet av boken.

2) Krigarens väg, böckerna Alver och Dvärgar (om ni ska spela med dessa raser), Consaber, Asharien&Soldarn. Dessa vore mina första val.

3) Det står inget om stridstekniker i första upplagan av regelboken. I Deluxe-varianten finns det ett kapitel, som senare blev ett ännu större kapitel (fler tekniker, regler) i Krigarens väg. I Eon II återkom stridskonstkapitlet från Deluxe-boken (dvs, inte alls hela det magnifika kapitlet som finns i Krigarens väg, men en bra start. Och jag tror att just tekniken Två Vapen finns i både Eon II och Deluxe).

4) Det finns en extraregel som säger att du behöver ha högre effekt än anfallaren på ditt slag, för att undvika helt. Är effekten av ditt slag lägre än hans (men fortfarande under ditt färdighetsvärde) blir det halv skada på dig. Givetvis så modifieras ditt undvika-slag hej vilt i en strid...kanske är det så att det är din andra handling? = en tärning extra. Är du skadad? = kolla på din smärta, lägg till tärningarna. Fintar motståndaren? = lägg till en tärning...etc/Etc.

(om du inte är haj på vad jag menar med "effekt": om du har 15 i undvika och slår 12 med tärningarna får du 3 i effekt (färdighetsvärde - tärningsslag). Här brukar vi iofs bråka om vad som menas med -5 eller 5 i effekt... är ett minus över eller under ditt färdighetsslag? det får ni avgöra själv, och bestämma er för att använda en av dem. Själv använder vi positiva effekter (1,3,19,8,11, etc) när ett färdighetsslag var lyckat, och negativa när det blev misslyckat. Exempel 2: du har 9 i Undvika och slår 23 = -14 i effekt.

5) Parera/blockera är försvarsmanövrer som står beskrivna i stridskapitlen. Det är alltså bara en 'grej' du gör med din Vapenfärdighet. Blockera använder din sköld, parera gör du med ett vapen/tillhygge. Har du 15 i svärd så har du 15 i att försöka parera ett anfall. (med modifikationer givetvis...är du skadad? blir du fintad? etc etc. tänk på att modifikationer endast påverkar antalet tärningar du ska slå...inte ditt färdighetsvärde)

6) Nja..det är väl upp till SL att bedöma hur svårt det är. Att stjäla en ring från ngns finger kräver väl nästan att du fysiskt berör personens hand. Kanske hjälper upp denne från gatan när han fallit omkull? Hjälper ner damen från hästen? Då håller du dennes hand och det kanske inte är så jättesvårt för en bra tjuv att få med en ring utan att det märks? :)

/mikael

Drakvrede

Swordsman
1. Håller med att EonII är köpvärt, även om man har den äldre upplagan. Det som jag tycker är bäst i EonII, som inte finns i EonI, är att det finns regler för sjukdomar och gifter/droger! Likaså är stridsreglerna helt klart förbättrade.

2. Alver, dvärgar, tiraker och Mystisk & Magi är de moduler man bör ha, anser jag. Mundana är användbar, men den finns ju redan i EonII. Däremot tycker jag att alla dom här landsbeskrivningarna känns... lite meningslösa.

5. Tja, i teorin går det väl att stjäla en ring från någons finger, om den inte sitter speciellt hårt fast. Men det ska ju krävas en sannerligen gynsam situation (ur tjuvens perspektiv) för att det ska kunna gå. T.ex. bör personen ha handen öppen, ringen bör sitta mycket löst åt, osv, osv.

Drakvrede

"Mother nature is a bitch!"

Ackerfors

Alas, your rapids!
lite svar

Roligt att du börjat spela Eon igen.

1. Jag tycker du borde köpa EonII. Det är en upprustning av reglerna och eftersom din regelbok var trasig så borde du köpa en ny.

2. Mystik & Magi, Alver, Dvärgar, Krigarens väg, Spelarens Handbok och möjligtvis Monster och Varelser.

3. Jag tror man måste vara ambidextriös för att lära sig två vapen. Om jag inte minns fel så kan man lägga på det när man väljer färdighet, när det står <stridskonst>.

4. Det ÄR löjligt lätt att undvika. Frågan är om du som SL vill att det ska vara det. Annars är det ju bara att använd frivilliga regler.

5. I Eon II står det om blockera och parera på sidan 110 i kapitlet STRID - GRUNDLÄGGANDE.

6. Bagateller. Jag tycker att är man duktig tjuv så är det antagligen lättare att ta en ring en nåt ur innerfickan.

//Martin
<A HREF="http:// www.martin4um.cjb.net " target="_new">http:// www.martin4um.cjb.net </A>

Krille

Super Moderator
Svar

"3) Hur lär man sig en stridsteknik, t.ex. två vapen? jag har läst igenom halva regelboken nu, men jag har inte hittat nått om det..."

Stridstekniker är en del av stridskonster, vilka beskrivs i Eon Deluxe (hårdbunden bok), Eon II samt i Krigarens Väg. Fram till dess att man har tillgång till reglerna om stridskonster så är stridstekniker tämligen onödiga, och faktum är att man klarar sig ganska bra utan stridskonster.

"5) Varför står inte Parera, Blockera osv med på Färdighetskapitlet, och var får man reda på hur dom fungerar? (Har alla GC i parera, blockera osv eller?)"

Parera och blockera är handlingar, inte färdigheter. Man använder lämplig stridsfärdighet (svärd, sköld eller stridskonst, till exempel) till dessa handlingar. Har du Sköld FC 13 och vill blockera så slår du för färdigheten Sköld mot FC 13, med lämplig svårighet. Se sidorna 110, 113 och 117 för regler om försvar.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Morollan

Veteran
En varning

Någon längre upp på tråden tipsade dig om Spelarens handbok. Jag vill bara säga som så att om det är en bok från Neogames som du inte ska köpa så är det Spelarens handbok. Mer slöseri med pengar får man leta efter. I princip allt som står i boken finns i grundboken. Lite komisk är den dock, jag vet inte hur länge vi skrattade över kapitlen om hur man tillverkar en namnskylt och om hur man städar bordet efter avslutat spel. Jag förstår inte hur vår spelgrupp klarade oss innan Spelarens handbok släpptes...

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck

Helmgast
Svar på Re: lite svar

Vem som helst kan lära sig två vapen, förutsatt att den ingår i stridskonsten som akademin man besöker lär ut.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Helmgast
Tre svar

1) Ska jag använda en trasig EON-regelbok som samlat damm på min hylla eller ska jag lägga ut lite pengar på EONII?

Ja. Skadesystemet är mycket bättre, cirka hälften av alla fel är korrigerade, nya kapitel, bl a om stridskonster. Dessutom är det väldigt bra att ha två regelböcker (vi har nio), så behöver man inte kasta runt den boken hela tiden.

2) Vilka bakgrundsmoduler är bra att ha (förutom Mundana som jag redan har)?

Krigarens Väg samt Mystik & Magi. Tycker du att ett speciellt land eller någon ras verkar kul att spela så köp dess modul, men köp först och främst Krigarens Väg eller Mystik & Magi. Vänta dock med att köpa Spelarens Handbok. Den innehåller inte så mycket nytt, och trots namnet så måste man använda grundboken för att göra en ny rollperson.

4) När man använder Undvika eller liknande färdighet, ska man då använda aktivt motstånd mot anfallarens Vapenfärdighet? annars
bör det väl bli väldigt lätt att undvika om man har 15+ i Undvika?

Med undvika så vet man inte hur man skall göra, alltså gå åt sidan eller gå bakåt (sidan 132-133). Vid stötanfall rekommenderas sidoteg, men vid svingande anfall skall man gå bakåt. Men om man gissar fel får man ju Ob4T6. Å andra sidan får man Ob2T6 om man gissar rätt. Gör motståndare ett snabbt anfall (sidan 129) så får du lägga till en tärning. Har du ont eller är utmattad blir det ännu svårare. Så du lyckas nog inte alltid.

Robban

Hero
Men...

men namnen är guld värda... om man sen får den gratis ska man väl inte klaga, eller hur?

/R

destrukt

Veteran
Re: 2 vapen

Okej jag slog fram min gubbe och blec ambi i händelser och sen när jag lär mig min stridkonst som riddare får färdigheten 2 vapen.......Vad gör ambi för någon nytta?????? Man måste ju ändå kunna en stridkonst för att få slås med 2vapen utan svårigheter

Bullowar

Veteran
Re: 2 vapen

beror inte det på om du är ambidexteriös eller dubbelhänt?
jag trodde att en ambi. hade två vapenhänder och därmed kunde använda vapnet i båda händerna (eller ha två vapen) utan några svårighetsmodifikationer, medans en dubbelhänt bara har en vapenhand, men kan använda den andra om han har 2-vapen-färdigheten

If sex is like a pain in the ass, you're doing it wrong

Morollan

Veteran
Re: Men...

"men namnen är guld värda... om man sen får den gratis ska man väl inte klaga, eller hur?"

Betala nästan 200 spänn för lite namn,icke. Namn kan man få tag på 1000-tals av på tex syskonskapets hemsida.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck

Helmgast
Nix.

Många är de som frågat om detta, men så här är det:

Ambi eller två vapen kan använda två vapen samtidigt. Alltså, en handling extra utan svårighetsökning.

Dubbelhänt kan använda båda sina händer lika bra, men inte samtidigt. Alltså, lika lätt att göra en attack med varje hand (Ob4T6, Ob4T6) som två st attacker med samma hand (Ob4T6, Ob4T6).

Om man är vanlig så blir svårigheten för en attack med varje hand Ob4T6 (med vapenarm), Ob5T6 (med "fel" hand). Gör man två attacker med en hand så blir det Ob4T6, Ob4T6.

Vindhand

Myrmidon
Re: Nix.

Om man är vanlig så blir svårigheten för en attack med varje hand Ob4T6 (med vapenarm), Ob5T6 (med "fel" hand). Gör man två attacker med en hand så blir det Ob4T6, Ob4T6.

Hmm, rätta mig om jag har fel men det innebär alltså att det är svårare att slå någon en gång med vardera handens vapen än att ge dem två slag med sin "rätta" hands vapen?

M.a.o: den otränade personen med värja har ett definitivt övertag över den otränade personen med värja och vänsterhandsdolk...

Vindhand

Myrmidon
btw...

... gäller detta även _obeväpad_ närstrid eller hanteras den annorlunda?
M.a.o: har en person med ena armen bakbunden samma övertag över någon som slåss med båda nävarna?

Big Marco

Läskig
Re: btw...

Det beror på hur man tolkar reglerna. Oftast säger man typ "jag slår honom två ggr", utan att gå in på detaljerna vilka nävar man använder.

-Marco Behrmann
-Neogames AB