Lite funderingar kring explosionsskador
Jag håller på att utarbeta regler för explosionsskador till mitt universalsystem Omnimodus (Tidigare Omega) och vill gärna ha synpunkter på nedanstående grundtankar.
En explosion skadar på tre sätt: Tryckvåg, splitter och hetta(brand).
Tryckvågen hanteras som en krosskada fast med följande undantag:
• Rustningen skyddar bara hälften så mycket
• Chansen att bli slagen till marken fördubblas
• Ingen risk för kritiska skador (eftersom en tryckvåg skiljer sig så mycket från en lokal krosskada) eller att man alternativt skapar en egen tabell för kritiska skador från tryckvågor.
Splitter hanteras ungefär som automateld. Det innebär att ett eller flera splitter kan träffa var och en av rollpersonens kroppsdelar och skadan för dessa splitter räknas samman men rustningens skyddsfaktor och rollpersonens kritiska nivå multipliceras även den med antalet splitter. Dessutom dubbleras rustningens skyddsfaktor ytterligare en gång eftersom splitter inte har samma genomslagskraft som vanliga kulor.
Hettan hanteras som vanliga brandskador.
Fördelningen mellan tryckvåg, splitter och hetta varierar naturligtvis beroende på vilken typ av sprängmedel som används. Är det rimligt att anta att det alltid är effekten av hettan som avtar snabbast när avståndet från explosionen ökar, följt av tryckvågen. Jag tycker splittret borde däremot kunna göra skada på betydligt mycket längre avstånd än de båda andra eller är jag ute och cyklar? Observera att dessa regler enbart är tänkta att användas till konventionella sprängmedel.
Jag håller på att utarbeta regler för explosionsskador till mitt universalsystem Omnimodus (Tidigare Omega) och vill gärna ha synpunkter på nedanstående grundtankar.
En explosion skadar på tre sätt: Tryckvåg, splitter och hetta(brand).
Tryckvågen hanteras som en krosskada fast med följande undantag:
• Rustningen skyddar bara hälften så mycket
• Chansen att bli slagen till marken fördubblas
• Ingen risk för kritiska skador (eftersom en tryckvåg skiljer sig så mycket från en lokal krosskada) eller att man alternativt skapar en egen tabell för kritiska skador från tryckvågor.
Splitter hanteras ungefär som automateld. Det innebär att ett eller flera splitter kan träffa var och en av rollpersonens kroppsdelar och skadan för dessa splitter räknas samman men rustningens skyddsfaktor och rollpersonens kritiska nivå multipliceras även den med antalet splitter. Dessutom dubbleras rustningens skyddsfaktor ytterligare en gång eftersom splitter inte har samma genomslagskraft som vanliga kulor.
Hettan hanteras som vanliga brandskador.
Fördelningen mellan tryckvåg, splitter och hetta varierar naturligtvis beroende på vilken typ av sprängmedel som används. Är det rimligt att anta att det alltid är effekten av hettan som avtar snabbast när avståndet från explosionen ökar, följt av tryckvågen. Jag tycker splittret borde däremot kunna göra skada på betydligt mycket längre avstånd än de båda andra eller är jag ute och cyklar? Observera att dessa regler enbart är tänkta att användas till konventionella sprängmedel.