Nekromanti Liten förhandstitt på Jorges Bestiarium ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Om läsbarhet ... (ot igen)

... skulle stå i första rummet skulle vi bara behöva ett typsnitt (det mest läsbara). Hur kul skulle det vara?

Jag är av den åsikten att form och funktion måste gå hand i hand.

Om jag fått instruktionen att försöka efterlikna en tidig medeltida handskrift så är det precis vad jag tänker göra. Caslon - bah!

Skulle jag efterhärma en tidig rennässansbok däremot, kunde jag mycket väl tänka mig både Jenson, Garamond och Poetica. Caslon - bah!

/Dante

Glacius

Veteran
Re: Om läsbarhet ... (ot igen)

Bara för att jag är av den åsikten att läsbarhet är viktigare än att typsnittet är jättetufft och fräsigt så betyder det inte att jag är mot användande av olika typsnitt, tvärtom - det finns en uppsjö mycket läsvänliga och samtidigt vackra typsnitt på marknaden att välja på, bl.a. William Caslons förträffliga 1700-talssnitt eller Eric Gills underbara kreation Joanna :), därför tycker jag att det är fel att välja ett... mindre... läsvänligt typsnitt bara för formens skull.
Men sån är jag...

/Max

Dante

Staff member
Ännu mer läsbarhet ... (ot igen)

Även jag kan skriva under på att »läsbarhet är viktigare än att typsnittet är jättetufft och fräsigt». Men inte så viktigt att man inte kan lattja lite med formen.

Sån är jag ...

/Dante

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Om Brödtext och annat

Jag fick för mig att Brödtexten ska sättas i ett väldigt läsbart typsnitt. Vindhand kunde ju läsa texten på den dummy som Dante la upp, så där borde det inte vara något problem. Dessutom spelar form och layout in i läsbarheten också, inte bara typsnitt. Troligen kommer Jorges bli mer läsbart än tex Gemini, helt enkelt för att kolumnerna med brödtext är lika breda.

Bildtexten ska sättas i det stämningsfulla Banshee (har jag fått för mig), och det sätt man läser bildtexter är helt annorlunda än det sätt man läser Brödtext. Bildtexter är korta meningar där ordbilderna är fristående från andra textrader (alltså tvärtom mot Brödtext). Därför kan man även använda "svårare" typsnitt i bildtexter, för att det inte finns så mycket annat brus runtomkring, och det blir läsbart i alla fall.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Glacius

Veteran
Re: Ännu mer läsbarhet ... (ot igen)

Visst kan man lattja lite med formen... det måste man göra, annars blir det trist, det finns faktiskt saker som är, om än inte viktigare, lika viktigt som ett läsbart typsnitt :)
Än en gång vill jag påpeka att jag VERKLIGEN tyckte om dummyn, det såg väldigt bra ut, det enda jag undrade var om det var möjligt att använda ett mindre okonventionellt snitt men ändå behålla känslan... om det nu är omöjligt så finner jag mig i det :gremsmile: (Även om Bauhaus-Max skriker inom mig) :)

/Max

Dante

Staff member
Ge inte upp hoppet ... (ot)

Post Antiqua är, som jag sade tidigare, inte hugget i sten.

Faktum är att jag så sent som idag upptäckte ett 800-talstypsnitt som är överjävelsnyggt (endast $65). Mer säger jag inte ...

Nackdelen är att det bara finns i OpenType-format och jag vet inte hur det funkar i rippningen.

/Dante

Glacius

Veteran
Re: Ge inte upp hoppet ... (ot)

Snälla säääääääg!
Förresten, vad heter typsnittet du använt i anfangerna?

/Max

userfriendly

Warrior
Pikachu... ehr! [ot]

»Typgrad och kägel mäts i picapunkter inte
ciceropunkter. Egentligen är det alltså fel att kalla 12
punkters text för cicero. Korkat, men kul att veta.«

Ja, men det finns mycket korkat i typografins förtrollade
värld. Jag har för mig att Pica-systemet är Amerikanskt och
Cicero Europeiskt (rätta mig om jag har fel). Och om så är
fallet ska Cicero-systemet återinföras, man vill juh inte
vara Amerikaniserad! Länge leve Europa!