Troberg
Sinister eater
Re: Täckeld
Dessutom, sticker jag upp huvudet så vet jag inte var Krille är, och det tar mig en stund att hitta honom och sikta på honom. Krille vet redan var jag är och siktar i stort sett på det stället redan. Vem har övertaget?Krille said:I grunden är det en form av psykologisk krigföring. När kulorna visslar kring öronen så blir man väldigt obenägen att sticka upp huvudet för att förflytta sig, skjuta, spana eller på något annat sätt göra något aktivt i strid. Man håller sig hellre i skydd.2097 said:Vad är egentligen täckeld har jag ofta undrat. Och i filmer när dom säger “cover me”.
Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Suppressive_fire gör det inte speciellt mycket klarare.
När man skjuter täckeld/nedhållande eld så använder man till stor del den här effekten: genom att skjuta i Trobergs direkta närhet så tvingar jag honom att hålla sig i skydd. Därigenom kan du rusa fram till en bättre position, eller spana efter mål, eller ge bättre riktad verkanseld mot Troberg (eller nån annan). På så sätt täcker jag dig och håller ner Troberg.
Det finns en viss sannolikhet att Troberg träffas om han stoppar upp huvudet, men den är inte så hög. Det viktiga är att han inte sticker upp huvudet, att han tvekar när han gör det och i största allmänhet gör ett sämre jobb och tar längre tid på sig. Det ger nämligen dig tid att lösa din uppgift.