Nekromanti Liten hemregel

Rising

Vila i frid
Re: Hänger i takkronan...

Jösses, är du så snabb? Nu får jag dåligt självförtroende. På mitt egna rollspel har jag kanske skrivit två sidor, och jag har hållt på i flera veckor, jeeez!

Ja ja, då ska vi seee.....

Vi börjar med korr: första stycket, precis i början:
"Färdigheten används när man ska se om en den"
- Det understrukna bort.

Tredje stycket inleds med:
"Färdigheten höjs inte på vanligt sätt med erfarenhetspoäng istället höjs"
- Ny mening. "..erfarenhetspoäng. Istället höjs..."

Längre ner, samma stycke:
"den kanske inte borde kallas färdighet men jag väljer ändå"
- komma innan "men". Ny sats: "...kallas färdighet, men jag..."

Annars hittar jag inget.

Ska man verkligen få avdrag på UTS om man har ett negativt rykte? Jag hoppas ingen kallar mig kvinnofientlig nu, men inte alltför sällan så är det de riktiga svinen som fångar flickorna. Om rätt ska vara rätt, så bör man ju tillägga att vi vilsekomna sökare av hankön inte är direkt kända för att avvisa kvinnor med skamfilat rykte, vi heller... Dessutom är det något visst med karismatiska ärkeskurkar, visst?

Man skulle kunna döpa om "Hjälten" till "Kändisen" om man vill förhindra konflikten mellan hjälte/skurk till varje pris. Näää, förresten, behåll hjälten.

Fast får man samma rykte om man dräper fem knektar som om man räddar en by? Hmm.... Man blir väl inte känd för att man blir rik, heller? Det är ju först när man svinar med pengarna som ryktet börjar sprida sig. Hmm, se över reglerna en aning. Man skulle ju kunna tänka sig att man bara får nytt rykte för småryktesspridare som "dråp" om man har ett rykte på tre eller mindre, typ. För att förhindra superrykten om man tänder eld på en by och dödar fyrtio invånare...

Jag vet inte, ta en funderare....

/Rising

"But my mom says I'm cool..." -Millhouse

Weatherman

Hero

Jag vet inte riktigt. Jag måste blivit smittad av något nytt och okänt datorvirus. Jag brukar i inte vara kreativ...
Jag brukar annars prata rätt mycket i mycket små verkstäder...

Vad är det för rollspel du håller på med? Skulle gissa på att det är rätt vridet...

Tack för rättningen. Ska vidta åtgärder. Kul att ha någon som gör det tråkiga! Ska nog börja skicka mina skolarbeten till dig för rättning också...

Ska man verkligen få avdrag på UTS om man har ett negativt rykte?
Absolut inte! Blev själv förvånad när jag läste det. Naturligtvis blir den fagra och oskuldsfula mön (i rollspel tenderar jag att bli oroväckande sexistisk) först ihop med Tze Baddguy för att sedan inse sitt misstag och tillsammans med Schwarzenegger kämpa mot sin forne boyfriend.

Fast får man samma rykte om ...
Tabellen är mycket ofärdig och innehåller en hel del missar. Svårt att veta hur man ska balanser modifikationerna och poängen innan jag testat... Ska låna Hjältarnas Handbok till DoD -91 och kolla på deras rykten...

Man blir väl inte känd för att man blir rik, heller?
Har du hört talas om Bill Gates? Fast iofs så är han nog mest känd för Microsoftprlen...
Du sa att man skaffar rykte genom att börja spendera, detta tar jag nästan för givet att man gör när man är snuskigt rik. Dessutom brukar man inte bara bli rik utan att göra nånting för det (blåsa någon, hitta en skatt, panta burkar) och det är väl mycket detta ryktet baseras på. Att bli onödigt rik var tänkt att sammanfatta dessa pryttlar... Menmen, ska tänka på saken.
Sen måste jag lägga till ett poängvärde för att ha en beryktad förälder e.dyl.

För att förhindra superrykten om man tänder eld på en by och dödar fyrtio invånare...
iofs. så är det ju det som är charmen med rykten. Att de inte är sanna... Men detta ska också tänkas över.

weatherman - hoppas på respons från fler håll (inte för att Rising är dålig på något vis)

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.

Rising

Vila i frid

Javisst, skicka skolarbetena du bara! Inte nog med det, var så god och lämna smutstvätt hos mig också! ;^D

Det enda jag har emot kopplingen mellan rikedom och kändisskap beror på att jag ämnar råna mina vänner och gömma stålarna i en hemlig kista i källaren. Det känns ju dumt om jag gör detta i största hemlighet och ändå hälsas av mjölkbudet med ett glatt "Tjena, du har det inte dåligt ställt, har jag hört!" ;^D

Mitt rollspel är himla klurigt, må du tro! Mytomnesia heter det, och det är väldigt annorlunda, då rollpersonerna tar över spelledarnas roll. De lever i en föreställningsvärld, och har alltså möjlighet att ändra rollspelsvärlden. En desillusionerad polis kan alltså spelleda världen omkring sig efter sina erfarenheter, och lägga till utslagna människor på gatorna och ett hällande regn i seven-stil, medans en annan spelare, en glad och optimistisk prost, han kan spelleda fram en vänligt sinnad gumma som lånar ut ett paraply. Tja, det är vansinnigt svårt att förklara (och skriva ner) men det blir faktiskt oerhört välstrukturerade äventyr trots att det inte låter så. Jaja, den som lever får se...

/Rising

"Nostalgia is okay but not what it used to be."

Weatherman

Hero

Det känns ju dumt om jag gör detta i största hemlighet och ändå hälsas av mjölkbudet med ett glatt "Tjena, du har det inte dåligt ställt, har jag hört!"
Mmm. Kanske ska lägga till ett "såtilllvida personen inte håller sin rikedom hmelig" ;-)
Nä. Poängen får jag klura på. Det blir lätt att få det obalanserat så att varenda person i hela världen känner till småsaker elller att ingen känner till hjälten som räddade Vidonia. Ska göra ett spelstest nån gång.

Det spel låter... ähum... annorlunda. Vill gärna ta mig en titt på det när det börjar bli klart...
Låter som en trevlig idé det där med spelledandet. Då kan ju spelledaren åka hem och göra nånting vettigt och spelarna kan väl klara sig själva! ;-) Hur långt får de gå i sitt spelledande?
"Spelare 1: Det står en tjockis i gathörnet och delar ut tusenlappar
Spelare 2: Och mina aktier har gått upp så jag lever i gräddfilen just nu...
Spelare 1: Jag startar bilen
Spelare 2 (till spelare 1): Det går inte för du har tappat bort bilnycklarna
Spelare 3 (till spelare 2): Och du har fått mässlingen så det är bäst att du åker hem
SL: Det kommer en stor svart bil mot er
Spelare 3: Det kommer en långtradare och kör över bilen
och så vidare"

Så skulla jag spela det! ;-D

weatherman

------------------

Rising

Vila i frid

"Det blir lätt att få det obalanserat så att varenda person i hela världen känner till småsaker elller att ingen känner till hjälten som räddade Vidonia."

Joo, man får förstås låta SL styra över tabellerna med ganska fast hand. Fast det gör ju inget direkt att vi får fila på systemet lite? Att ha långa diskussioner om en modifikatation ska vara +2 eller +3, det är ju det roligaste som finns! (eller kanske inte) ;^D

"SL: Det kommer en stor svart bil mot er
Spelare 3: Det kommer en långtradare och kör över bilen"

Ha ha! Joo, det finns en hel del faror med systemet. Man får verkligen betona att det är rollpersonerna som får vara spelledare, och inte spelarna. Och beroende på äventyret så finns det ganska klara mallar för vad man får lägga sig i och göra med det. -Men ett par missförstånd skall det bli! Om spelaren är övertygad om att han är jagad av en stor, svart hund, då KOMMER han att låta varenda jycke äventyrarna möter vara bestialiska monster i jakt efter spelarna (och givetvis den av hans vänner han gillar minst), även om han har tolkat alla sina minnen och drömmar helt åt helsicke. -Men jag kommer göra ett introduktionsäventyr till att börja med. Där förklaras spelidén tydligare.

Förresten, ska vi inte fortsätta ryktesdiskussionen högst upp på forumet? Vi har ju halkat så långt ned nu...

/Rising

Följande hände under mitt första proväventyr:

Polisen: I gränden väntar två andra knarkare som springer mot dig med dragna tillhyggen!
Prosten Men vafan ska alla på mig att göra! En av knarkarna säger "kolla, en snutdjävel!"
Polisen: Den andra säger "Nä, du hallucinerar, han är en PRÄST! På honom!"
Prosten: Meh! Jaha, då tappar du plötsligt dina brallor och alla börjar skratta! "Ha ha! kolla, han har inga kalsonger!"
Polisen: ...förutom brudarna som säger "ooh!" och häpnar...
Prosten: ...för att du har den största bölden de någonsin sett...
Spelledaren: Vänta nu, vänta nu...

Weatherman

Hero

Förresten, ska vi inte fortsätta ryktesdiskussionen högst upp på forumet? Vi har ju halkat så långt ned nu...
Det kan vi väl göra. Var var vi?

Låter som man kan ha riktigt kul i ditt spel, särskilt om spelarna är ovänner...

/weatherman

------------------