I mitt rollspel Drakeld (hette ngt annat tidigare; nytt projektnamn) har jag utgått från en "medelnivå", d v s vad som anses vara normalt för en genomsnittlig individ vid tilldelandet av värden till alla grundegenskaper, färdighetsvärden och dylikt. Värdet på denna nivå sätts till "0" och värden på GE och dyl varierar från ett minsta värde (ex -3 för GE) till obegränsat högt värde uppåt (med rekommendationer om max-värde innan man börjar bli "övermänskligt" bra). Alla tilldelade värden är alltså modifikationer man använder när man slår tärningsslag som inbegriper någon GE eller färdighet. FYS: 0 innebär alltså att man har ett genomsnittligt, "normalt" värde. GE slag och Färdighetsslag slås sedan med ett fast antal tärningar (T6). Ska man t ex slå ett GE-slag, bestämmer man först en svårighetsgrad enligt tabeller för rekommenderade tröskelvärden, slår 1T6 och modifierar med värdet på aktuell GE (t ex FYS +1)
Exempel:
Säg att Paladinen Greger ska hålla uppe en stenport som håller på att stängas för att släppa igenom hans äventyrarkamrater. SL beslutar då att uppgiften är Mycket svår (vilket ger en SG på 8). Greger har FYS (robusthet och styrka) +3 och slår sitt GE-slag med 1T6. Greger slår 5 + 3 = 8 och lyckas precis hålla porten uppe så att hans kamrater kan slinka förbi och kastar sig sedan undan när porten slår igen.
Färdigheter fungerar ungefär likadant, men är mer "generella" än vad som är brukligt i rollspel.
Nu lite om strid och skador. Det finns inga "kroppsdelar" i skadesystemet, utan det fungerar så här ungefär:
Det finns 6 st Skadenivåer (SN). Skadenivåerna är inte kumulativa, d v s att man kan ha en till flera lätta eller allvarliga skador. Det är dock svårare att hålla sig på benen för varje skada man får. Risken att bli medvetslös ökas för varje ny skada (p g a blodförlust o dyl), då man måste klara ett MEN-slag (mots PSY) mot den sammanlagda SG (varje ny skada innebär att man måste klara ett nytt MEN slag för att hålla sig på benen) på slaget för alla skador man åsamkats (ex SN Lätt skadad ger en SG ökning på ca +2 då man slår sitt MEN slag.). För övrigt försämras ens färdighetsvärde för varje ny skada man åsamkas, beroende på hur man träffar. Exakt hur och hur mycket är inte fastslaget.
Man kan sikta på känsliga kroppsdelar (exempelvis huvud, knäskål) för att öka skadan vid ett anfall. Man säger då inte "jag vill sikta på Nisses Huvud" utan "Jag siktar på en känslig kroppsdel för att försöka ge Nisse mer skada". SG för att lyckas med anfallet ökar då med ca 3-5 steg (annars misslyckas man helt). Det kan vara olika svårt att sikta med olika vapen (ej bestämt om det ska vara så, eller en fast, generell SG ökning).
Man kan sikta specifikt för att åsamka maximal skada. Att sikta specifikt ger en SG ökning på ca + 7-10 och man kan välja att få en av följande effekter:
1. Sikta på extremt känsliga kroppsdelar ("Jag siktar specifikt på en känslig kroppsdel". Se Nisse ovan) motsvarande skrev, struphuvud ögon. SN ökar med +2.(eller med skillnaden för slaget i förhållandet till SG antal steg).
2. Finna blottor i en motståndares rustning för att göra mer skada. Motståndarens rustningsvärde (de antal SN som den drar av en ev skada) försämras då med 1-2 steg (eller med skillnaden för slaget i förhållandet till SG antal steg).
3. Försöka träffa en redan befintlig skada. Skadan utgår då från den nivå den hade från början, och ev ny skada (SN) adderas till den gamla.
Avdrag för skada är TÅL mod (som baseras på STO och FYS. Ex. -1) samt rustningsmod. TÅL mod kan också vara dålig (+1) om man är klen (= tar mer skada än normalt av ett anfall).
Om ngn skada överstiger SN 6 (d v s 7 eller högre) dör den drabbade omedelbart.
Efter varje strid (el. Naturlig skada) slår man ett slag för varje skada man åsamkats på PS-tabellen (PS=permanenta skador) med 1T6. Man lägger till SN för aktuell skada då man slår respektive slag.
Tabellen ser ut såhär ungefär:
-6 Ingen permanent skada
7-9 Ärrbildning. Fult ärr som är permanent.
10 Nedsatt funktion.Skadad kroppsdel har nedsatt funktion
11 Allvarlig funktionsnedsättning
12 Kroppsdel nästan förstörd eller förstörd. Huvudskada innebär allvarlig hjärnskada, blindhet, dövhet o dyl. Arm el benskada innebär krossad eller avhuggen led, mage och bröstkorg kan innebära förlamning eller annat otrevligt...
Frågan är hur man ska avgöra vilken kroppsdel som får en allvarlig skada, när jag egentligen inte vill använda mig av kroppsdelar som begrepp i mitt rollspel. Ska man satsa på en "generell" tabell med permanenta skador som inte kan knytas till ngn specifik kroppsdel?.. klurigt
är ovanstående bra/dåligt? har jag omedvetet använt mig ngt som redan finns i andra rollspel i för stor utsträckning?
Kommentarer på ovanstående och ide'er uppskattas
Exempel:
Säg att Paladinen Greger ska hålla uppe en stenport som håller på att stängas för att släppa igenom hans äventyrarkamrater. SL beslutar då att uppgiften är Mycket svår (vilket ger en SG på 8). Greger har FYS (robusthet och styrka) +3 och slår sitt GE-slag med 1T6. Greger slår 5 + 3 = 8 och lyckas precis hålla porten uppe så att hans kamrater kan slinka förbi och kastar sig sedan undan när porten slår igen.
Färdigheter fungerar ungefär likadant, men är mer "generella" än vad som är brukligt i rollspel.
Nu lite om strid och skador. Det finns inga "kroppsdelar" i skadesystemet, utan det fungerar så här ungefär:
Det finns 6 st Skadenivåer (SN). Skadenivåerna är inte kumulativa, d v s att man kan ha en till flera lätta eller allvarliga skador. Det är dock svårare att hålla sig på benen för varje skada man får. Risken att bli medvetslös ökas för varje ny skada (p g a blodförlust o dyl), då man måste klara ett MEN-slag (mots PSY) mot den sammanlagda SG (varje ny skada innebär att man måste klara ett nytt MEN slag för att hålla sig på benen) på slaget för alla skador man åsamkats (ex SN Lätt skadad ger en SG ökning på ca +2 då man slår sitt MEN slag.). För övrigt försämras ens färdighetsvärde för varje ny skada man åsamkas, beroende på hur man träffar. Exakt hur och hur mycket är inte fastslaget.
Man kan sikta på känsliga kroppsdelar (exempelvis huvud, knäskål) för att öka skadan vid ett anfall. Man säger då inte "jag vill sikta på Nisses Huvud" utan "Jag siktar på en känslig kroppsdel för att försöka ge Nisse mer skada". SG för att lyckas med anfallet ökar då med ca 3-5 steg (annars misslyckas man helt). Det kan vara olika svårt att sikta med olika vapen (ej bestämt om det ska vara så, eller en fast, generell SG ökning).
Man kan sikta specifikt för att åsamka maximal skada. Att sikta specifikt ger en SG ökning på ca + 7-10 och man kan välja att få en av följande effekter:
1. Sikta på extremt känsliga kroppsdelar ("Jag siktar specifikt på en känslig kroppsdel". Se Nisse ovan) motsvarande skrev, struphuvud ögon. SN ökar med +2.(eller med skillnaden för slaget i förhållandet till SG antal steg).
2. Finna blottor i en motståndares rustning för att göra mer skada. Motståndarens rustningsvärde (de antal SN som den drar av en ev skada) försämras då med 1-2 steg (eller med skillnaden för slaget i förhållandet till SG antal steg).
3. Försöka träffa en redan befintlig skada. Skadan utgår då från den nivå den hade från början, och ev ny skada (SN) adderas till den gamla.
Avdrag för skada är TÅL mod (som baseras på STO och FYS. Ex. -1) samt rustningsmod. TÅL mod kan också vara dålig (+1) om man är klen (= tar mer skada än normalt av ett anfall).
Om ngn skada överstiger SN 6 (d v s 7 eller högre) dör den drabbade omedelbart.
Efter varje strid (el. Naturlig skada) slår man ett slag för varje skada man åsamkats på PS-tabellen (PS=permanenta skador) med 1T6. Man lägger till SN för aktuell skada då man slår respektive slag.
Tabellen ser ut såhär ungefär:
-6 Ingen permanent skada
7-9 Ärrbildning. Fult ärr som är permanent.
10 Nedsatt funktion.Skadad kroppsdel har nedsatt funktion
11 Allvarlig funktionsnedsättning
12 Kroppsdel nästan förstörd eller förstörd. Huvudskada innebär allvarlig hjärnskada, blindhet, dövhet o dyl. Arm el benskada innebär krossad eller avhuggen led, mage och bröstkorg kan innebära förlamning eller annat otrevligt...
Frågan är hur man ska avgöra vilken kroppsdel som får en allvarlig skada, när jag egentligen inte vill använda mig av kroppsdelar som begrepp i mitt rollspel. Ska man satsa på en "generell" tabell med permanenta skador som inte kan knytas till ngn specifik kroppsdel?.. klurigt
är ovanstående bra/dåligt? har jag omedvetet använt mig ngt som redan finns i andra rollspel i för stor utsträckning?
Kommentarer på ovanstående och ide'er uppskattas