Nekromanti Lite magiteori

Avslagen_Cola

Warrior
Jag har två teorier inom eons magi.

1. Borde inte alla nedkallningsritualer som kräver att man vet det sanna namnet inkludera den fördel som fås av att veta det sanna namnet på offret? Dvs -Ob3T6 på alla vävningsslag.

2. Varför ingår alstringen i en besvärjelse? Räcker det inte med transformeringar och slag mot besvärjelse? Alstringen kan man göra utanför besvärjelsen. Dock blir ju alstringen begränsad eftersom transformeringen måste bestämmas samt att effekten tillhör en aspekt, men man spar lite tid när man skapar besvärjelsen iaf.

Vicotnik

Den onde
Staff member
1. Pass, lämnar den till de mer kuniga.

2. Jo, därför att du inte kan tansformera filament som du "improviserar" fram, samt att det tar längre tid att alstra utan för en färdig besvärjelse. Där emot kan du ju alltid ha färdiga kongelat så slipper du alstra varje gång du ska väva en besvärjelse.

Praetori

Warrior
1. Jo, enligt mig så borde det vara så (enklare alltså).
Glöm då inte bort att det inte är med lätthet man tar reda på en demons (tex) sanna namn. Även om det verkar så enkelt som att använda sig av effekten sant namn, så tror jag att de flesta mer "kända" demoner har diverse sätt att skydda sig mot dylika försök (någon form av andeslöja motsv).

Evil Peter

Hero
1. Nej, eftersom ritualen kräver att man vet det sanna namnet vore det skumt om det fanns ett sätt att sänka svårighetsgraden med något som redan är ett krav. Jag skulle snarare säga att fördelen man får av att kunna det sanna namnet är att man kan genomföra ritualen över huvud taget, utan namnet går det inte alls. Det är en större bonus än -Ob3T6 på vävningsslaget.

2. Reglerna för besvärjelse känns faktiskt mer grundade i ett försök till spelbalands kontra improviserad magi (för att de vill ha med båda formerna) än baserad i en logik som känns naturlig. Personligen tycker jag att den improviserade magin är mycket mer intressant och tycker egentligen inte att den formaliserade besvärjelsen skulle behöva existera. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en sammanslagning av formaliserad och improviserad magi och sedan istället göra ritualer mer speciella. Ritualmagin känns inte så speciell och nödvändig som den skulle kunna göra.

Praetori

Warrior
Håller med Charovan i det faktum att ritualen (enligt grundreglerna) är alltför vek för att kunna mäta sig med den improviserade eller formaliserade magin. Den formaliserade har en enda egentlig fördel över improvisationen, i och med att det inte går att modifera varaktigheten när man improviserar så är ritualen bättre (men det verkar endast vara en balansering från neogames sida).

För att göra ritualer mer användbara kontra besvärjelser (då man ju kan använda kongelat eller kristaller i besvärjelser, och klara de alstringssvårgiheter som ritualer är konstruerade för att överkomma, och gör ritualer onödiga) så har jag hittat på en egen effekt som kan användas i ritualer. Effekten kallas "överföring" och går ut på att "ge bort" filament till en annan besvärjare. Det går åt lika många filament till effekten "överföring" som de filament som skall överföras, dvs vill man ge bort 2 filament blir magnituden 4 osv. Detta gör ritualer enormt mycket kraftfullare (och mer lika cermonier) men det förutsätter att det finns flera magiker som hjälps åt vid ritualen.
Dessutom hade jag tänkt mig specifika avstånds-effekter som bara går att nyttja vid ritualer. Tex "Specifik" som är densamma som avstånd, men avståndet är obegränsat, dock innefattas endast EN person (och går inte att modifiera med area).
Denna sistnämda effekt går även bra att nyttja till cermonier.

För att spinna vidare så har jag även funderat på en ny magisk färdighet, som jag dock tar upp i en ny tråd.

Evil Peter

Hero
Vi verkar faktiskt ha tänkt i liknande tankegångar då också jag funderat lite på att ritualer ska vara något flera magiker gör tillsammans för att nå kraftfulla resultat och just i de tankarna att man hjälps åt att alstra för att få tillgång till väldigt mycket kraft.

Att ha en effekt som den du beskriver är en väl fungerande metod och jag håller även med i att man behöver lite andra speciella effekter för att göra ritualer lite mer unika och inte bara starkare versioner av vanligt besvärjande.

Avslagen_Cola

Warrior
Personligen tycker jag att den improviserade magin är mycket mer intressant och tycker egentligen inte att den formaliserade besvärjelsen skulle behöva existera. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en sammanslagning av formaliserad och improviserad magi och sedan istället göra ritualer mer speciella.
Egentligen så är det enda som skiljer improviserade besvärjelser från formaliserade (förutom tidsåtgång) att man kan transformera i en formaliserad besvärjelse. Så frågan är om man inte kan säga att en besvärjelse endast behöver formaliseras då en transformering ingår? Eller nåt.

Evil Peter

Hero
Nej, i improviserad magi får man alstra fler gånger (från olika aspekter) men kan inte använda alla metaeffekter. Jag tycker dock det är mycket mer intressant att improvisera magin och det är där Eons magisystems styrka ligger så därav känns det egentligen roligare om man får använda metaeffekter i improviserad magi, utan att behöva låsa sig till Den tomma effekten. Detta pga att regeln att man inte får göra det i improviserad magi också känns som en regel för regelns skull snarare än för någon tydlig logik inom spelet.

Avslagen_Cola

Warrior
Men i praktiken kan du göra två formaliserade besvärjelser och uppnå samma effekt som improvisering eftersom varje alstring måste följas av en effekt.

Evil Peter

Hero
Ja, det stämmer. Jag tycker man ska kunna hålla kvar effekter så man kan lägga på metaeffekter även med improviserad magi så den intressantaste formen får mest utrymme.

Avslagen_Cola

Warrior
Det tycker jag definitivt också, speciellt eftersom det skulle göra att effekten var "öppen" när man improviserade till skillnad från formaliserade besvärjelser där man "stänger" effekten.
Man kanske skulle säga att man först lägger metaeffekten? T.ex. lägger man effekten "avstånd" och låter den ligga i luften (och riskera okontrollerad dissipation om något går snett eller om man tappar koncentrationen pga skador då effekten upplöses och ataxatropi går ju inte att dissipera kontrollerat). Sen gör man effekten "eld" och låter den "glida in" i avståndseffekten.
Fördelen med formaliserade besvärjelser blir alltså att de går snabbare men nackdelen är att de hamnar på lägre magnitud. Fördelen med transformering är jag dock fundersam över. På vilket sätt ska den färdigheten vara "lika bra" som de andra magiska färdigheterna? Så att det blir någon balans, eftersom den inte går att använda i improvisation.

Evil Peter

Hero
Jag håller helt med dig i hur det skulle se ut när man improviserar en besvärjelse, dvs precis som när man lägger Den tomma effekten fast det fungerar så utan att man behöver lägga en effekt som heter så.

Jag var också inne på samma tankar om transformering tidigare men nu när jag började titta på aspekter till den rollperson jag håller på att skapa märkte jag hur svårt det är att alstra många aspekter. Det är stor chans att man inte har tillgång till vad som krävs för en alstring just när man behöver det och kroppslig alstring är ganska svårt. Jag tycker faktiskt Transformering är en mycket bra färdighet då man faktiskt blir mer oberoende av sin omgivning och det gör ju även att man slipper lära sig så många alstringsfärdigheter.

Frågan är då om man tycker att fördelarna väger upp den starkare magi man kan väva med improviserad magi men personligen tycker jag iaf inte att avståndet är så väldigt stort. Det kan ju dock vara bra med någon extra bonus för formaliserad magi om man vill behålla att många magiker använder det.

Avslagen_Cola

Warrior
Du har så rätt i att transformering är en väldigt smidig färdighet. T.ex. fototropi till pyrotropi som är lätt, då slipper man alstra eld. Eller ataxa till termo till pyro, så funkar alstringen alltid.
Detta gör ju att de "svåra" aspekterna blir attraktiva för transformering, men frågan är om det inte är lite för svårt att transformera? Speciellt med tanke på fummelrisken för slag med Ob4T6, slår man två sexor är det misslyckat i vilket fall och det blir inte kul om man alstrade ataxatropi.
Kanske man skulle sänka svårigheten en nivå eller något i den stilen?
En sak som jag tror på är om man utvecklar de fördelar som kan fås med formaliserad magi, t.ex. kravet för att veta offrets sanna namn som ger -Ob3T6 på slaget mot besvärjelse. Detta är ju faktiskt unikt för formaliserad magi, men ger enligt mig inte tillräckligt stor bonus då man itne får fler filament och därmed inte kan förstärka effekten, bara öka avstånd osv.

Evil Peter

Hero
Fummelreglerna tycker jag inte riktigt om och har funderingar på att göra fummel lite svårare att åstadkomma. Annars känns det ju som var och varannan magiker skulle springa runt med verklighetsförändringar omkring sig. Det där med att det automatiskt är misslyckat om det blir två sexor måste vara från någon tidigare version av Eon för i trean står det att det blir lyckat om man slår under sitt färdighetsvärde.

Jag tror jag måste fundera lite innan jag kommer på några lämpliga bonusar man kan tillägga till den formaliserade magin.

Avslagen_Cola

Warrior
Men HERREGUD!
Det där med fummel har jag totalt missat! Skitbra att de ändrade det, om jag får uttrycka mig starkt :gremgrin:
Tror nog att X+3 antal spelare kommer bli glada de också.
Då behöver man inte heller hjälteregeln om att tre tärningar måste bli sexor för att ge fummelrisk.

Kolla igenom magiboken på skapandet av besvärjelser, där står det lite om bonusarna. Tycker dock att man ska kunna ge nån mer fördel av att öka svårigheten på slaget mot besvärjelse, typ +1 på nån effekt (som i Ob1T6+1 istället för Ob1T6) eller liknande.

Evil Peter

Hero
Ja, det är en mycket bra ändring som korrigerar väldigt mycket. :gremsmile:

När jag tittar på sympatetisk magi fick jag känslan av att det är ganska tufft att formalisera besvärjelser för specifika mål och händelser. Dvs att man vet att man ska göra något och då formaliserar den besvärjelsebaserade magikern en besvärjelse för just den saken om det går. Min tanke är då att man försöker hitta på fler direkta band till saker man kan ge bonusar för, precis som om man har någons namn, sanna namn osv. Det kan ju vara bonus för att alstra på ett specifikt ställe/sätt eller liknande för att ge bonusar för annat än Besvärjelse. Man kan ju kanske ge en tidsbonus på att modifiera besvärjelser man har till att inkludera dessa bonusar, t ex väva in någons sanna namn i besvärjandet för att ta ett befintligt exempel.

Får man till en längre lista med bonusar som kan användas ganska ofta kanske man kan få fram en magiker som helst förbereder sig vädigt noggrant och väl inför allting han vill göra och därmed får en ännu mer tydligt skild personlighet och inställning jämfört med extemporatören som bara gör allt som det kommer.

Avslagen_Cola

Warrior
Visst är det lite tufft att ha en besvärjelse för sanna namn och så vidare... men jag tycker ändå att det ska ingå i formaliseringen. Dock ska detta inte funka med improviserad magi, som det gör nu... Rätt obalanserat, att improvisation kan använda sig av sanna namn hur som helst medan formaliserad magi blir så stelt.
Man skulle ju kunna låta en formaliserad besvärjelse vara dold automatiskt? Det skulle ju onekligen ge en bra fördel. Eller iaf låta det inkludera endast tal ELLER gester. Detta kringgår man under formaliserandet helt enkelt. Detta gör att extemporatörer anses som mer "barbariska" då de måste gorma och vifta på armarna i sina besvärjelser :gremwink:

Övriga bonusar tåls att fundera på.

Evil Peter

Hero
Själv tycker jag nog sådana bonusar som den typen jag nämnde lämpar sig mest att fixa in under specifika förberedelser.

Att ta bort talet eller gesterna är en god ide. Frågan är om man ska låta personen välja eller om man ska ha en förutbestämd variant. Jag kan nog tänka mig att man tar bort gesterna och låter den verbala invokationen vara kvar. Den elitistkänsla man kan få av att de tycker extemporatörerna är yviga passar in på den känsla jag har av den förberedelsebenägne magikern. Han tycker även att extemporatörernas magi är hafsverk istället för de mycket exakta skapelser han själv åstadkommer.

Avslagen_Cola

Warrior
Eller kanske man ska ta bort både och? Så att formaliserad magi är helt tyst och därmed väldigt proffisionell?

Kanske man ska kunna göra det en nivå lättare att alstra kroppsligt om detta ingår i formaliseringen? Nackdelen är att man måste alstra kroppsligt och givetvis kan man inte göra det lättare utan man kan bara minska svårighetsökningen, biotropi blir inte en nivå lättare att alstra t.ex. Det skulle ju faktiskt ge en relativt bra fördel.

Sympatetisk magi, varför ska det inte gå att göra på sig själv, bortsett från spelbalans? Visserligen blir det konstigt med effekter som har personlig räckvidd, men ändå. Skulle vara trevligt med en logisk förklaring :gremwink:

Evil Peter

Hero
Jag tänkte på att ta bort både och men jag tycker nog det blir lite väl bra, speciellt med andra bonusar.

Att formalisera kroppslig alstring så den blir lättare tycker jag är en bra idé. Den följer de tankar jag hade kring den mängd bonusar man skulle ha att välja mellan.

Det tåls att tänkas på exakt varför sympatetisk magi inte fungerar för en själv (vilket jag nog inte tycker det ska göra). Det kan ju baseras på någon teori om att när man använder sympatetisk magi skapar man direkta kanaler som man använder för att styra besvärjelser med. Dessa band man har till sig själv är redan upptagna av ens egen existens, dvs banden mellan kropp och själv är upptagna av den "kraft" som är ens liv. Detta var det första jag kom på och jag tänkte medan jag skrev så det går nog både att finslipa rejält eller komma på något bättre. :gremsmile: