anth
Vetefan
Paladiner ska vara sällsynta.
I tidigare versioner av DnD så skulle en paladin ha minst CHA 17, bara det gjorde den till den sällsyntaste klassen.
Om du vill ha en uppfattning om hur en paladin ska vara så föreslår jag att du läser på om Rickard Lejonhjärta och Jean d'Arc - det faktum att jag inte kommer på några fler i vår värld som kvalificerar till paladiner säger något om hur pass sällsynta de är.
Tips på hur du kan få paladinen att skilja sig från dina andra karaktärer:
* Välj en låg ability, i vår grupp så har vi en spelare vars paladin började med WIS 9, men INT eller DEX 7 skulle också ge en intressant karaktär.
* Välj en non-class skill som paladinen lägger skillpoints på, t.ex. en matglad paladin som har matlagning som skill.
* Låt din paladin lida av en fobi: höjdskräck, spindelskräck, rädd för öppet vatten etc.
Tanken är att man ger sin karaktär en så stor nackdel att det påverkar ens spelstil - vilket tvingar en att spela annorlunda.
Det stämmer att en paladin oftast är "utvald", men det behöver inte alltid vara så - det viktiga är istället att paladinen "känner" sig utvald.
En paladins kraft kommer från honom själv och inte från hans gud, precis på samma sätt som att en cleric får kraft till sina spells på grund av sin egen tro och inte av sin gud.
Om din karaktär ska ha begått en våldtäkt så föreslår jag att han börjar som fighter och när du och din DM anser att karaktären har sonat för sina synder så blir han paladin.
I tidigare versioner av DnD så skulle en paladin ha minst CHA 17, bara det gjorde den till den sällsyntaste klassen.
Om du vill ha en uppfattning om hur en paladin ska vara så föreslår jag att du läser på om Rickard Lejonhjärta och Jean d'Arc - det faktum att jag inte kommer på några fler i vår värld som kvalificerar till paladiner säger något om hur pass sällsynta de är.
Tips på hur du kan få paladinen att skilja sig från dina andra karaktärer:
* Välj en låg ability, i vår grupp så har vi en spelare vars paladin började med WIS 9, men INT eller DEX 7 skulle också ge en intressant karaktär.
* Välj en non-class skill som paladinen lägger skillpoints på, t.ex. en matglad paladin som har matlagning som skill.
* Låt din paladin lida av en fobi: höjdskräck, spindelskräck, rädd för öppet vatten etc.
Tanken är att man ger sin karaktär en så stor nackdel att det påverkar ens spelstil - vilket tvingar en att spela annorlunda.
Det stämmer att en paladin oftast är "utvald", men det behöver inte alltid vara så - det viktiga är istället att paladinen "känner" sig utvald.
En paladins kraft kommer från honom själv och inte från hans gud, precis på samma sätt som att en cleric får kraft till sina spells på grund av sin egen tro och inte av sin gud.
Om din karaktär ska ha begått en våldtäkt så föreslår jag att han börjar som fighter och när du och din DM anser att karaktären har sonat för sina synder så blir han paladin.