Liten koll, vilka äventyr är egentligen rälsade?

Leon

Leo carcion
Svavelvinter är en sandlåda. Möjligen en semi-strukturerad sandlåda, men ändå en sandlåda.

Alla äventyr blir rälsade om SL tror att allt som står skrivet i dem måste inträffa...

P.S. vissa skulle kanske kalla det en Nöjespark, men jag ser inte skillnaden mellan en Nöjespark och en sandlåda. En Nöjespark är en sandlåda med några intressanta platser beskrivna? Fortfarande en sandlåda.

afUttermark

Swashbuckler
Jag har ett problem när jag spelar rollspel och det är att jag vill att äventyret ska handla om mig och mina medspelares karaktärer att vi ska vara huvudpersoner. Räls stör mig inte lika mycket som slps som alltid ligger steget före. Eller köpekampanjer som egentligen inte skulle behöva spelare utan alla coola grejer görs av slp

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag har ett problem när jag spelar rollspel och det är att jag vill att äventyret ska handla om mig och mina medspelares karaktärer att vi ska vara huvudpersoner. Räls stör mig inte lika mycket som slps som alltid ligger steget före. Eller köpekampanjer som egentligen inte skulle behöva spelare utan alla coola grejer görs av slp
Jag tycker dessutom det vore önskvärt att karaktärerna hade en personlig ingång, så känslan finns att det som händer faktiskt angår just dem och inte vilken person som helst (som bara råkade sitta på det där värdshuset).

Genesis

Ni dés ni maître
För mig är det viktiga att jag känner att jag är en medförfattare, och inte är reducerad till att spela en rollperson i en fiktiv värld. Så linjärt och rälsat är i grunden lika illa. Eller, öppet rälsat har jag lättare för, att man säger från början ”Förresten, X måste inträffa, så låt oss se till att det blir så”. Det är ju ett trick som få skulle använda i en traditionell kampanj, men jag uppskattar det. Det blir uppenbart vad jag kan påverka och vilka ramar jag kan röra mig inom.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det enda som jag egentligen känner är viktigt när jag är spelare (utöver att det är kul och häftigt) är att mina handlingar kan påverka saker. Och som SL känner jag att det är viktigt att spelarnas handlingar påverkar saker.

Det går dock utmärkt att kombinera med räls, i alla fall på en viss nivå. Äventyret kanske går på räls från punkt A, till B, till C, men vad man har gjort på resan kan ha stor påverkan på vad som händer när man väl kommer fram till D, och i fall man därifrån kan ta sig vidare till punkt E, F eller G eller om man rent av kan välja vilken av dem man vill ta sig vidare till.

Christoffer

It's all pig.
Ja, eller för att nyansera, just den episoden blir rälsad. Sedan innehåller ju vår verklighet en hel del "rälsning". Om jag ska laga mat måste jag först ta mig till affären. Jag kan välja hur jag tar mig dig, och jag kan välja till vilken affär. Men väl i affären kan de säga "tyvärr, varan är slut." Och kanske är det så att varan enbart finns i en enda butik? Då "rälsas" jag dit. Oberoende av vad jag gör, så finns inte varan på någon annan plats.
Är inte det att pressa begreppet på all form av betydelse? Jag tänker mer: Du ska laga middag, du åker och handlar, det är slut i affär x, du åker till affär y, det är slut i affär y, du går och fiskar, du kommer hem, köttfärssåsen står redan på bordet. I varje led innan har du tagit ett beslut, gjort något aktivt, att du handlar mat i en mattaffär är ju inte att bli rälsad, det är ju en begränsning på vad du kan säga för att få tag i mat har ett gäng olika rimliga parametrar, allt från handla mat i en mataffär till att bryta dig in hos grannen och tömma dennes kylskåp. Rälsning skulle jag säga är att allt detta du valt att göra ändå är rätt onödig aktivitet för vi kommer ändå få köttfärssås och sen är det direkt i säng för sömn till dagen därpå.

Mogger

Hipsteranka
Är inte det att pressa begreppet på all form av betydelse? Jag tänker mer: Du ska laga middag, du åker och handlar, det är slut i affär x, du åker till affär y, det är slut i affär y, du går och fiskar, du kommer hem, köttfärssåsen står redan på bordet. I varje led innan har du tagit ett beslut, gjort något aktivt, att du handlar mat i en mattaffär är ju inte att bli rälsad, det är ju en begränsning på vad du kan säga för att få tag i mat har ett gäng olika rimliga parametrar, allt från handla mat i en mataffär till att bryta dig in hos grannen och tömma dennes kylskåp. Rälsning skulle jag säga är att allt detta du valt att göra ändå är rätt onödig aktivitet för vi kommer ändå få köttfärssås och sen är det direkt i säng för sömn till dagen därpå.
Jag hänger inte riktigt med i kritiken här.