Nekromanti Lite hjälp med en paladin av Helm

Mattis

Swordsman
Hejsan.

Jag är väldigt ny på det här med DnD, och kan inte alls mycket om FR. Jag har även fått lite klagomål om att mina karaktärer är lika, så jag behöver lite hjälp från er FR-nërdar därute.

För det första; En paladin av Helm. Vilket land passar bäst, och lite info om det landet vore trevligt.
För det andra; Hjälp med personlighet. Hittils har jag kommit på:
Nervös, dåligt tålamod, vill inte visa sig i dåligt dager för andra, beskyddande, vis (wis 18), envis, rycker med hakan ibland, läspar lätt, inser sina brister och låter andra stiga fram när han inte klarar av saker, gillar inte speglar, drömmer om att få dö hederfullt, klantig (dex 6) och religiös (nähä?). Jag behöver några få ord av er därute (eller ja, så många som möjligt, men med ett ord kan man komma långt.
För det tredje; Bakgrund. Jag har, som sagt, inte så stor koll på FR, och jag vet inte riktigt hur man blir invigd i Helms kår av paladiner. Inte heller har jag någon idé till en bakgrund, min ideér är slut (det är därför jag postar det här). Om någon som orkar, ja, snälla...?

Nu ber jag ju om lite för mycket, men vi får hoppas på att jag inte mister hela stycket.

Ackerfors

Alas, your rapids!
För det andra; Hjälp med personlighet.

Låt personligheten komma med rollspelandet. Det är absolut inte nödvändigt att ha diverse riktlinjer på hur du ska rollspela din karaktär, även om det kan hjälpa i vissa fall. Jag tycker att det är lättare att låta rollpersonen växa medans man spelar. Min senaste karaktär, en människobard, var från början bara en ytlig hög med siffror (det är de flesta rollpersonerna i de flesta spelen) men medans spelandet pågick kände jag att det vore roligt att spela lite annorlunda. Sagt och gjort, jag greppade min hillebard och var lite ful i munnen. Barden blev speciell och ihågkommen på fler ställen än han tycker är nödvändigt. :gremsmile:

Jag, om någon, vet att det är svårt att rollspela i DnD, men jag misstänker att jag lyckats ganska bra trots allt.

Vad jag vill komma fram till är, jag tror att din rollperson blir bra mycket mer levande om du rollspelar utan riktlinjerna, men med dem i åtanke.

Mattis

Swordsman
Låter ju inte helt ovettigt, men finns det inte en chans att om man kör lite huxflux så slutar det med att man inte bryr sig om personligheten alls, utan bara spelar sig själv? För mig (som är en ganska dålig spelare) blir det enklare att spela när jag har ord klara för mig.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Självklart är det upp till var och en. Mitt mål med rollspelandet är att utveckla rollpersonen så jag är nöjd med den och det blir jag inte av att spela mig själv.

Är man ovan (jag föredrar ovan framför dålig) spelare så är det troligtvis lättare att skriva upp "stödord" och jag ser inga som helst fel i det. Du kanske bara behöver stödorden till en början, då är det ju inget som hindrar dig från att kasta dem. :gremsmile:

De riktlinjer du skrev i ditt första inlägg är alldeles utmärkta och känner du att det är rätt ska du gå efter dem. En sak jag inte tänkte på när jag skrev mitt svar här var att bakgrunden kan inte vara så jättesvår att skriva i och med att du har de där riktlinjerna, som du gärna får förklara i bakgrunden hur det blev som det blev. Varför ogillar han speglar? Varför rycker han med hakan? Osv.

Jag vet inte hur paladiner av Helm skiljer sig från paladinerna i Players Handbook, men det kan inte vara så stor skillnad. Så det för bli en snabb, inte helt träffsäker översättning fritt tolkad av Yassilus. :gremsmile:

Paladinerna väljer inte att bli paladiner. Det är deras öde och de är utvalda av deras gud. Vissa väljer att följa upp det och andra förnekar kallet. För de som väljer att bli paladiner följer många långa år av träning hos en mer erfaren paladin. Först efter att den träningen är över blir man paladin på riktigt.

King Kromm

Hero
Kromm blir grinig.

För mig (som är en ganska dålig spelare)
Men vem e han och var finns hans inställning egentligen?? Rollspel är ungefär som kläder, och för inte mindre än någon dag sedan sade jag så här, "Det finns inget dåligt väder, bara kassa kläder!" Och det står jag fast vid. Därför finns det enligt min menning inte heller dåliga rollspelare, möjligen oerfarna eller nått sånt, men inte kassa.

Och det hela går inte heller ut på att köra huxflux, skaffa dig en ungefärlig bild av hur du vill vara, spela med din karaktär, se hur det funkar och anpassa din bild av hur du hade tänkt dig honom lite till hur du verkligen spelar.

Staffan

Myrmidon
Jag vet inte hur paladiner av Helm skiljer sig från paladinerna i Players Handbook, men det kan inte vara så stor skillnad.
Den enda allmänna skillnad jag kan komma på så där på rak arm borde vara att de är mer reaktiva än "standardpaladinen" (reaktiva som motsats till proaktiva). Helm är väktarguden, så hans följeslagare är oftast mer intresserade av att försvara något visst ställe/pryl/person snarare än att ge sig ut och slå sönder något någon annanstans. De väntar helt enkelt på att problem ska komma till dem i stället för att gå och leta upp problemen.

Kalil

Swordsman
Låter lite trist att spela det dær tycker jag :gremsmile: Næpp, jag ska inte ut på æventyr, jag tænker vænta på att æventyret kommer till mig.

Helm-paladiner har faktiskt en spelteknisk skillnad från vanliga paladiner; de får næmligen multiklassa till fighter utan nackdelar. Det skulle man kunna ta som utgångspunkt før en kul rollperson. Han kanske delar sin tid lika mellan någon sorts krigargille och sin orden, kanske lider han av viss utbrændhet och livstrøtthet (något cynisk)? Eller har han læmnat sitt kloster och arbetar som karavanvakt (också en helig position enligt Helm) och predikar Helms ord vid oaser och rastplatser. Ær han i så fall obændlig idealist, eller har den hårda verkligheten kommit honom att bli en bitter tvivlare?

/Kalil

Om du har tänkt att göra en level ett rollperson, så tror jag att det kan bli problem om han "delar tiden" mellan ett krigargille och en paladinorden. Paladiner är inte krigare med en helig symbol, de är sin guds utvalda kämpar... Det funkar inte riktigt om man tar ett par veckors uppehåll för att lära upp lite spolingar i ett gille.

Min SL hade nog aldrig gått med på det, men där är vi ju alla olika :gremcool:

Däremot skulle han kunna vara en gammal cynisk krigare som har sett ljuset (din rollperson alltså. Inte min SL :gremgrin:). Då får du nog ge honom några krigarnivåer först, och sen dra över till paladin.

Fast detta är naturligtvis bara förslag till vad som skulle kunna funka.

/Lars, nybliven Beshaba-frälst (jag menar, det kan ju inte bli värre).

Kalil

Swordsman
Paladinen som klass lider av att vara fruktansvært stereoptyp. Alla paladiner tycks vara pansarklædda førkæmpar før sin gud, med eld i sjælen och en brinnande tro. Jag børjar bli tæmligen trøtt på den klyshan. I _min_ værld har inte _alla_ paladiner stændiga uppenbarelser från sin gud. Alla paladiner ær inte jærnhårt knutna till en facistoid organisation som tvingar dem till uvillkorlig underkastelse (vilket ju en klassisk paladin-ordern normalt gør).

Kanske finns det paladiner som spekulerar kring den fria viljan? Kanske finns det paladiner som tvivlar på sin tro? Kanske finns det fritt verkande paladiner som utan att vara knutna till en ordern verkar før en bættre værld før alla? Kanske finns det en hel paladin-ordern som sponsrar en krigarakademi (som en religøs friskola liksom :gremsmile: )?

Eller? Ær allt detta tænkbart? Måste alla paladiner før evigt vara trångsynta, plåtklædda, religiøsa fanatiker?

Jæmfør hur flexible fighter-klassen eller rouge-klassen (eller någon av de andra klasserna ær) med hur fruktansvært rigid paladinklassen ær. Eftersom æmnet før tråden (delvis) var att gøra en lite annorlunda rp så kanske ultrarenlæriga plåtnicklas paladiner ær det som efterfrågas :gremwink:

/Kalil, fram før fler icke-religiøsa kommunist paladiner!

anth

Vetefan
Att paladiner är stereotypa beror mest på att de är Lawul Good.
Om man skapar en "paladin" som inte är LG så blir den annorlunda.
(det finns en prestige class i "Defenders of the Faith" som i princip är en CG Paladin)

Kalil

Swordsman
Lawful Good ær ett av nio alignments. Rimligen bør den dærmed innefatta i storleksordningen 1/9 av mænnskligheten i all dess variationsrikedom. Jag menar att alla de atypiska paladiner jag føreslagit mycket væl kan vara lawful good.

Paladiner har blivit stereotypa før att många har hemskt starka førutfattade menigar om vad en paladin ær och inte ær. Detta gør att man i många spelgrupper kan gøra _en_ sorts rollperson som ær paladin, medan man kan gøra _hundratals_ som ær fighter. Det ær mycket tråkigt och fullstændigt onødigt tycker jag.

Før øvrigt så tycker jag som SL att det ær sjælvklart att paladiner ska ha samma alignment restriktioner som clerics (max +-1 alignment från sin gud) och ingenting annat, men det har egentligen inte med saken att gøra.

/Kalil

Staffan

Myrmidon
Book of the Righteous (från Green Ronin) lär ha en "Holy Warrior"-klass som är en sorts generaliserad paladin. Annars finns ju Divine Champion eller nåt sånt i FRCS som är en prestige class som är lite mer allmän "religiös krigare".

En grej med "normala" paladins, dock: de ska vara rätt fanatiska. Betänk att de är folk som tror så benhårt på godheten/rättvisan/sin gud/whatever att de får sig tilldelade magiska krafter.

anth

Vetefan
Lawful Good ær ett av nio alignments. Rimligen bør den dærmed innefatta i storleksordningen 1/9 av mænnskligheten i all dess variationsrikedom.
Även om människor kan ha vilket alignment som helst så finns det inget som säger att alla alignment skulle vara lika mycket representerade.
I de flesta kampanjer som jag känner till så är just LG det alignment som är ovanligast bland mänskligheten.
Jag skulle tro att 1/20 ligger betydligt närmare sanningen än 1/9.

Lawful Good ær ett av nio alignments. Rimligen bør den dærmed innefatta i storleksordningen 1/9 av mænnskligheten i all dess variationsrikedom.
Som Anthraxus skriver så är detta nog inte särskilt troligt, och jag vet inte om ens 1/20 av människorna skulle vara LG. Generellt sett så är det nog så att ju "smalare" väg, desto färre som vandrar på den...

Vanligast bland folk är nog NG, TN och NE. Man sköter sig själv, och hjälper/stjälper när man får tillfälle.

Ändrad för att jag inte kan stava.

/Lars, CG

Mattis

Swordsman
Re: Kromm blir grinig.

Jag är Mattis, och min inställning finns i mitt huvud.

Jag tycker att det är svårt att spela utan distinkta riktlinjer, och därför bad jag om hjälp med att hitta på ett par extra sådana.

Och ja, oerfaren kanske vore ett bättre ord, men problemet är att jag inte är oerfaren. Mina karaktärer blir bara likadana hela tiden, men jag ville inte att det skulle bli så med den här.

Mattis

Swordsman
OK, nu börjar det hända saker. Jag satt hemma hos en polare och sneglade lite i FR, och eftersom vi skulle spela i The Shaar så valde jag att komma från området nordväst om det, Lake of Steam.

Jag hade även tänkt mig, efter att ha läst en tråd på "Rollspels-"forumet om paladiner att han skulle blivit paladin för att sona sina synder (han hade ytterst dåligt samvete efter en våldtäkt), men det du säger nu försvårar det.

Finns det en möjlighet att guden valt ut honom, även om han gjort något sådant? Hmm. Han kanske var utvald, men visste inte om det, och sökte sig sedan till ett Helm-tempel (tror att det finns sådana i Baldurs Gate iallafall) och ville arbeta som voluntär å sin guds vägnar. Men någon präst kanske såg, eller märkte att han var utvald, och schnubben blev tränad till paladin, om det nu går.

Hmm.

Verkar vara en bra idé. Varför inte modda den lite och säga att han var stråtrövare eller nått. Helm är ju trots allt Väktarguden. Våldtäkten skulle nog funka mer med nån annan gud. Tyr, rättviseguden till exempel.

/Lars, CG

lokomotiv

Veteran
för mig känns det nog som att det vanligaste av folk är CS(chaotic stupid)

Noone som är ordförande och enda medlem i ’Folkfronten mot sådant som andra är för’, en utbrytargrupp ur ’Folkfronten för sådant som andra är mot’ som numera blivit av med sin medlem.

Troberg

Sinister eater
för mig känns det nog som att det vanligaste av folk är CS(chaotic stupid)
Det kan tyckas så, men en stor del av dem är faktiskt harmless stupid.

Noone som är ordförande och enda medlem i ’Folkfronten mot sådant som andra är för’, en utbrytargrupp ur ’Folkfronten för sådant som andra är mot’ som numera blivit av med sin medlem.
Tro honom inte, det finns bara en medlem och det är jag. Han låtsas bara vara med för att svarmåla ’Folkfronten mot sådant som andra är för’. Smärtsamheter ska utdelas...

King Kromm

Hero
Re: Kromm blir grinig.

Och ja, oerfaren kanske vore ett bättre ord, men problemet är att jag inte är oerfaren. Mina karaktärer blir bara likadana hela tiden, men jag ville inte att det skulle bli så med den här.
Men då har du ju den rätta inställningen och ordet efrarenhet har inte bara med saken att göra, men när du har denna inställningen borde det nog inte vara några större problem. Det var bara det där med att du skulle va dålig på rollspel som jag störde mig lite på, jag inte det är något bra, om ens fungerande ord när man beskrivet någons förmåga att rollspela.